راهنمای خریدراهنمای خرید گجتسایر گجت ها

توقف پروژه عینک واقعیت افزوده گوگل

از آنجایی که شرکت های بزرگ فناوری مانند اپل و متا در حال معرفی هدست های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده «AR/VR» جدید خود هستند، گوگل در مسیر مخالف قرار می گیرید و به تلاش های خود برای ساخت عینک های واقعیت افزوده خود پایان می دهد. عینک های واقعیت افزوده گوگل بر خلاف هدست های اپل و متا ظاهر آن بیشتر شبیه به عینک های مطالعه بود که برای اولین بار حدود 18 ماه پیش خبر از تولید آن منتشر شد و بر خلاف محصول شکست خورده Google Glass به نظر می رسید محصولی باشد که مردم واقعاً هنگام استفاده از آن خوشحال می شوند.

پروژه عینک واقعیت افزوده گوگل

اواسط سال 2022، گوگل اعلام کرد که آزمایش نمونه های اولیه AR را در دنیای واقعی آغاز خواهد کرد. در اکتبر همان سال این شرکت شروع به استفاده از Glass Enterprise همراه با تلفن پیکسل مجهز کرد تا ویژگی های واقعیت افزوده مانند Google Tasks، ترجمه زبان و یک برنامه دوربین را آزمایش کند. در نتیجه در ماه مارس سال جاری، گوگل تولید Glass Enterprise Edition را به طور کامل متوقف کرد. گوگل به جای ساخت سخت افزار، تمرکز خود را بر توسعه و صدور مجوز نرم افزار AR به تولیدکنندگان هدست معطوف کرده است. طبق گزارش های منتشر شده، این شرکت در حال ساخت یک پلتفرم اندروید XR برای هدست های سامسونگ و یک پلتفرم micro XR برای عینک های هوشمند با هدف تبدیل آن به Android AR می باشد. به گفته برخی از منابع، micro XR روی پلتفرمی با اسم «بتی» در حال آزمایش است و اطلاعات بیشتری در مورد آن منتشر نشده است. همچنین طبق گفته برخی از خبرگزاری ها اختلافات داخلی، تغییر استراتژی و اخراج کارکنان علت توقف پروژه ساخت عینک AR توسط گوگل می باشد. رهبر این پروژه کلی باور در ماه فوریه گوگل را ترک کرد.

عینک واقعیت افزوده گوگل
عینک واقعیت افزوده گوگل

نگاهی به عینک واقعیت افزوده گوگل

همچنین سال گذشته دو منبع معتبر اعلام کردند که گوگل در حال ساخت یک هدست AR با نام پروژه Iris است و این شرکت تحقیقات خود را خارج از سانفرانسیسکو انجام می دهد. گوگل برخی از تیم پیکسل را موظف کرده بود که بر روی این هدست کار کنند. طبق آمار منتشر شده حدود 300 نفر بر روی پروژه آیریس کار می کردند.  Clay Bavor یکی از مدیران نام آشنای گوگل می باشد که تجربه کار بر روی پروژه های Google Daydream و Google Cardboard را دارد و گوگل پروژه Iris را بر عهده او گذاشته بود و در آخر به دلیل اختلافات داخل شرکت، Bavor از گوگل استعفا داد.

سرنوشت عینک واقعیت افزوده گوگل
سرنوشت عینک واقعیت افزوده گوگل

قرار بود پروژه Iris دارای دوربین های رو به بیرون باشد که تصاویر مجازی را با دنیای واقعی ترکیب کند. گفته شده بود که گوگل قرار است از پردازنده سفارشی خود در این پروژه استفاده کند و بر روی گوشی های اندروید قابل اجرا خواهد بود. موارد استفاده از این عینک از همان ابتدا مشخص نبود، اما انتظار می رفت گوگل یک هدست واقعیت افزوده می سازد و می خواهد با رقبای خود مانند متا، مایکروسافت، مجیک لیپ و اپل که همگی در فضای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی فعال هستند، رقابت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا