Connect with us

بازی هیجان انگیز روایت طاعون، معصومیت

منتشر شده

در

بازی امریکایی A Plague Tale Requiem

در حال حاضر دورانی را سپری میکنیم که بازیکنان اکثراً بازی های گروهی را ترجیح میدهند. اما در این بین استودیو آسوبو بازی خوش ساختی در سبک ماجراجویی برای طرفداران این سبک ارائه کرده است. شاید بازی روایت طاعون (معصومیت) از آن دسته بازی های فراموش شدنی باشد، ولی بعد از مدت ها به عنوان یک بازی سبک اکشن-ماجراجویی در بازی های نسل هشتم بسیار قوی عمل کرده است که به دلیل واکنش های مثبت منتقدین قرار است نسخه ی دوم بازی در سال ۲۰۲۲ تحت عنوان A Plague Tale Requiem ارائه شود.

داستان معصومیت در جهانی طاعون زده

در ۱۴ مه ۲۰۱۹ استودیوی فرانسوی Asobo بازی معصومیت در خطر را برای پلی استیشن 4، Xbox one و Microsoft Windows عرضه کرد. داستان روایت طاعون (معصومیت) در سده ی چهاردهم میلادی و در ناحیه‌ی آکیتن کشور فرانسه اتفاق می افتد که داستان آمیسیا و برادرش هیوگو را در دوران طاعون سیاه و در اوج جنگ صدساله ی فرانسه به تصویر میکشد.

بازی هیجان انگیز روایت طاعون (معصومیت)

بازی هیجان انگیز روایت طاعون (معصومیت)

آمیسیا و هیوگو فرزندان شوالیه ای در روستایی در فرانسه هستند. رابطه ی آمیسیا با مادر و برادرش کمرنگ است، ولی در کنار پدرش مهارت های لازم را یاد گرفته است. داستان بازی A Plague Tale Requiem از قدم زنی آمیسیا همراه با پدرش در جنگل شروع میشود که موجودات عجیبی به سگ آمیسیا حمله میکنند و آن را زیر زمین میکشند. این تازه شروع ماجرای هولناک بینشان است؛ وقتی آمیسیا برمیگردد، گروهی افراطی مذهبی به نام Inquisition به روستای آنها حمله میکنند و در پی این ماجرا، مادر آمیسیا هیوگو را دست او میسپارد تا از آنجا فرار کنند.

شخصیت پردازی دلنشین در عین روایت کم پیچ و تاب

نترسید! قرار نیست در تمام بازی بچه ای را دنبال خودتان بکشانید. در اصل همراهی هیوگو تاثیر چندانی روی حرکت شما نمیگذارد. شاید روایت طاعون (معصومیت) چندان پیچ و تاب خاصی نداشته باشد، ولی گفت و گوهای کم اهمیتی که در خط داستانی هم تأثیر چندانی ندارند، به شخصیت ها رنگ میدهند. هیوگو شخصیت کاملاً متفاوتی نسبت به آمیسیا دارد؛ به دلیل بیماری ای که سالها با آن دست و پنجه نرم کرده است، با دنیای خارج آشنا نیست. تصمیم های منطقی آمیسیا را غیرانسانی میبیند و هضم سختی ها برایش دشوار است.

یکی از جنبه های بازی روایت طاعون که بازیکن را از لحاظ احساسی درگیر میکند، همین معصومیت هیوگو است. مثل وقت هایی که در رودخانه دنبال قورباغه میرود یا برای خوش یمنی در موهای آمیسیا گل میگذارد. آمیسیا از طرف دیگر بسیار منطقی عمل میکند و در تمام شرایط تنها نجات خود و برادرش را در نظر میگیرد. همین تضاد شخصیتی بین آمیسیا و هیوگو باعث شده است که یک فضای احساسی به وجود بیاید و داستان در اوج زشتی فضاهای طاعون زده، دلگرم کننده باشد. همین معصومیت هیوگو باعث شده است که فضا آنقدرها هم برای بازیکن تیره نباشد. هیوگو از آن دسته بچه های اعصاب خردکن نیست که بازیکن کلافه شود. حتی در یک مرحله میتوانید جای هیوگو بازی کنید که این خودش تجربه ی لذتبخشی را فراهم می آورد.

آمیسیا و هیوگو در بازی A Plague Tale Requiem

آمیسیا و هیوگو در بازی A Plague Tale Requiem

اما بار روایت داستان روی شانه های آمیسیا است. بازی روایت طاعون (معصومیت) از دید سوم شخص است و تنها سلاح آمیسیا قلاب سنگش است که با توجه به مهارتی که پدرش یادش داده است، می‌تواند دشمن را با پرتاب سنگ منحرف کند، یا با هدف گیری ماهرانه به سر دشمنان آنها را از پا دربیاورد. اما مشکل اینجا است که سربازان تنها دشمنان آمیسیا و هیوگو نیستند. آمیسیا باید همزمان که مراقب هیوگو است، موش ها را هم فراری بدهد. موش ها به صورت دسته جمعی به آنها حمله میکنند و تنها با آتش مشعل، آتشزا یا ماده ای به نام Odoris که موش ها را گرد هم می آورد، میتوان از حمله ی آنها در امان ماند.

نبرد آمیسیا و هیوگو با موش ها

نبرد آمیسیا و هیوگو با موش ها

بازی روایت طاعون گیم پلی سرگرم کننده یا کسالت آور؟

تعداد صحنه های اکشن بازی روایت طاعون کم است، ولی تعقیب و گریز آدرنالین خونتان را بالا میبرد و با چنگ و دندان مبارزه میکنید و در فضاهای تنگ و پشت و میز و دیوار و هرچه پیدا کنید قایم میشوید تا هرجور شده از جان آمیسیا و هیوگو محافظت کنید. بازی boss fight قوی ندارد، ولی بد هم نیست. با چند ترفند و شاید نهایت یکی دو بار کشته شدن بتوان راحت از این بخش عبور کرد.

شاید گیم پلی بازی A Plague Tale Requiem کمی ناامیدتان کند. بازی باگ چندانی ندارد و همین یک نقطه ی قوت عالی به حساب می آید. اما تنها کاری که از دست آمیسیا در مواجهه با دشمن بر می آید، در مواردی استفاده از محلول هایی است که از طریق کیمیاگری میسازد. در موارد دیگر قایم شدن و یا کشتن با قلاب سنگ از روش های آمیسیا برای مواجهه با دشمن است که همین باعث میشود تا مراحل مدام تکرار شوند. این مسئله میتواند بازیکن را کلافه کند، ولی از آمیسیا با آن جثه ی کوچکش که پانزده سال هم بیشتر ندارد، کار بیشتری برنمی آید. اما معماهای اصلی فرارکردن از دست موش ها هستند که حل آنها چندان هم کار آسانی نیست. در اینجا پازل های فراوانی پیش روی بازیکن گذاشته میشود که مبارزه با موش ها و فرار از دستشان را نسبت به مبارزه و فرار از دست سربازان جذاب تر میکند.

گرافیک چشم نواز و رعب آور بازی روایت طاعون

بخش گرافیک بازی روایت طاعون بینظیر است. با ورود به هر صحنه ی جدید، بازیکن محو فضای فوق العاده ی اطراف میشود. فضاها آنقدر ماهرانه طراحی شده اند که بتوانند در محیط طاعون زده ترس را به دل بازیکن بنشانند، یا در محیطی آرام که هیوگو و آمیسیا چند لحظه ای نفس راحت میکشند، حس آرامش بدهند.

بازی روایت طاعون، معصومیت

بازی روایت طاعون، معصومیت

بعضی از صحنه ها به حدی شگفت انگیز هستند که هوش را از سر بازیکن میپرانند. برای مثال آمیسیا و هیوگو به صحنه ای میرسند که تلی از اجساد روی هم تلنبار شده اند و باید از این فضا عبور کنند. همین فضاسازی بینظیر بازی روایت طاعون (معصومیت) باعث شده است که این بازی چیزی فراتر از یک داستان سوروایوال ترسناک باشد و از بازی هایی مثل هل بلید و آخرین بازماندگان ما که اغلب با آنها مقایسه میشود، کمی فاصله بگیرد.

موسیقی در بازی روایت طاعون (معصومیت)

موسیقی بازی A Plague Tale Requiem طوری طراحی شده است که نمی توان آن را فراموش کرد. ترکیب موسیقی و صحنه های چشم نواز بازی فضایی زنده تر را به وجود آورده است که بازی را برای بازیکن لذتبخش تر میکند. از طرفی اصوات محیط در ایجاد دلهره در بازیکن نقش کلیدی دارند و مثلاً هنگام تجمع موش ها در یک نقطه، صدای جیرجیرشان ممکن است برای بازیکن دلهره آور باشد. اصوات، فضاهای دلهره آور و روایت های دردآلود بازی باعث میشود که بازی برای همه ی سنین مناسب نباشد.

بررسی بازی روایت طاعون (معصومیت) در اینجا به پایان میرسد و باید گفت شاید داستان بازی در درازمدت در ذهن بازیکن نماند، اما نباید با بیتفاوتی از کنار این تجربه ی دلچسب گذشت. البته گفتنی است که چیزی به انتشار نسخه ی دوم بازی روایت طاعون نمانده است و به زودی در سال 2022 در سری بازی های پلی استیشن، ایکس باکس و ویندوز روانه بازار خواهد شد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار