Connect with us

چگونه ویروسی شدن کامپیوتر را تشخیص دهیم؟

منتشر شده

در

ویروسی شدن کامپیوتر و لپ تاپ

ویروس کامپیوتری مشابه ویروس آنفولانزا عمل می کند و بسیار مسری است. هنگامی که به آنفولانزا مبتلا می شوید احساس خستگی می کنید و بیشتر از حد معمول به خواب و استراحت نیاز دارید و انجام ساده ترین کارهای روزانه برای شما دشوار می شود به همین ترتیب یک ویروس کامپیوتری با تکثیر خود و انتشار در سراسر سیستم عامل در عملکرد دستگاه شما اختلال ایجاد می کند. یک ویروس می تواند به برنامه ها آسیب برساند، فایل ها را حذف کند و هارد دیسک شما را پاک کند همچنین هکرها می توانند از ویروس ها برای دسترسی به اطلاعات شخصی شما برای سرقت یا تخریب داده های شما استفاده کنند. از آنجایی که جامعه بیشتر به فناوری وابسته می شود مهم است که خود، خانواده، دوستان، کارمندان و همکاران را در مورد جستجو ایمن در اینترنت آموزش دهید.

چگونه یک کامپیوتر ویروسی می شود؟

راه های مختلفی وجود دارد که رایانه می تواند توسط ویروس آلوده شود و بیشتر آن ها شامل دانلود فایل های آلوده است. این فایل ها می تواند موسیقی، فیلم، عکس، بازی های رایگان، ایمیل های فیشینگ و هرزنامه همراه با پیوست ها باشند. ویروس ها را می توان با بازدید از وب سایت های مخرب با کلیک کردن روی پیوندها یا آگهی های یک وب سایت ناامن بارگیری کرد حتی اتصال یک درایو خارجی (USB) می تواند نرم افزارهای مخرب را وارد سیستم شما کند.

ویروسی شدن لپ تاپ
ویروسی شدن لپ تاپ

چگونه ویروس کامپیوتری را تشخیص دهیم؟

اگر متوجه هر یک از مشکلات زیر در کامپیوتر خود شدید ممکن است به ویروس آلوده شده باشید:

  • عملکرد آهسته کامپیوتر.
  • فایل ها به طور غیرعادی پاک می شوند.
  • خرابی مکرر سیستم و یا نمایش پیام های خطا.
  • هارد دیسک بیش از حد کار می کند.
  • اجرای برنامه های جدید که بدون دانلود شما ظاهر می شوند.
  • خرابی برنامه های آنتی ویروس یا فایروال ها.
  • تأخیر یا تغییر مسیر مرورگر
  • ایمیل هایی که به صورت مستقل از حساب های شما ارسال می شوند.
بررسی ویروسی شدن لپ تاپ
بررسی ویروسی شدن لپ تاپ

محافظت از کامپیوتر در برابر ویروس

در حالی که هکرها به طور مداوم ویروس های هوشمندتر و پیشرفته تری ایجاد می کنند راه های مختلفی برای محافظت از دستگاه و فایل های شما وجود دارد. بهترین راه برای مقابله با ویروس جلوگیری از آن است، در گام اول استفاده از نرم افزارهای محافظت از آنتی ویروس و ضد جاسوس افزار است (در این مقاله شما را با بهترین آنتی ویروس ها آشنا خواهیم کرد) و در گام دوم به روز نگه داشتن این برنامه ها و همچنین به روز رسانی منظم سیستم عامل و اطمینان از به روز بودن تنظیمات امنیتی مرورگر بسیار مهم است. به طور مرتب از فایل های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در صورت خراب شدن، باج گیری یا حذف شدن آن ها بتوانید اطلاعات خود را برگردانید.

ویروسی شدن گوشی موبایل
ویروسی شدن گوشی موبایل

هنگامی که درحال گشت و گذار در اینترنت هستید روی پیوندهای مشکوک یا پاپ آپ ها کلیک نکنید. ممکن است مرورگر شما در مورد وب سایت های مشکوک به شما هشدار دهد یا ممکن است در صورت ایمن نبودن صفحه یک قفل به رنگ قرمز در سمت چپ URL در بالای صفحه وب مشاهده کنید. نمایش رنگ قرمز همیشه به این معنا نمی باشد که این وب سایت خطرناک است اما ممکن است بخواهید دوباره در مرور یا وارد کردن اطلاعات خود در آن سایت فکر کنید.

ویروسی شدن دستگاه های الکترونیک
ویروسی شدن دستگاه های الکترونیک

هرگز ایمیل یا پیوست ها را باز نکنید مگر اینکه فرستنده را بشناسید و به آن اعتماد دارید. اغلب اوقات هکرها از نام دوست شما به عنوان فرستنده استفاده می کنند یا از عبارت (:Re) در موضوع برای فریب شما استفاده می کنند بنابراین آدرس ایمیل واقعی را دوباره بررسی کنید تا ببینید آیا آن را می شناسید یا خیر. اگر ایمیل را باز کردید و هنوز مطمئن نیستید حتی اگر از یک منبع قابل اعتماد باشد باز هم بهتر است آن را حذف کنید.

ویروس های ایمیل در لپ تاپ
ویروس های ایمیل در لپ تاپ

بسیاری از مردم با استفاده از Wi-Fi عمومی در کافه ها، رستوران یا هتل ها به اینترنت متصل می شوند اما این شبکه های نا امن می توانند تلفن، تبلت یا رایانه های شما را در معرض ویروس ها قرار دهند. استفاده از هات اسپات شخصی را برای اتصال به اینترنت در نظر بگیرید. اگر Wi-Fi عمومی تنها گزینه شماست از VPN برای محافظت بهتر از دستگاه و داده های خود استفاده کنید.

اتصال به وای فای در کافه
اتصال به وای فای در کافه

در صورت ابتلا به ویروس کامپیوتری چه کاری باید انجام دهیم؟

در مرحله اول شما باید یک آنتی ویروس مطمئن را خریداری و آن را نصب کنید. اگر فکر می کنید رایانه شما آلوده شده است با اجرای یک اسکن کامل سیستم با استفاده از نرم افزار آنتی ویروس و یک برنامه ضد بدافزار شروع کنید. تهدیدات را بررسی کنید و هر اقدامی را که می توانید انجام دهید. اگر نمی توانید ویروس یا فایل های آلوده را از سیستم عامل خود حذف کنید سعی کنید ویندوز خود را تغییر دهید یا نسخه پشتیبانی را که قبلاً گرفته بودید را بازگردانید.

محافظت از سیستم در برابر ویروس
محافظت از سیستم در برابر ویروس

راهکار دیگری که می توانید امتحان کنید این است که تمام فایل های موقت روی رایانه خود را حذف کنید. روش پاک کردن آن فایل ها بین سیستم ها متفاوت است اما این فرآیندها برای کاربر غیرحرفه ای به اندازه کافی آسان است. اگر رایانه شما خراب است و مانع از دسترسی شما به فایل ها برای حذف می شود می توانید راه اندازی در حالت ایمن را امتحان کنید. حالت ایمن برنامه های خاصی را محدود می کند تا بتوانید بدون وقفه مشکل را برطرف کنید.

پیشگیری و آموزش مؤثرترین راه برای جلوگیری از آلوده شدن رایانه شما به ویروس است. اصول اولیه ایمن ماندن آنلاین را بدانید و مقالاتی از این قبیل را با خانواده، دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار