قطعات کامپیوتر

راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ

مهم نیست یک بازیکن حرفه ای یا تازه کار در دنیای بازی های رایانه ای هستید، شما به یک کامپیوتر قدرتمند نیاز دارید که بتوانید با آن به راحتی بازی کنید. بدون شک یک کامپیوتر گیمینگ با یک کامپیوتر معمولی تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند که هنگام خرید باید به نوع قطعات آن ها توجه داشته باشید. این راهنمای خرید به شما کمک می کند تا براساس نیاز، بودجه و سلیقه خود بتوانید یک کامپیوتر گیمینگ خریداری کنید.

کامپیوتر گیمینگ چیست؟

همانطور که از اسم آن مشخص است این نوع کامپیوترها مخصوص بازی طراحی شده اند. کامپیوترهای معمولی تنها می توانند نرم افزارهای اداری را اجرا کنند، کاربران در اینترنت جستجو و عکس یا ویدیوهای خود را ویرایش کنند. در مقابل کامپیوترهای گیمینگ به دلیل داشتن سخت افزارهای قدرتمند می توانند انواع بازی ها را با وضوح بالا اجرا کنند. اگر می خواهید فقط بازی های با کیفیت پایین را اجرا کنید بهتر است از کامپیوترهای معمولی استفاده کنید و اگر قصد دارید از کیفیت بازی های امروزی لذت ببرید به شما پیشنهاد می کنیم کامپیوترهای گیمینگ را تهیه کنید.

کامپیوتر گیمینگ
کامپیوتر گیمینگ

5 قطعه کامپیوتر گیمینگ که باید هنگام خرید در نظر بگیرید

مشخصات کامپیوتر گیمینگ با کامپیوترهای معمولی بسیار متفاوت می باشد. در نتیچه هنگام خرید باید به فاکتورهای مختلفی دقت کنید تا هنگام بازی با مشکل مواجه نشوید. فاکتورهای اصلی عبارتند از کارت گرافیک، پردازند، رم، هارد دیسک و مانیتور.

کارت گرافیک گیمینگ

مهم ترین قطعه در کامپیوترهای گیمینگ، کارت گرافیک آن است. کارت های گرافیک شما را قادر می سازند تا بازی هایی با وضوح بالا را انجام دهید. همچنین VGA یکی از گران ترین قطعات کامپیوتر می باشد. دو شرکت AMD و Nvidia کارت های گرافیک ارائه می دهند. در حال حاضر انویدیا بهترین کارت های گرافیک را با مدل RTX30 را عرضه می کند. همچنین GeForce RTX 3090 Ti بهترین کارت گرافیک شناخته شده است.

کارت گرافیک
کارت گرافیک

اگر به دنبال بازی با وضوح 4K هستید، سری RTX 30 معمولاً بهترین انتخاب است. اگر بودجه کمتری دارید، AMD با سری RX 6000 می تواند برای انجام بازی هایی با وضوح 1080p برای شما مناسب باشد. به طور کلی هرچی این اعداد بیشتر باشید، کارت گرافیک بهتری خواهید داشت. به عنوان مثال سری GeForce RTX 20 قدیمی تر از سری GeForce RTX 30 است. سری 20 همچنان جدیدترین بازی ها را اجرا می کند، اما برای دریافت بهترین کیفیت باید روی کارت های سری RTX 30 سرمایه گذاری کنید.

پردازنده گیمینگ

یک پردازنده که CPU نیز نامیده می شود، اساساً مغز رایانه شما است. این قطعه مسئول تفسیر و اجرای تقریباً هر چیزی است که روی صفحه نمایش شما آشکار می شود. سرعت و هسته های آن بر سرعت عملکرد و تکمیل وظایف تأثیر می گذارد. اینتل و AMD دو گزینه برتر برای انتخاب پردازنده می باشند زیرا در حال حاضر قوی ترین CPU ها را برای کامپیوترهای گیمینگ و معمولی را عرضه کرده اند. سی پی یوها مانند کارت های گرافیکی هرچه عدد آن ها بیشتر باشد قدرت پردازش بهتری خواهند داشت. بهترین پردازنده های گیمینگ عبارتند از:

  • AMD Ryzen 7 7700
  • AMD Ryzen 5 5600X
  • AMD Ryzen 7 7800X3D
  • AMD Ryzen 7 5800X3D
  • Intel Core i5-13600K
  • Intel Core i5-13400F
پردازنده
پردازنده

رم گیمینگ

RAM کامپیوتر بسیار شبیه به VRAM عمل می کند، اما به جای کمک به پردازنده کارت گرافیک به CPU کمک می کند. هرچه رم بیشتری داشته باشید، سیستم شما بهتر می تواند اطلاعات موقت را بازیابی کند و سرعت و عملکرد را بهبود بخشد. برای کامپیوتر گیمینگ به 16 گیگابایت حافظه نیاز دارید. یک رایانه معمولی می تواند با 8 گیگابایت حافظه به خوبی کار کند. با این حال 16 گیگابایت حداقلی است که هنگام بازی به آن نیاز دارید. همه رم ها با یکدیگر برابر نیستند. قبل از خرید سرعت و نوع رم را بررسی کنید. بسیاری از سیستم ها از DDR4 استفاده می کنند و در سال های اخیر مدل DDR5 در بازار موجود شده است که از سرعت بالایی برخوردار می باشد. برای بهتر عملکردن پردازنده های اینتل به رمی نیاز دارید که با فرکانس 3200 مگاهرتز کار کند، در حالی که سیستم های AMD می توانند با 3600 مگاهرتز کنار بیایند. بهترین رم های گیمینگ عبارتند از:

رم
رم

هارد دیسک گیمینگ

اکثر رایانه های شخصی بازی از درایوهای حالت جامد «SSD» برای ذخیره سازی استفاده می کنند. حافظه SSD یکی از ساده ترین راه ها برای سریع تر کردن کامپیوترهای گیمینگ است. سیستم شما می تواند فایل ها را با سرعت بیشتری از طریق حافظه SSD بخواند، زمان بارگذاری بازی را کاهش می دهد و عملکرد را بهبود می بخشد. برخی از کامپیوترهای مخصوص بازی فقط 256 گیگابایت حافظه SSD ارائه می دهند و با جدیدترین بازی هایی مانند Call of Duty: Vanguard که به بیش از 100 گیگابایت فضا نیاز دارند را نمی توانید اجرا کنید یا این امکان وجود ندارد تا بتوانید بازی ها را به طور همزمان نصب کنید و یا برای اجرای بازی های بیشتر باید بازی های قدیمی را پاک کنید.

هارد دیسک
هارد دیسک

مانیتور گیمینگ

در کنار تهیه قطعات کامپیوتر مناسب، باید مانیتور مخصوص بازی هم تهیه کنید. برای اجرای بازی باید صفحه نمایش مناسبی داشته باشید. هنگام خرید به مشخصات اصلی مانند: وضوح، نرخ تازه سازی، همگام سازی تطبیقی و اندازه نمایشگر دقت داشته باشید.

وضوح تصویر

اولین چیزی که باید به آن فکر کنید وضوح صفحه نمایش است و این کاملاً به توانایی کارت گرافیک شما بستگی دارد. اگر کارت گرافیک رزولوشن پایین تر 1080p را تحمل می کند استفاده از مانیتور 4K فایده ای ندارد. تنها نکته ای که در این مورد وجود دارد این است که بعد از خرید کارت گرافیک با رزولوشن بالا به فکر مانیتور با وضوح بالا باشید.

وضوح تصویر مانیتور
وضوح تصویر مانیتور

نرخ تازه سازی

نرخ به روز رسانی یکی از ویژگی های کلیدی برای بازی است زیرا بسیار نزدیک به فریم می باشد. نرخ تازه سازی مانیتور نشان می دهد که هر چند وقت یکبار یک تصویر جدید را با هرتز نمایش می دهد. اساساٌ یک رابطه 1:1 بین نرخ تازه سازی تولید شده توسط نمایشگر و فریم در ثانیه «fps» خارج شده توسط کارت گرافیک وجود دارد. بنابراین یک مانیتور با نرخ تازه سازی 60 هرتز می تواند تا 60 فریم ثانیه را نمایش دهد که حداقل فریم در ثانیه استاندارد برای بازی های رایانه شخصی در نظر گرفته می شود. با نرخ فریم بالاتر، حرک بازی نرم تر به نظر می رسد، سریع تر پاسخ می دهد و به طور کلی بهتر به نظر می رسد. به همین دلیل است که مانیتورهای با نرخ تازه سازی بالاتر گزینه های محبوبی هستند.

نرخ تازه سازی مانیتور
نرخ تازه سازی مانیتور

اندازه صفحه نمایش

اندازه صفحه نمایش برای بازی های رایانه ای به سلیقه شما بستگی دارد. نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که اندازه صفحه نمایش، وضوح و تراکم پیکسل همه به هم مرتبط هستند. به طور کلی هر چه تعداد پیکسل در هر اینچ «ppi» بیشتر باشد، تصویر بهتری خواهید داشت. انواع ماشین حساب ppi به صورت آنلاین وجود دارد تا بفهمید در هر رزولوشن چه چیزی می توانید انتظار داشته باشید. به طور کلی هر مانیتوری که بین 24 تا 32 اینچ باشد برای بازی مناسب خواهد بود. بدیهی است که هر رزولوشن بالاتر باشد، تعداد پیکسل ها بیشتر می شود که کیفیت تصویر را بهبود می بخشد.

اندازه صفحه نمایش مانیتور
اندازه صفحه نمایش مانیتور

همگام سازی تطبیقی

همگام سازی تطبیقی نرخ رفرش را بین کارت گرافیک و صفحه نمایش شما را همگام می کند. وقتی کارت گرافیک و مانیتور شما همگام سازی می شوند و نقص در اجرای بازی کمتر می شود. همگام سازی تطبیقی در دو نوع ارائه می شود: Nvidia G-Sync و FreeSync. استفاده از FreeSync با کارت GeForce خوب است، اما برای بهترین عملکرد بهتر است از G-Sync با کارت های Nvidia استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا