Connect with us

راهنمای خرید کنسول بازی

منتشر شده

در

انواع مختلف کنسول بازی در برند های مختلف

این روزها که افراد برای سرگرم کردن خودشان به دنبال راهکارهای مختلف هستند و دائما مشغول پیدا کردن راهی برای پر کردن اوقات فراغتشان اند، خرید کنسول بازی می تواند یکی از بهترین انتخاب های شما باشد. با تهیه کنسول بازی دیگر محدودیت زمانی برای تفریح و سرگرمی نخواهید داشت و مجبور نیستید در ترافیک سنگین برای پر کردن لحظات خود راهی خیابان شوید و به جای آن می توانید مشغول بازی های متنوع فکری، سرگرمی، هیجانی و جنگی شوید که هرکدام از آن ها برای رده های سنی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان تعبیه شده اند.

حالا برای خرید یک دستگاه کنسول بازی مناسب میان سه تولید کننده اصلی سونی، مایکروسافت و نینتندو دچار سردرگمی شده اید؟ خواندن این مقاله می تواند به شما کمک کند که راحت تر تصمیم بگیرید.

برند های مختلف کنسول بازی

برند های مختلف کنسول بازی

بررسی سه شرکت بزرگ تولید کنسول بازی برای خریداری آن

شرکت های مختلف تولید کنسول بازی شامل کنسول مایکروسافت، نیتنتدو سوئیچ و کنسول بازی سونی می باشد. انتخاب میان این سه برند به علاقه و سلیقه افراد بستگی دارد و همواره میان این سه برند به خصوص پلی استیشن های سونی و ایکس باکس های مایکروسافت رقابتی سنگین وجود داشته است.

راهنمای خرید کنسول بازی مایکروسافت

کنسول های بازی مایکروسافت به صورت پی در پی در حال تلاش برای تولید نسخه های بهتر و پیشرفته تر ایکس باکس می باشند و به مرور زمان به محبوبیت این کنسول بازی در میان کاربران افزوده می شود. یکی از کنسول های بازی محبوب شرکت مایکروسافت Xbox One S و ایکس باکس وان ایکس می باشد که در ادامه به نقد و بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

راهنمای خرید Xbox One S

کیفیت نمایش تصاویر در ایکس باکس وان اس مایکروسافت نسبت به نسخه های پیشین افزایش یافته است و قادر به نمایش تصاویر با وضوح HD است که می تواند تصویری پر جنب و جوش تر ارائه دهد. شما می توانید بازی های ایکس باکس وان اس را از طریق کابل به تلویزیون یا مانیتور وصل کنید تا از کیفیت HD برای نمایش تصاویر برخوردار شوید. البته که این ایکس باکس مایکروسافت قادر به نمایش تصاویر با رزولوشن 4K نخواهد بود و در صورتی که قصد اجرای بازی هایی با این رزولوشن را دارید و مانیتور شما نیز از رزولوشن 4K پشتیبانی می کند خریداری این نسخه از ایکس باکس را به شما پیشنهاد نمی کنیم.

کنسول بازی مایکروسافت ایکس باکس وان اس

کنسول بازی مایکروسافت ایکس باکس وان اس

راهنمای خرید Xbox One

تقریباً عرضه مدل Xbox One در بازار بازنشسته شده است، زیرا مایکروسافت تمرکز خود را بر روی کنسول بازی One S قرار داده است که دستگاهی با ویژگی های بهتر و قیمتی مقرون به صرفه است.

کنسول بازی مایکروسافت ایکس باکس وان

کنسول بازی مایکروسافت ایکس باکس وان

راهنمای خرید Xbox 360

این نسل از Xbox عمدتا به عنوان کنسول انتخابی برای “گیمرهای حرفه ای” تصور می شد. این تنها به دلیل انتشار بازی های اصلی نیست، بلکه به دلیل طیف گسترده ای از بازی های مستقل موجود در Xbox Live Arcade است. همچنین به دلیل سهولت راه اندازی بازی آنلاین با دوستان، به خوبی مورد توجه گیمران قرار گرفته است.

کنسول بازی مایکروسافت ایکس باکس 360

کنسول بازی مایکروسافت ایکس باکس 360

راهنمای خرید پلی استیشن سونی

کنسول های بازی سونی دارای طراحی سخت افزاری و نرم افزاری قدرتمندی می باشند که همواره در میان مخاطبان از محبوبیت بالایی برخوردار بوده اند. پلی استیشن های سونی در انواع مختلف به بازار عرضه شده اند و در هر نسل آن نسبت به نسل قبل پیشرفت های چشمگیری به وجود آمده است. از بهترین دستگاه های بازی سونی می توان به PS5، PS4 پرو و PS4 اسلیم اشاره کرد که در ادامه به نقد و بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

راهنمای خرید PS5

پلی استیشن 5 سونی یک کنسول قدرتمند و با طراحی جذاب است که در دو نوع دیجیتال و معمولی به بازار عرضه شده است. نسخه دیجیتال سونی علاوه بر قابلیت استفاده از دیسک امکان خرید بازی از طریق اینترنت را نیز برای شما فراهم می آورد. بازی های ارائه شده برای این نسل از جذابیت بالایی برخوردارند و همچنین فناوری صوتی و تصویری آن بسیار سریع و جذاب است.

از آن جایی که ویژگی های این نسخه از پلی استیشن سونی بسیار چشمگیر است اکثر گیمران و علاقه مندان به بازی نسبت به خریداری آن اقدام می کنند. البته که PS5 سونی نسبتا از قیمت بالایی برخوردار می باشد و در صورتی که می خواهید به هدف خود برسید و بازی کنید و قصد پرداخت هزینه هنگفت ندارید می توانید نسبت به خریداری PS4 سونی اقدام نمایید.

پلی استیشن سونی پی اس 5

پلی استیشن سونی پی اس 5

راهنمای خرید PS4 Slim

پی اس 4 اسلیم سونی در واقع نسخه فیزیکی کوچک پلی استیشن سونی است که دارای سخت افزار مشابه PS4 اصلی می باشد. PS4 اسلیم سونی از پخش سه بعدی Blu-ray و دیگر فرمت های دیجیتال از جمله mp3، mp4، AVI و غیره پشتیبانی می کند همچنین می توانید از طریق پخش های آنلاین پولی در این زمینه استفاده نمایید.

یکی از جدیدترین قابلیت های پلی استیشن 4 اسلیم سونی قابلیت اشتراک گذاری محتوا می باشد، یعنی می توانید از بازی خود فیلمبرداری کنید و پس از آن در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید. همچنین از قابلیت بازی آنلاین با دوستان پشتیبانی می کند که البته این قابلیت صرفا در برخی از کشورهای ایالات متحده فعال شده است.

کنسول بازی پی اس 4 اسلیم

کنسول بازی پی اس 4 اسلیم

راهنمای خرید PS4 Pro

نسخه PS4 Pro سونی با ویژگی های بهبود یافته در عملکرد بهتر، نرخ فریم بالاتر و گرافیک بهتر نسبت به نسخه های قبلی به بازار عرضه شده است. PS4 Pro اولین کنسول بازی سونی است که قادر به پخش بازی ها با رزولوشن 4K و HDR می باشد. البته نکته عجیب و قابل توجه در رابطه با این پلی استیشن عدم پشتیبانی از دیسک های 4K UHD است که به عنوان تصمیمی عجیب از طرف شرکت کنسول بازی سونی نامبرده می شود.

کنسول بازی سونی پی اس 4 پرو

کنسول بازی سونی پی اس 4 پرو

راهنمای خرید PS3

PS3 همانطور که یک کنسول بازی است، یک رسانه نیز می باشد. این دستگاه می تواند سی دی، دی وی دی، Blu-ray و حتی فیلم های سه بعدی را پخش کند، صدها فیلم و نمایش تلویزیونی برای اجاره یا خرید درخواستی از طریق سرویس توزیع دیجیتال سونی در دسترس مخاطبان می باشد.

کنسول بازی سونی پی اس 3

کنسول بازی سونی پی اس 3

راهنمای خرید نینتندو سوییچ

کنسول های بازی نیتندو سوئیچ در واقع کنسول های بازی خانگی با قابلیت حمل آسان است که می تواند ترکیبی فوق العاده برای شما باشد. کنسول بازی نینتندو سوئیچ مجهز به یک صفحه نمایش لمسی با اندازه 6.2 اینچ می باشد که مانند تبلت عمل می کند و این امکان را به شما می دهد که در قطار، رختخواب، هواپیما و در هر کجا که خواستید بازی کنید. همچنین در صورتی که می خواهید روی یک صفحه نمایش بزرگتر بازی کنید می توانید سوکت Switch را به تلویزیون متصل کنید با رزولوشن فول اچ دی به بازی خود ادامه دهید.

کنسول بازی نیتندو با وجود این که یک موبایل است اما در واقعیت یک کنسول سنتی بوده که از نظر طراحی و بازی شبیه به Xbox One S و PS4 است. البته که سخت افزارهای فنی کنسول بازی نیتندو سوییچ به صورت منحصر به فرد طراحی گردیده است.

کنسول و دسته بازی سوئیچ

کنسول و دسته بازی سوئیچ

بررسی نسل های مختلف کنسول های بازی

دنیای کنسول های بازی دو قطب اصلی دارند، قطب سونی و مایکروسافت. کنسول های بازی سونی از نسل 6 الی 9 در بازار ایران موجود هستند که شامل PS2، PS3، PS4 و PS5 می باشند. از طرف دیگر کنسول های بازی مایکروسافت یا ایکس باکس در ایران از نسل 7 الی 9 موجود می باشند که شامل ایکس باکس 360، ایکس باکس وان، ایکس باکس های سری ایکس و ایکس باکس های سری اس می شوند.
انتخاب خرید کنسول بازی بین سونی و مایکروسافت امری کاملا سلیقه ای هست ولی با توجه به فاکتورهایی مانند گرافیک و بازی های امحصاری آن ها قابل قیاس هستند.

مقایسه پی اس 3 و ایکس باکس 360

هنگام انتخاب نسل هفتم کنسول های بازی، به انتخاب بین دو محصول بسیار پرفروش Play Station 3 و Xbox 360 میرسیم. از لحاظ گرافیکی و قدرت، پلی استیشن 3 سونی نسبت به Xbox 360 دست بالاتر است اما به علت پیچیده بودن برنامه نویسی روی پلتفرم آن بازی های کمتری برای آن ساخته شده است، اما از طرف دیگر بازی های انحصاری بسیار محبوبی همچون The Last Of Us، Uncharted، God Of War و Ascension برای این کنسول بازی در نظر گرفته شده. البته این بدان معنا نیست که ایکس باکس 360 بازی انحصاری ندارد، بازی های Gears of War، Forza Motorsport 3 و Halo 4 هم به طور انحصاری بر روی این دستگاه قابل اجرا هستند. لازم به ذکر است که بازی های بسیار پر طرفداری همچون FIFA، Call Of Duty، Assassin’s Creed، Grand Theft Auto، PES و Battlefield بر روی تمامی پلتفرم ها عرضه می شوند.

مقایسه پی اس 3 سونی و ایکس باکس 360

مقایسه پی اس 3 سونی و ایکس باکس 360

مقایسه پی اس 4 و ایکس باکس وان

در نسل هشتم کنسول های بازی هم همین روند ادامه دارد و وضوح تصویر و قدرت گرافیکی PS4 از Xbox One بالاتر است، اما اگر مولفه قدرت در انتخاب شما تاثیر به سزایی ندارد می توان از بازی های انحصاری، رابط کاربری و شبکه اینترنتی مخصوص این کنسول برای تعیین گزینه درست برای شما کمک گرفت. کنسول بازی پلی استیشن 4 از رابط کاربری بسیار ساده ای برخوردار است ولی از طرف دیگر ایکس باکس وان رابط کاربری همچون ویندوز 8 دارد. از لحاظ شبکه اینترنتی باید گفت که شبکه Play Station Network به مراتب برای بازار ایران و گیمر های ایرانی محبوب تر از شبکه Xbox Live می باشد. اما اگر بازی های انحصاری برای شما مهمتر است باید به عناوینی مثل Marvel’s Spider Man، God Of War، Last Of Us، Uncharted 4، Horizon Zero و Dawn برای پی اس 4 سونی و بازی های Titanfall، Son Of Rome، Ryse، Forza و Halo 5 برای ایکس باکس وان اشاره کرد.

مقایسه پی اس 4 با ایکس باکس وان

مقایسه پی اس 4 با ایکس باکس وان

مقایسه پی اس 5 و ایکس باکس سری ایکس

در نسل نهم روند برتری سونی نسبت به مایکروسافت متوقف شده و Xbox Series X از Play Station 5 قوی تر است. از آنجایی که در ابتدای نسل نهم کنسول های بازی هستیم هنوز بازی های انحصاری زیادی غیر از Miles Morales و Marvel’s Spider Man برای پی اس 5 سونی و بازی های Halo و Infinite برای ایکس باکس سری ایکس روی این دستگاه ها منتشر نشده است. با توجه به حجم زیاد بازی های نسل نهم، ایکس باکس سری ایکس با 1 ترابایت حافظه داخلی نسبت به پلی استیشن 5 با 825 گیگابایت حافظه داخلی برتری دارد.

مقایسه پی اس 5 سونی با ایکس باکس سری ایکس

مقایسه پی اس 5 سونی با ایکس باکس سری ایکس

آیا خرید کنسول بازی صرفا برای گیمران است؟

شاید تا مدتی قبل زمانی که اسم پلی استیشن یا ایکس باکس به گوشمان می خورد، یاد گیمران و افرادی می افتادیم که بیشتر زمان خود را صرف بازی و گیمینگ می کردند. ولی حالا با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی دستگاه های مختلف بازی و کنسول بازی سونی، مایکروسافت و نینتندو سوئیچ به خانه های شخصی افراد راه پیدا کرده اند و از طریق پخش کننده های متنوع مثل DVD و Blu-ray و یا از طریق اتصال به اینترنت به راحتی قابل اجرا هستند.

کنسول بازی سونی، مایکروسافت، نیتندتو سوئیچ

کنسول بازی سونی، مایکروسافت، نیتندتو سوئیچ

فایل های خود را استریم کنید

PS4 و Xbox One همچنین دارای پشتیبانی از DLNA هستند ، به این معنی که می توانید فایل های ویدئویی دیجیتال خود را از دستگاه های موجود در شبکه خانگی خود مانند رایانه شخصی یا درایو NAS به کنسول منتقل کنید و یا این که می توانید یک هارد دیسک پر از فایل را مستقیماً به PS4 یا Xbox One خود وصل کنید.

مایکروسافت و سونی خدمات خرید و اجاره فیلم های دیجیتالی را از طریق کنسول های خود اجرا می کنند. همچنین می توانید با پرداخت هزینه نسبت به خریداری دیسک بازی ها اقدام نمایید و با انتشار بازی های جدید آن ها را خریداری نمایید. همچنین در چند وقت اخیر شرکت های تولید کنسول بازی، عرضه دیجیتال و آنلاین بازی ها را نیز انجام می دهند و می توانید به صورت آنلاین نسبت به خریداری آن ها اقدام نمایید. با عضویت و خرید اشتراک برای خریداری بازی به صورت ماهانه می توانید از تخفیفات ویژه برخوردار شوید. علاوه بر این تعدادی از سرویس های پخش ویدئو از جمله نام های بزرگ مانند Netflix ،Stan ،YouTube و نام های کوچکتر مانند Crunchyroll در PS4 و Xbox One برای استریم کردن محتوای شما در دسترس هستند.

بازی های فکری، سرگرمی و هیجانی مناسب کنسول بازی

بازی های فکری، سرگرمی و هیجانی مناسب کنسول بازی

کپی خور کردن کنسول بازی

اگر اهل گیمینگ هستید و هر روز با قیمت های عجیب بازی های کنسول بازی مواجه می شوید، می توانید با کپی خور کردن دستگاه بازی تان از پرداخت هزینه هنگفت برای بازی ها جلوگیری کنید.

کپی خور کردن کنسول بازی ویژگی های سخت افزاری آن را دچار مشکل نخواهد کرد، اما ممکن است در حین بازی کردن دستگاه بازی شما به علت چک کردن لایسنس ها توسط کنسول خاموش شود تا سیستم امنیتی آن ها کپی بودن بازی را تشخیص ندهد. همچنین امکان آپدیت کردن و اتصال به اینترنت کنسول بازی را از دست میدهید و حتی با گذشت زمان طولانی هم نباید دستگاه را آپدیت کنید و نسخه آن قدیمی خواهد ماند. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر شرکت سازنده کنسول بتواند تشخیص دهد که شما دستگاه را کپی خور کرده اید و به صورت غیر قانونی بازی می کنید دستگاه شما را از کار خواهد انداخت و دیگر امکان استفاده از آن وجود نخواهد داشت.

انواع پلی استیشن سونی

انواع پلی استیشن سونی

پخش موسیقی توسط کنسول بازی

پخش موسیقی در پلی استیشن سونی به دلیل پخش شدن از Spotify محدود می باشد. اما کنسول های بازی مایکروسافت به علت پشتیبانی از Microsoft Groove Music امکان پخش موسیقی های بیشتر را دارا هستند. بنابراین در صورتی که پخش موسیقی از طریق دستگاه بازی برای شما اهمیت بالایی دارد بهتر است که نسبت به خریداری کنسول بازی مایکروسافت اقدام نمایید.

پرسش های متداول در مورد کنسول بازی

  1. یک کنسول بازی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

    در صورتی که قصد خرید یک کنسول بازی را دارید باید به میزان ظرفیت حافظه کنسول بازی، رزولوشن پشتیبانی شده تصاویر، قابلیت قرار دادن دیسک، پشتیبانی از فضای ابری و غیره در آن توجه داشته باشید. البته در صورتی که یکی از اصلی ترین معیار های شما برای خرید کنسول بازی رزولوشن بالا در آن است باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که مانیتور شما نیز از آن رزولوشن پشتیبانی کند. همچنین هر چه میزان ظرفیت کنسول بازی بیشتر باشد برای نصب بازی های جدیدتر بهتر خواهد بود و دچار کمبود فضا نخواهید شد.

  2. پلی استیشن بخرم یا ایکس باکس؟

    انتخاب برند برای خرید کنسول بازی مایکروسافت یا سونی امری سلیقه ای می باشد که شما می توانید با بررسی ویژگی های هر نسل از کنسول های بازی سونی یا ایکس باکس و مطابقت آن با توقعتان از دستگاه بازی نسبت به خریداری اقدام نمایید.

  3. گرافیک ایکس باکس وان ایکس بهتر است یا پی اس 4 پرو؟

    به طور کلی Xbox One X به دلیل قدرت بیشتری که نسبت به PS4 Pro دارد از گرافیک بسیار بیشتری نیز برخوردار است. بنابراین در صورتی که علاقه مند به بازی کردن با بهترین کیفیت تصویر هستید و مانیتور شما از رزولوشن بالایی پشتیبانی می کند، با خریداری Xbox One X به لطف گرافیک بالایی که دارد از رزولوشن 4K برخوردار خواهید شد.

  4. خرید بازی های مخصوص کنسول بازی چقدر هزینه در طول ماه خواهد داشت؟

    اگر اهل تنوع در بازی ها هستید و دوست دارید که جدیدترین بازی های بازار را خریداری کنید قطعا مخارج هنگفتی پیش روی شما خواهد بود. با بالاتر رفتن قدرت و کیفیت کنسول های بازی، کیفیت بازی ها نیز افزایش پیدا می کند که منجر به افزایش قیمت دیسک های بازی شده. البته در صورتی که کنسول بازی شما از شبکه اینترنت و فضای ابری پشتیبانی کند می توانید با خرید حساب کاربری در برنامه شرکت های سونی، مایکروسافت و نیتندو سوییچ نسبت به دانلود بازی ها اقدام نمایید و هزینه کمتری را پرداخت کنید.

  5. برای خرید کنسول بازی چقدر باید هزینه کنیم؟

    اگر قصد خرید کنسول بازی در سال 1400 را دارید ابتدا باید مشخص کنید که چه انتظاری از آن دارید؟ اگر می خواهید برای کودکان به عنوان یک هدیه کوچک کنسول بازی بخرید می توانید با خرید PSP حدود 700000 تومان بپردازید. اما اگر گیمر هستید و قصد دارید که به صورت حرفه ای زمان خود را به بازی کردن اختصاص بدهید بهتر است کنسول های قدرتمند سونی و مایکروسافت را خریداری نمایید که به بودجه حدود 25 میلیون تومان نیاز خواهید داشت.

  6. کپی خور کردن کنسول بازی چه معایبی دارد؟

    در صورت کپی خور کردن کنسول بازی ممکن است در حین بازی کردن دستگاه برای جلوگیری از چک شدن توسط لایسنس های شرکت سازنده خاموش شود و اگر کپی خور بودن دستگاه، توسط شرکت سازنده کنسول بازی شناسایی شود و تشخیص بدهد که دستگاه غیر قانونی است از کار خواهد افتاد و دیگر نمی توانید از آن استفاده کنید.

  7. آیا امکان کپی خور کردن PS5 وجود دارد؟

    در بسیاری از فروشگاه ها و مراکز تعمیرات کنسول بازی می توانید مشاهده کنید که امکان کپی خور کردن PS5 نیز وجود دارد، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که سیستم امنیتی شرکت سونی برای کنترل PS5 بسیار قدرتمند است و اگر پلی استیشن 5 را کپی خور کنید امکان لو رفتن توسط لایسنس هایی که از سمت شرکت برای بررسی دستگاه ارسال می شود تا حد زیادی افزایش پیدا می کند و ممکن است پی اس 5 شما برای همیشه از کار بیفتد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار