Connect with us

افزایش قیمت PlayStation 5 سونی

منتشر شده

در

دسته بازی و کنسول PS5

شرکت سونی اخیراً اعلام کرد که به زودی به صورت جهانی افزایش قیمت برای کنسول بازی پلی استیشن 5 در نظر گرفته است. طبق گزارش ها این افزایش قیمت اول قرار است ایالات متحده را تحت تأثیر قرار بدهد.

مشکلات شرکت سونی در دو سال اخیر

از زمانی که PlayStation 5 در سال 2020 عرضه شد، سونی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکرد. در اصل تقریباً دارد سه سال میشود که سونی در بخش تولید به مشکل جدی خورده است و نمیتواند آنطور که برای پلی استیشن چهار وقت و انرژی گذاشته بود، محصول خوبی را به بازار برساند. تقاضا همچنان برای این کنسول بالا است و سونی در بخش تولید محصولات خود به مشکل خورده است. درست مثل ایکس باکس سری ایکس و اس که برای شرکت مایکروسافت است، روند فروش PS5 هم در جهان کاهش پیدا نکرده است.

این در حالی است که هرچه پیش میرود، به نظر میرسد امکان کند شدن این روند به این زودی ها اتفاق نیفتد. بالاماندن بخش تقاضا و افزایش تورم جهانی باعث شده است که سونی اخیراً اعلام افزایش قیمت برای کنسول PS5 کند. این خبر باعث ناامیدشدن بسیاری از گیمرهایی شده است که هنوز موفق به به روز رسانی کنسول خود از PS4 به 5 نشده اند یا میخواهند کنسول جدید بخرند.

باکس، دسته بازی و PS5
باکس، دسته بازی و PS5

علت افزایش قیمت توسط شرکت سونی

در اواسط همه گیری کوید ۱۹ بود که مشکلات تولید برای شرکت سونی پیش آمد. در زمان قرنطینه، تقاضا برای کنسول بالا رفت و سونی همچنان نتوانسته است که نیاز را تا حد کافی برطرف کند. وقتی مردم در خانه قرنطینه شده بودند و نیاز به سرگرمی داشتند، سونی با کنسول پلی استیشن 5 جلو آمد، اما این کنسول یکی از گرانترین کنسول های بازی حال حاضر به حساب می آید.

پلی استیشن 5 رنگی
پلی استیشن 5 رنگی

پس این افزایش قیمت چیز جدیدی نیست، زیرا کنسول پلی استیشن پنج در همان ابتدا با قیمتی بسیار زیادتر از حد معمول عرضه شد و با اینکه برای مدت کوتاهی قیمتش پایین آمد، ولی این افزایش قیمت مجدد قرار است به مذاق گیمرها خوش نیاید.

جیم رایان، مدیر عامل سونی اینتراکتیو اینترتینمنت در پستی در سایت رسمی پلی استیشن اعلام کرد که قیمت کنسول پلی استیشن پنج در کانادا، مکزیک، اروپا، بریتانیا، استرالیا، چین و ژاپن افزایش پیدا خواهد کرد. این افزایش قیمت هم برای کنسول دیجیتال و هم استاندارد خواهد بود و حدود پنجاه دلار بیشتر روی دست گیمرها هزینه خواهد گذاشت.

پی اس 5 با درایو نوری و دسته بازی
پی اس 5 با درایو نوری و دسته بازی

تأثیر افزایش قیمت بر شرکت سونی

بااینکه هرچه سن کنسول ها بالاتر برود، ارزششان کمتر میشود، ولی این مسئله برای کنسول بازی سونی و کنسول بازی مایکروسافت صدق نکرده است. تقاضا اندکی نسبت به قبل کاهش یافته است، اما بسیاری از گیمرها هنوز برای به دست آوردن کنسول پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری ایکس دارند باهم به رقابت میپردازند. این مسئله روی فروش کنسول بازی سونی تأثیری نخواهد گذاشت. سونی در اصل استراتژی خوبی به کار برده که از بازار رقابتی به نفع خودش استفاده کرده است و به نظر اینطوری میخواهد مشکل عرضه و تقاضا را درست کند.

کنسول بازی سونی PS5 به همراه دسته بازی
کنسول بازی سونی PS5 به همراه دسته بازی

توجیه سونی در مورد افزایش قیمت

سونی اعلام کرده است که دلیل این افزایش قیمت، تورم جهانی و تقاضای بالا برای تولید قطعات مورد نیاز ساخت یک کنسولی به قدرتمندی PlayStation 5 است. سونی در این مورد دروغ نمیگوید؛ کمبود تراشه به خاطر مشکلات شرکت های تولید در چین باعث شده است که شرکت های فناوری به مشکل بزرگی بخورند و تولید در هر زمینه ای، از تلفن همراه گرفته تا وسایل نقلیه کاهش پیدا کند.

مایکروسافت و نینتندو که هردو رقیب های سرسخت شرکت سونی هستند، در این مورد اعلام کردند که با وجود مشکلات مشابهی که برای آنها نیز پیش آمده است، به هیچ وجه قرار نیست افزایش قیمت داشته باشند و قیمت های نینتندو سوییچ، ایکس باکس سری ایکس و اس و سوییچ لایت همه با همان قیمت های قبلی به فروش میرسند. سونی نیز مجبور به افزایش قیمت نیست، ولی برای سازگارشدن با شرایط فعلی اقتصادی، بهترین راه را همین میبیند.

تأثیر افزایش قیمت کنسول سونی بر کشورها

کشوری که بیشترین تأثیر را از این افزایش قیمت میگیرد، ایالات متحده است. سونی فعلاً اعلام کرده است که به زودی به سراغ افزایش قیمت در ایالات متحده نمیرود و اول با کشورهای دیگر شروع میکنند، ولی به هرحال با نرخ تورم آمریکا که رو به افزایش است، صددرصد تأثیر مخرب خود را میگذارد. سونی در اصل دارد افزایش قیمت را امتحان میکند. میخواهد ببیند که تقاضا ثابت میماند یا نه، که اگر در سطح بین المللی بالا بماند، قطعاً قیمت را در ایالات متحده بیشتر میکند.

PS5 دیجیتال و غیر دیجیتال به همراه دسته بازی
PS5 دیجیتال و غیر دیجیتال به همراه دسته بازی

افزایش قیمت صد در صد تأثیر خود را روی فروش کنسول میگذارد. با اینکه افزایش پنجاه دلاری یک کنسول بازی پانصد دلاری شاید چیز آنقدر مهمی به نظر نیاید، اما جهان دارد تورمی بی سابقه را تجربه میکند و مردم ترجیح میدهند طوری زندگی کنند که دخلشان با خرجشان بسازد. این در حالی است که اولویت بندی هم مطرح است و باید خرید لوازم جانبی و نسخه های بعدی بازی های محبوبشان را هم در نظر بگیرند. برای همین راحت میشود درک کرد که این افزایش قیمت میتواند برای بسیاری از گیمرها کمرشکن باشد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار