نرم افزار

بمب فشرده چیست و چگونه کار می کند

تصور کنید در حال گشت و گذار در اینترنت هستید ناگهان مرورگر شما متوقف می شود و هیچ صفحه ای را بارگذاری نمی کند، این احتمال وجود دارد که سیستم کامپیوتری شما آلوده به ویروس شده باشد یا تحت تأثیر یک فایل مخرب به نام Zip Bob قرار گرفته باشد. از این رو بهتر است یاد بگیرید که بمب فشرده چیست و چه اقداماتی را برای محافظت از خود در برابر این حمله مخرب انجام دهید.

بمب فشرده چیست؟

زیپ بمب یک بمب فشرده است که به شوخی به آن Zip of death گفته می شود. Zip Bomb یک فایل فشرده بزرگ است که اغلب توسط نهادهای مخرب ارسال می شود تا پس از بازکردن آن سیستم شما یا یک برنامه خاص را تحت تأثیر قرار دهد. معمولاً این بمب ها حاوی بدافزار و ویروس هستند. یک بمب فشرده روی دستگاه شما تا زمانی که آن را باز نکنید مضر نیست. شما نباید یک بمب فشرده را با یک فایل ZIP معمولی اشتباه بگیرید اگر چه آن ها بمب های فشرده هستند اما همه زیپ بمب ها فایل های زیپ نیستند. یک بمب فشرده می تواند یک برنامه مانند فایل های .exe یا یک فایل فشرده باشد نه لزوماً یک فایل ZIP.

زیپ بمب یا بمب فشرده
زیپ بمب یا بمب فشرده

بمب فشرده چگونه کار می کند؟

در نگاه اول بمب های فشرده به نظر می رسد که فقط فایل های کوچک چند کیلوبایتی هستند با این حال هنگامی که آن ها را باز می کنید اندازه های عظیم خود را نشان می دهند که می تواند به اندازه اگزابایت یا پتابایت بزرگ باشد. Zip Bomb معمولاً به عنوان اولین مرحله در حمله بدافزار استفاده می شود و به عنوان یک حقه برای منحرف کردن تمرکز از هدف اصلی که معمولاً معرفی بدافزار یا سرقت و تغییر داده های روی سیستم است ارسال می شود. این هدف زمانی تکمیل می شود که سایر نرم افزارهای مخرب به رایانه شخصی شما دسترسی پیدا کرده اند و آن را در حالی که آنتی ویروس شما با بمب فشرده دست و پنجه نرم می کند آلوده کنند.

تداخل Zip Bomb با بدافزارها
تداخل Zip Bomb با بدافزارها

معروف ترین بمب فشرده

Zip.42 معروف ترین بمب فشرده است. حجم این فایل تنها 42 کیلوبایت می باشد و هنگام اجرا وسعت انفجار آن به 4.5 پتابایت می رسد. این فایل به قدری معروف است که در سال های اخیر برای اهداف مخرب استفاده نمی شود همچنین با پیشرفت آنتی ویروس های مدرن، سریع شناسایی می شوند و افراد مختلف می توانند آن را سریع شناسایی و حذف کنند.

معروف ترین بمب فشرده
معروف ترین بمب فشرده

چگونه از خود در برابر بمب فشرده محافظت کنیم

از بمب فشرده می توان به عنوان حالت دفاعی استفاده کرد اما عمدتاً برای حمله به کاربران ناآگاه استفاده می شوند. برخی از توسعه دهندگان وب سایت های هوشمند در زمان های اخیر از Zip Bomb علیه هکرهایی استفاده کرده اند که تلاش می کنند به سایت هایشان دسترسی پیدا کنند اما این تنها درصد کمی از حملات بمب های فشرده را تشکیل می دهد. هرلحظه امکان دارد شما تحت حمله یک بمب فشرده قرار بگیرید در این صورت باید از خودتان در برابر اثرات یک بمب مخرب محافظت کنید. در ادامه چند راه وجود دارد که شما را از شر بمب های فشرده حفظ می کند:

1- نرم افزارهای آنتی ویروس

اکثر نرم افزارهای آنتی ویروس مدرن قادر به تشخیص وجود بمب فشرده هستند و آن ها با اسکن فایل های مخرب را شناسایی می کنند. هنگامی آنتی ویروس Zip Bomb را شناسایی کرد هشداری ارسال می کند تا اطمینان حاصل شود که از باز کردن تصادفی داده های بازگشتی موجود در فایل جلوگیری می کنید. اگر از برنامه آنتی ویروس خود هشداری در مورد یک بمب فشرده مشکوک دریافت کردید آن را بدون باز کردن آن در اسرع وقت حذف کنید. در انتخاب نرم افزار آنتی ویروس معتبر اطمینان داشته باشید زیرا اگر آنتی ویروس شما معتبر نباشد ممکن است در تشخیص یا شناسایی با مشکل مواجه شوید.

نرم افزارهای آنتی ویروس
نرم افزارهای آنتی ویروس

2- تعامل با سایت های معتبر

سایت های بی شماری در اینترنت امن نیستند. از دانلود فایل ها از سایت هایی که نمی توانید از صحت یا امنیت آن ها اطمینان حاصل کنید، خودداری کنید. گاهی اوقات ممکن است ایمیلی از یک آدرس عجیب و غیرعادی دریافت کرده باشید که حاوی یک پیوست است این می تواند هرزنامه یا بدتر از آن یعنی یک Zip Bomb باشد که اگر آن را باز کنید خطر خراب شدن سیستم خود را دارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا