اخبار تکنولوژیاخبار نرم افزار

حذف تبصره 7 قانون قاچاق در مورد رمز ارزها

به تازگی و در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، تبصره 7 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص رمزارزها حذف گردید. اردیبهشت امسال بود که مجلس شورای اسلامی، یک لایحه را در مورد اصلاح قانون قاچاق کالا و ارز را با 59 ماده تصویب کردند. در تبصره 7 ماده 2 این قوانین به صراحت اعلام شد که تمامی رمزارزها در حکم مصادیق قاچاق رمزارز قرار می گرفت. اما به دلایل زیادی از جمله قانونی شدن رمزارزها در برخی کشورها و واکنش فعالان اقتصادی در این حوزه، این تبصره حذف گردید. گفته می شود به زودی قرار است در مسیر قانونی شدن این موارد، متن شفافی به مجلس ارائه گردد. در حال حاضر صرافی های ایرانی در این حوزه مشغول به کار هستند که منع قانونی شامل آنها نمی شود.

قوانین جدید برای بازار کریپتو در ایران

لیست قیمت کیف پول ارز دیجیتال

تبصره 7 حذف و طرح جامع در مورد رمز ارزها تدوین گردید

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این زمینه اظهار کرده است که تبصره 7 در پی این حذف شد که قرار است طرح جامعی در مورد رمز ارزها ارائه شود. این طرح که شامل نحوه حوزه فعالیت، حمایت از شرکت های رمرز ارزی و بخش خصوصی و همچنین چگونگی مبارزه با قاچاق آن است قرار است به زودی تدوین و در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی قرار گیرد. ایشان همچنین اعلام کردند که بعد از قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد استخراج رمز ارزها، طرح مربوط به رمز ارزها اعلام وصول، در ابتدا در کمیسیون و سپس در صحن مورد بررسی قرار می گیرد.

تبصره 7 حذف و طرح جامع در مورد رمز ارزها تدوین گردید

واکنش های فعالان حوزه ارزهای دیجیتال در خصوص تدوین طرح جدید

بر اساس گزارشی که در اواخر اردیبهشت امسال در مجلس تصویب شد، بنا شد که احکام و مقررات مربوط به قاچاق ارز در خصوص رمزارزها یا همان ارز دیجیتال هم اعمال گردد. از همان زمان، فعالان اقتصادی واکنش هایی را در این خصوص ابراز کردند. در همین راستا وضع قوانین جدید در کشورهای دیگر در حمایت از بازار ارزهای دیجیتال احتمالا باعث بازبینی این موارد شده است.

در حال حاضر که برای اولین بار، قانونی در کشور تصویب می شود که در آن رمزارزها در ردیف ارزهای معمولی قرار می گیرند. اما بازهم این موضوع واکنش فعالان حوزه رمز ارز را برانگیخت. چرا که آنها اعلام کرده بودند که برابر ارز دیجیتال با رمزارزها را قبول ندارند. آنها همچنین اعلام کردند که این تبصره جای کار رو رسیدگی زیادی دارد. مشخص است که نمایندگان مجلس در خصوص این طرح ها و لوایح و در مسیر قانونی شدن باید به ابهامات در این زمینه پاسخ دهند.

واکنش های فعالان حوزه ارزهای دیجیتال در خصوص تدوین طرح جدید

در حال حاضر قانون و منعی در خصوص دستگاه ماینر و تجهیزات ماینینگ وجود ندارد. همچنین آینده رویکردهای دولتی به حوزه ارزهای دیجیتال خوشبینانه به نظر می رسد. در حال حاضر در برخی کشورها هیچ منع قانونی برای برداشت و صرف ارزهای دیجیتال وجود ندارد. درگاه های پرداختی از طریق بیت کوین و ارزهای دیگر هم هر روز به سایت های معتبر زیادی اضافه می شود.

شیما ترابی

دانش آموخته زبان انگلیسی و روانشناسی هستم. چندین مقاله در زمینه های مختلف منتشر کرده ام و به مباحث حوزه فناوری اطلاعات بسیار علاقمند هستم. تولید محتوا از علائق اصلی من بوده و در حال حاضر در این حوزه فعالیت می کنم. همکاری با آی تی بازار و تیم حرفه ای این مجموعه از افتخارات کارنامه کاری من می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا