Connect with us

سنسورهای گوشی های هوشمند چطور کار می کنند؟

منتشر شده

در

سنسورهای گوشی های هوشمند چطور کار می کنند؟

گوشی هوشمند شما در واقع یک ابزار شاهکار مهندسی تلقی می شود که از اجزا و قطعات مختلفی تشکیل شده است. از اصلی ترین قطعات آن سنسورهایی هستند که کارکرد های عمده گوشی تلفن همراه را تشکیل داده و آن را به جزء جدایی ناپذیر زندگی روزمره ما تبدیل کرده است. این که هر کدام از کارکردهای عمده گوشی هوشمند چطور اطلاعات را جمع آوری می کنند و به نرم افزار مربوطه داخل گوشی منتقل می کنند فرآیند پیچیده ای است که قرار است راجع به آن با زبانی ساده در این مطلب بخوانیم.

سنسورهای استفاده شده در گوشی های هوشمند

لیست قیمت گوشی موبایل

 سنسورهای استفاده شده در گوشی هوشمند

در ابزار های قدیمی تر هم سنسور ها برای استفاده های متفاوتی به کار می رفتند که کارکرد اغلب آنها به صورت مکانیکی بود اما امروزه و با پیشرفت تکنولوژی این سنسورها رو به روز کوچکتر می شوند و هوشمندانه تر عمل می کنند. مصرف انرژی آنها نیز کمتر می شود و استفاده از تلفن های همراه را برای ما همه جانبه تر می کند طوری که دیگر تمام نیاز های ما به گجت های دیگر را برطرف می کنند.

شتاب سنج:

کار اصلی شتاب سنج ها در واقع سنجش و زیر نظر گرفتن حرکات در جهت های مختلف است. این سنسورها در دستبندهای هوشمند هم به کار رفته اند. شمارش گام ها در این گجت به وسیله شتاب سنج انجام میگیرد. پس اگر دستبند هوشمند هم نداشته باشید این قابلیت در موبایل شما وجود دارد. این سنسور از قطعات جزئی تری مثل ساختارهای کریستالی تشکیل شده اند و تحت تاثیر نیرو های شتاب دهنده یا جابجایی ها بر اثر شتاب قرار می گیرند. این سنسور به خاطر کارکرد زیاد آن در گوشی های هوشمند مهم ترین سنسور محسوب می شود.

ژیروسکوپ:

این سنسور برای درک جهت مسیر گوشی به سنسور شتاب سنج کمک می کند. سنسور ژیروسکوپ دقت گوشی را بالا میبرد تا برای مثال عکس های 360 درجه بهتر گرفته شوند. در هنگام بازی و کنترل جهت در بازی ها این سنسور ژیروسکوپ است که به شما کمک می کند. همان حرکت های کوچک و تکان های خفیف برای تغییر جهت است که مسیر بازی را به گوشی می دهد.این سنسور از نوع الکترومکانیکی بوده و به صورت اختصاری به آن MEMS خوانده می شود. در ابزارهای قدیم این سنسور به صورت مکانیکی فعالیت می کرد. اولین گوشی دارای ژیروسکوپ آیفون 4 بود که در زمان خودش یک نوآوری محسوب می شد.

مغناطیس سنج:

بعد از شتاب سنج و ژیروسکوپ، سنسور بعدی برای ارزیابی موقعیت گوشی موبایل مغناطیس سنج است و جهت اندازه گیری میدان های مغناطیسی با تغییر خروجی ولتاژ به کار می رود. زمانی که گوگل مپ یا اپل مپ را باز می کنیم در واقع این سنسور با تغییر ولتاژ خروجی و تشخیص جهت شمال، نقشه را برای ما مشخص می کند. این در واقع همان سنسوری است که در قطب نماها به کار می رود. این سنسور به همراه اطلاعات دریافتی از شتاب سنج و جی پی اس قادر به یافتن موقعیت مکانی ما خواهد بود.

سنسور جی پی اس در موبایل

جی پی اس:

جی پی اس یا Global Positioning System در واقع همان موقعیت یاب جهانی است و اطلاعات را از ماهواره های موجود در فضا جهت تشخیص موقعیت کاربر فراهم می آورد. این سنسور از داده های گوشی استفاده نمی کند اما به دلیل فعال بودن ان به طور مداوم ممکن است باتری گوشی را خالی کند. بهتر است در صورت عدم نیاز به آن این سنسور را در حالت غیر فعال قرار دهید.

سنسورهای بیومتریک:

در حال حاضر اکثر گوشی موبایل های موجود در بازار از یکی از سیستم های تشخیص چهره یا تشخیص اثر انگشت استفاده می کنند. این سنسورها که با نام سنسورهای بیومتریک شناخته می شوند امنیت بالاتری نسبت به سایر سیستم های امنیتی مثل پین یا پترن را دارد. سنسور های اثر انگشت با توجه به انواع الگوریتم هایی قدرتمندی که در ساخت آن ها به کار رفته اند امنیت بالایی دارند.  سیستم های تشخیص چهره که در گوشی های رده بالا در حال جایگزینی با سنسور تشخیص اثر انگشت می شوند از سنسور مادون قرمز استفاده می کنند و با استفاده از نقاط تابانده شده به صورت نقشه سه بعدی چهره را ایجاد و شناسایی می کنند. در واقع هر چقدر سخت افزار و نرم افزار گوشی هوشمند با کیفیت تر باشند این تشخیص چهره زودتر انجام می شود.

سنسورهای جانبی در گوشی های هوشمند

سنسورهای جانبی استفاده شده در موبایل

گذشته از سنسور های اصلی که تقریبا در همه گوشی های هوشمند جدید استفاده می شوند تعدادی سنسور وجود دارد که در مدل ها و انواع گوشی های موبایل رده بالاتر بسته به نوع کارکرد  وسخت افزار، به کار می روند. برای مثال سنسور Soli یک ماژول رادار است که با حرکت دادن دست بر روی صفحه یا در اطراف گوشی می توان رد تماس کرد یا از صفحه اسکرین شات گرفت. سنسور مربوط به فشار سنج، برای تشخیص تغییرات آب و هوایی و محاسبه ارتفاع نسبت به سطح دریا کاربرد دارد. سنسور تشخیص نور محیط که با شناسایی میزان نور محیط روشنایی صفحه نمایش را تنظیم می کند.

دانش آموخته زبان انگلیسی و روانشناسی هستم. چندین مقاله در زمینه های مختلف منتشر کرده ام و به مباحث حوزه فناوری اطلاعات بسیار علاقمند هستم. تولید محتوا از علائق اصلی من بوده و در حال حاضر در این حوزه فعالیت می کنم. همکاری با آی تی بازار و تیم حرفه ای این مجموعه از افتخارات کارنامه کاری من می باشد.

ا دیدگاه

  1. کاملی

    جولای 15, 2020 در 3:58 ب.ظ

    خیلی باحال بود من نمی دونستم سنسور گوشی ها چطوری کار میکنه، سنسور بیومتریک از همه جالب تر بود واقعا ممنون

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار