تجهیزات شبکه

اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران

تاکنون شرکت های انگشت شماری سرویس اینترنت ماهواره ای را ارائه داده اند اما بین این شرکت ها نام استارلینک بیشتر به چشم میخورد هرچند استارلینک تاریخچه قدیمی ندارد اما یکی از دلایل محبوبیت و معروف شدن این شرکت به خاطر مالک آن یعنی ایلان ماسک می باشد. این روزها با انتشار توییت هایی از سوی آقای ماسک مبنی بر راه اندازی اینترنت ماهواره ای برای مردم ایران جنجال برانگیز شده است و آقای ماسک می گوید در روزهای آینده احتمالاً اینترنت ماهواره ای رایگان برای مردم ایران راه اندازی می شود.

اینترنت ماهواره ای چیست؟

اینترنت ماهواره ای یک اتصال بی سیم است که بین دیش های ماهواره ای که هم در فضا و هم زمین قرار دارند پخش می شود. اینترنت ماهواره ای امکان دسترسی آسان به شبکه های ارتباطی را برای مناطق دور افتاده فراهم می کند تا مردم را برخط نگه دارد و به اطلاعات و سیستم های های ارتباطی به روز دسترسی داشته باشند. همه نقاط مختلف زمین مخصوصاً نیم کره جنوبی زمین قادر به برقرارای انواع اتصالات اینترنت مانند فیبر نوری و اینترنت کابلی نیستند اما با روی کار آمدن اینترنت های ماهواره ای شرکت استارلینک اکنون بیشتر نقاط زمین دارای اینترنت های پرسرعت می باشند.

اینترنت ماهواره ای
اینترنت ماهواره ای

اینترنت ماهواره ای چگونه کار می کند؟

ارائه دهندگان خدمات اینترنت سیگنال ها را به یک ماهواره در فضا ارسال می کنند که سپس به کاربران باز می گردد و توسط بشقاب ماهواره ای آن ها را دریافت می کند. دیش به مودم کاربر متصل است که در نهایت کامپیوتر را به سیگنال اینترنت متصل می کند. این فرآیند به ارائه دهنده خدمات اینترنت بر می گردد و هر بار تکرار می شود.

عملکرد اینترنت ماهواره ای
عملکرد اینترنت ماهواره ای

مزایا و معایب اینترنت ماهواره ای

اینترنت ماهواره ای مانند اینترنت های کابلی دارای مزایا و معایبی می باشد. از اصلی ترین مزایای اینترنت ماهواره ای می توان به وسعت پوشش آن اشاره کرد به عنوان مثال اینترنت های کابلی و فیبر در مناطق دور افتاده قابل دسترسی نیستند اما اینترنت ماهواره ای دارای پوشش سراسری می باشند که با استفاده از تجهیزات مناسب می توان به این نوع اینترنت دسترسی پیدا کرد. در ادامه به دیگر مزایای اینترنت ماهواره ای آشنا خواهید شد:

  • سرعت بسیار بالا
  • دسترسی بدون محدودیت به تمامی سایت ها و اپلیکیشن ها
  • امنیت بالا و حفظ حریم خصوصی
  • عدم نیاز به خط تلفن
نصب اینترنت ماهواره ای در خانه ها
نصب اینترنت ماهواره ای در خانه ها

یکی از اصلی ترین معایبی که اینترنت ماهواره ای دارد هزینه بسیار زیاد آن می باشد که علاوه بر خرید تجهیزات گران قیمت، قیمت شارژ ماهیانه آن نسبت به دیگر سرویس های اینترنتی بسیار زیادتر است البته فراموش نکنید به دلیل گستردگی منطقه پوشش اینترنت ماهواره ای می توانید با افراد ساکن در ساختمانتان یا محله ی زندگیتان شارژ ماهیانه را تقسیم کنید و هزینه ها را به صورت مشترک پرداخت کنید تا هزینه آن چشمگیر نباشد.

اینترنت ماهواره ای در ایران

تاکنون شرکت هایی مانند Viasat، HughesNet و Dish Network سرویس های اینترنتی مبتنی بر ماهواره را ارائه داده اند اما این روزها نام استارلینک زیر مجموعه شرکت هوا و فضای اسپیس ایکس از بقیه شرکت ها بیشتر به گوش می خورد. ایلان ماسک مالک اسپیس ایکس با انتشار توییتی اعلام کرد در حال راه اندازی اینترنت های ماهواره ای شرکتش برای ایران است اما با گذشت دو روز از انتشار این توییت ماسک گفت با موانع زیادی در ایران مواجه است تا این سرویس اینترنتی را به دست مردم برساند. طبق گفته های یکی از مهندسین اسپیس ایکس این شرکت در حال طراحی نرم افزاری جهت برقراری اینترنت ماهواره ای با گوشی موبایل هستند اما این خبر تنها از یکی  مهندسان این شرکت منتشر شد و تاکنون این خبر به طور رسمی از سوی مقامات اسپیس ایکس نه تکذیب شده است و نه تأیید با این حال باید منتظر خبرهای بعدی از سوی ایلان ماسک و اسپیس ایکس باشیم.

ارائه اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران
ارائه اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران

ماهواره های استارلینک به دلیل نزدیکی به مدار زمین قدرت بیشتری نسبت به دیگر سرویس های ماهواره ای دارند به گفته ایلان ماسک اگر این سرویس ها تقویت نشوند احتمال دارد با افزایش کاربران با افت سرعت مواجه شوند. هزینه های اولیه برای اتصال به استارلینک از 550 دلار تا 800 دلار متغییر است. این قیمت ها براساس مالیات، حمل و نقل و تجهیزات اضافی متفاوت است و قیمت شارژ ماهیانه حدود 99 دلار است که به گفته کاربران آمریکایی این قیمت ها را نسبت به سرعت و کیفیت اینترنت منصفانه دانسته اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا