نقد و بررسی

مشخصات هدست Vision Pro اپل

هفته ای که گذشت شرکت اپل در کنفرانس WWDC 2023 محصولات جدید خود را معرفی کرد. در این مراسم اپل یک محصول جدید با نام  Vision Pro را معرفی کرد که اولین هدست واقعیت ترکیبی این شرکت محسوب می شود. ویژن پرو دارای طراحی خلاقانه و سرعت پردازش باورنکردنی می باشد که آن را با دیگر هدست های تولید شده متمایز می کند. هرچند این هدست قیمت بالایی دارد اما شرکت اپل گفته است می خواهد نسخه مقرون به صرفه ویژن پرو را نیز تولید کند.

اصطلاحات به کار رفته در Vision Pro

VR = واقعیت مجازی (به طور کامل جایگزین دیدگاه شما می شود)

AR = واقعیت افزوده (دنیای واقعی را با گرافیک و اطلاعات پوشش می دهد)

MR = واقعیت ترکیبی (ترکیب AR و VR)

XR = واقعیت توسعه یافته (ترکیب VR ،AR ،MR)

اصطلاحات رایج در هدست های هوشمند
اصطلاحات رایج در هدست های هوشمند

کنترل Vision Pro با چشم، دست و صدا

اپل می گوید که سیستم ورودی Vision Pro توسط چشم ها، دست ها و صدای افراد کنترل می شود. اما به نظر می رسد که کنترل واقعی با چشمان کاربران اتفاق می افتد. ویژون پرو قادر است سوژه ای را که کاربران دنبال می کنند را تشخیص دهد. همچنین کاربران با کمک ضربه زدن به انگشتان برنامه های مورد نظر خود را می توانند انتخاب کنند و با استفاده از صدا متنی را دیکته یا تایپ کنند.

کنترل هوشمند درVision Pro
کنترل هوشمند درVision Pro

چیپست های به کار رفته در Vision Pro

هدست اپل ویژن پرو از دو چیپست با نام های Apple M2 و Apple R1 بهره می برد. چیپست M2 اجازه می دهد کاربران وضوح بالا تصاویر را تجربه کنند و چیپست R1 برای کاهش میزان تاخیر در سنسورها طراحی شده است. شرکت اپل ادعا می کند R1 ورودی 12 دوربین، 5 سنسور و 6 میکروفون را به طور همزمان برای پاسخگویی سریع 12 میلی ثانیه انجام می دهد. طبق گفته اپل این سرعت 8 برابر سریع تر از یک چشم به هم زدن است.

چیپست های قدرتمند در Vision Pro
چیپست های قدرتمند در Vision Pro

در این هدست دو نمایشگر با وضوح بالا وجود دارد که با هم ترکیب می شوند و 23 میلیون پیکسل تولید و برای هر کدام یک صفحه نمایش 4K ایجاد می کند که می تواند صفحه نمایشی با عرض 100 فوت ایجاد و ویدئو را می تواند با وضوح 4K رندر کند.

اسکنر عنبیه در Vision Pro

دوربین های IR داخل هدست فقط صورت کاربر را برای تماس های FaceTime اسکن نمی کنند. اپل با آوردن Optic ID (اسکن چشم) به Vision Pro انقلابی در حریم خصوصی ایجاد کرده است و آن را به یکی از بهترین ویژگی های این هدست تبدیل کرده است. این روش جدید احراز هویت، عنبیه کاربر را به طور پیچیده تجزیه و تحلیل می کند و هنگام استفاده از آن، هدست عنبیه را با داده های ثبت شده مقایسه می کند و تصمیم می گیرد که آیا با آن مطابقت دارد یا خیر. برای حفظ حریم خصوصی، تمام داده های Vision Pro از طریق یک پردازنده امن با نام «Secure Enclave Processor» پردازش می شوند.

حفظ حریم خصوصی در Vision Pro
حفظ حریم خصوصی در Vision Pro

هشدار مارک گورمن درباره استفاده از Vision Pro

مارک گورمن، تحلیلگر معروف به افرادی که دچار این مشکلات هستند هشدار داده و گفته است آن ها از هدست واقعیت ترکیبی اپل بهتر است استفاده نکنند: افراد مستعد عفونت داخلی گوش، اختلال کم توجهی و بیش فعالی «ADD ،ADHD»، صرع، تشنج، میگرن و افرادی که باردار هستند.

هشدار مارک گورمن
هشدار مارک گورمن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا