Connect with us

عرضه PSVR2 تا سال 2023 به تعویق افتاد

منتشر شده

در

عرضه psvr2 در سال 2023

مدیر عامل شرکت مسئول در تهیه ی VR برای کمپانی سونی اعلام کرد که زمان عرضه ی PSVR2 به احتمال زیاد به ۲۰۲۳ موکول میشود.

تعویق عرضه PSVR2

طراحی، عملکردهای تازه و فواید جدید PSVR2 به تازگی اعلام شده بود. سونی با بازی HORIZON: CALL OF THE MOUNTAIN قصد دارد عملکرد این محصول تازه ی خود را نشان بدهد. البته راس یانگ که مدیرعامل شرکت مسئول در تهیه VR برای این کمپانی است، دیروز در بیانه ای اعلام کرد که کار به تعویق افتاده است و ممکن است کمی دیرتر به مرحله ی عرضه برسد.

طراحی psvr
طراحی psvr

بااینکه سونی تاریخ دقیق برای عرضه ی PSVR2 را مشخص نکرده است، ولی به احتمال زیاد در تعطیلات سال نو عرضه میشود. این تأخیر آنقدرها هم تعجب آور نیست. درست مثل بسیاری از بازی هایی که اخیرا تأخیر خوردند، این هدست هم برای عملکرد سخت افزاری بهتر باید مراحل بیشتری را هم طی کند. ولی علت تأخیر نامشخص است. در این بیانیه بیشتر روی افزایش پول ارسال بین المللی تأکید شده بود. یعنی مشکلی در بخش تولید نیست. همچنین اعلام شده است که ممکن است هزینه ی ارسال پنجاه درصد افزایش پیدا کند.

هدست psvr2
هدست psvr2

فناوری لمسی در PSVR2

این هدست احتمالاً از فناوری لمسی برای تجربه بهتر کاربر استفاده میکند. فناوری لَمسی یا فناوری بَساوشی نوعی از فناوری است که از راه لمس و با حرکت، لرزش یا فشار با کاربر ارتباط میگیرد. این فناوری مکانیکی می‌تواند به ‌وسیله دادن حس لمس اجسام مجازی به گیمر، به او در کنترل بهتر اجسام مجازی کمک کند.

اولین اقدام سونی تغییر رزولوشن تصویر برای تصاویر بهتر کنسول بازی و افزایش میدان دید از صد درجه تا ۱۱۰ درجه بود. سونی میخواهد تکنولوژی لمسی را نیز با PSVR2 بهبود ببخشد و حس های بینایی، شنوایی و لامسه ی را هدف قرار بدهد.

در حق ثبت اختراع، به این هدست به عنوان هدستی «مجازی» اشاره شده است. یعنی بازیکن در «موقعیت و جهت» شخصیتش در بازی میتواند حرکت کند. همین باعث میشود یک هدست واقعیت مجازیِ باشد.

فناوری لمس در psvr2
فناوری لمس در psvr2

به طور خلاصه PSVR2 بیشتر برای این ارائه شده است که تجربه ی لمسی در حین بازی را برای بازیکن فراهم کند. درست مثل دسته های PS5 DualSense کمپانی سونی که از طریق لامسه تجربه ی جدیدی را برای بازیکن فراهم میسازد. درست مثل این میماند که حرکت باد در موهای شخصیت بازی را تجربه کنید. یا بازیکن با شنیدن صداها در فضا بتواند به سمت محل مورد نظرش حرکت کند.

کنترل psvr
کنترل psvr

شرکت کنسول بازی سونی در برگه ی ثبت اختراع خود به «تقویت احساسات درگیر بازی در بازیکنان» اشاره ی خاصی کرده است. این خودش یعنی ممکن است بازیکن تمام حواسی را که شخصیتش در بازی تجربه میکند، با این هدست حس کند. سونی با این هدست میخواهد با گسترش ورودی حسی و صدای سه بُعدی و فراگیر روی احساسات بازیکنان کار کند و در عین حال هم این تکنولوژی را گسترش بدهد.

صدای سه بعدی psvr2
صدای سه بعدی psvr2

ویژگی های ظاهری دستگاه

طراحی براق اصلی دستگاه اورجینال حفظ شده است، ولی یک سری تغییرات جزئی داده اند تا دل کاربران را ببرند. هدست PSVR2 از هدست اولی باریک تر است و وزن کمتری هم دارد. همین باعث میشود تا استفاده از این هدست برای کاربر راحت تر باشد. سایر پیشرفت های فنی شامل تنظیم لنز و بهینه سازی فاصله ی لنز میشود.در بخش سخت افزار دریچه ای جدید قرار داده شده است که گرما را بهتر به بیرون میدهد. این بهترین بخش بهبود سخت افزاری است، چون مشکل گرما در دستگاه قبلی روی لنزها تأثیر میگذاشت.

PSVR2 چهار دوربین در هدستش دارد که حرکات را دقیق تر و کنترل شده تر ضبط و ثبت میکند. تصویر بازی چهاربرابر شفاف تر از دستگاه نسخه ی قبل است و سونی از آن به عنوان قویترین هدستی که بازار میتواند استفاده کند، یاد کرده است.

لنز های psvr2
لنز های psvr2

ارائه هدست PSVR2 برای PS5

اولین باری که این هدست به عنوان تجهیزات بازی در سال ۲۰۱۶ ارائه شد، تقریباً ۴ سال بعد از معرفی پلی استیشن ۴ بود. حالا که بیش از یک سال از انتشار پلی استیشن ۵ میگذرد، انتظار میرود که اکثر تنظیمات این هدست با این کنسول سازگار باشد. بازی هایی هم که در سال های جاری ارائه میشوند، اکثراً فقط با همین هدست سازگار خواهند بود.

ساختار و طراحی psvr2
ساختار و طراحی psvr2

هزینه ی PSVR2

علیرغم موفقیت های کمپانی سونی در سال های گذشته و درآمدی که از فروش PSVR به جیب زده بود، به احتمال زیاد در فروش این هدست دچار مشکل میشود. یکی از عمده دلایلش این است که بسیاری از کاربران بر این باور هستند که سونی میخواهد با این حیله فقط محصول خود را به فروش برساند و این تجربیات جدیدی که میخواهد ارائه بدهد، فقط باعث حواس پرتی بازیکن از اصل بازی و از دست رفتن لذت تجربه بازی میشود.

سونی با بازی هایی که اخیراً برای پلی استیشن ۵ ارائه داده است، به نظر میرسد بازار تکنولوژی نوظهور را در مشتش دارد. اما در قیمت گذاری این محصول باید احتیاط به خرج بدهد. جنبش بازیکنان در هدست قبلی محدود بود و بسیاری از حرکات خارج از محدوده در بازی ثبت نمیشد که همین باعث شد سونی مجبور شود مقداری از هزینه را کاهش بدهد.

مقایسه psvr2 و ps5
مقایسه psvr2 و ps5

بهبود وضعیت PSVR2

اما در PSVR2 سونی با برنامه جلو آمده است. انتقادات مربوط به PSVR را خوب سبک سنگین کرده است و حالا ادعا دارد که توانسته همه ی نواقصص را تصحیح کند. سونی در مورد قیمت گذاری اعلام کرده است که شاید گران باشد، اما مقرون به صرفه است. سونی در مورد PSVR توانسته بود بیشتر از پنج میلیون از این دستگاه را به فروش برساند.

تمرکز سونی روی سازگارکردن این دستگاه با بازی های ترسناک است. بازی های موفقی مثل بازی The Last of Us نسخه ی اول و دوم و بازی های جدید. بازیکنان هم اینطوری هیجان بیشتری را میتوانند تجربه کنند. برای همین است که سونی روی کمپانی های غول ژاپنی حساب کرده است که بتوانند بازی های سازگار با این دستگاه بسازند. چون قیمت پلی استیشن ۵ هم بالا است، احتمالاً این هدست چیزی حدود ۴۰۰ دلار به بالا به فروش میرسد.

سونی بسیاری از جزئیات مربوط به PSVR2 را ارائه داده است، ولی به نظر میرسد قرار است در آینده باز هم خبرهای بیشتری از این هدست VR بگیریم.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار