Connect with us

4 فاکتور تعیین کننده میزان سود استخراج بیت کوین

منتشر شده

در

فاکتورهای سودآوری استخراج ارز دیجیتال

بیت کوین (Bitcoin) که با نماد معاملاتی BTC شناخته می‌شود، از سال 2009 توسط فرد یا افرادی تحت عنوان ساتوشی ناکاموتو در قالب یک whitepaper به عموم معرفی گردید. این رمزارز که القابی نظیر پادشاه ارزهای دیجیتال، بیت کویین و طلای دیجیتال را نیز به یدک می‌کشد از آن زمان تاکنون الهام بخش هزاران رمز ارز دیگر بوده است بطوریکه امروزه تعداد ارزهای معرفی شده قابل خرید و فروش در سایت coinmarketcap.com به بیش از 10 هزار مورد رسیده است.

اما تولید بیت کوین فرایندی پیچیده تر از تصور عموم افراد دارد و تحت فرایندی به نام استخراج یا Mining صورت می‌گیرد. در روند ماین بیت کوین، تعداد بسیار زیادی معادله ریاضی پیچیده حل می‌شود تا یک بلاک بیت کوین به زنجیره بلاک چین اضافه شده و ماینری که آن را حل کرده پاداشی دریافت کند.

با توجه به عرضه محدود 21 میلیون واحدی سکه های BTC و استخراج بیش از 19 میلیون واحد آن، عده بسیاری برای ورود به حوزه ماینینگ و انجام عملیات استخراج بیت کوین شک دارند و از سود ده یا ضرر ده بودن آن اطمینان ندارند. در واقع سود یا ضرر ده بودن ماین بیت کوین به یک عامل وابسته نیست و فاکتورهای مختلفی روی آن تأثیرگذارند. پیش از هر چیز نیاز است استخراج بیت کوین را تعریف کنیم.

استخراج (ماین) بیت کوین به چه معنی است؟

فرایند حل معادلات هش رمزنگاری شده برای تأیید تراکنش های بیت کوین با روش اثبات کار یا PoW را استخراج بیت کوین می‌نامند. انجام این محاسبات نیاز به سخت افزاری پیچیده و قدرتمند دارد که به آن ماینر گفته می‌شود.

محاسبات استخراج ارز دیجیتال

محاسبات استخراج ارز دیجیتال

دستگاه های استخراج برای یافتن ترکیب درست هش-نانس با یکدیگر رقابت کرده و هر سخت افزاری که موفق به حل این پازل پیچیده ریاضی گردد، یک بلوک به شبکه بلاک چین بیت کوین اضافه می‌کند که حاوی اطلاعاتی نظیر تراکنش های بیت کوین و هش بلوک های قبل از خود است.

در مقاله ای که پیشتر منتشر کردیم درباره عوامل مؤثر در استخراج بیت کوین در سال 2022 صحبت کرده ایم که می‌توانید آن را از طریق این لینک مطالعه نمایید.

در ادامه، فاکتورهایی را بررسی می‌کنیم که تعیین کننده سود یا ضرر ده بودن استخراج بیت کوین هستند. توصیه می‌شود پیش از شروع عملیات استخراج، این چهار عامل را حتما مد نظر قرار داده و بررسی کنید.

از کجا بفهمیم استخراج بیت کوین سودآور است؟

استخراج Bitcoin متغیرهای زیادی دارد و نمی‌توان بطور قطع درباره سود ده بودن آن اظهار نظر کرد؛ به همین دلیل خرید و فروش و هولد (HODL) یا نگهداری بلندمدت این ارز راه های ساده تری برای کسب سود هستند. اما اگر ماینینگ یا استخراج به درستی و با رعایت فاکتورهای از پیش تعیین شده انجام شود، میزان سود استخراج می‌تواند به مراتب بیشتر از سود حاصل از معاملات BTC باشد.

یکی از مهمترین فاکتورها در سود یا ضرر ده بودن استخراج، قیمت بیت کوین است. اگر هزینه ماینر و برق مصرفی خود را به دلار پرداخت می‌کنید، باید آنقدر بیت کوین استخراج کنید که نه تنها هزینه های خود را پوشش دهید بلکه سرمایه اولیه خرید سخت افزار ماینینگ را نیز برگردانید.

علاوه بر قیمت بیت کوین سه عامل مهم دیگر نیز وجود دارند که ماینرهای سودآور را از دیگر سخت افزارها جدا می‌کند: سخت افزار کم هزینه و کارآمد، برق ارزان و استخر استخراج خوب.

در ادامه فاکتورهای مؤثر در سودآوری فرایند استخراج بیت کوین را بیشتر بررسی می‌کنیم.

  • سخت افزار کارآمد

در گذشته انتخاب های محدودی برای دستگاه های استخراج وجود داشت؛ با گذشت زمان، افزایش رقابت بین ماینرها و به واسطه آن افزایش هزینه فرایند استخراج، ماینرهای جدید با رنج قیمتی متنوعی به بازار آمد که کاربران بر اساس توان مالی خود و نیز در نظر گرفتن توانایی روزانه استخراج دستگاه، حق انتخاب بیشتری پیدا کردند.

تعیین کننده قیمت ماینرها، میزان انرژی مصرفی در مقابل توان محاسباتی آن ها است؛ بطوریکه هرچه برق مصرفی دستگاه کمتر باشد، هزینه شما کمتر خواهد بود و هرچه توان دستگاه بالاتر باشد، تعداد بیت کوین استخراج شده بیشتر است. بنابراین کارآمد ترین سخت افزارها، دستگاه هایی با مصرف انرژی پایین در کنار توان محاسباتی (هش ریت) بالا هستند. شایان ذکر است که هنگام انتخاب ماینر، حتما به طول عمر آن نیز توجه نمایید.

برای محاسبه سود یا ضرر ده بودن استخراج بیت کوین با در نظر گرفتن هزینه میزبانی خود، نیاز است قیمت و وات دستگاه به ازای هر ترا هش توان محاسباتی را نیز در نظر بگیرید. بررسی طول عمر مفید دستگاه را فراموش نکنید چرا که خرید ماینر ارزان تری که عمر مفید کمتری داشته باشد به صلاح نیست.

چطور ماینر مناسب را انتخاب کنیم؟

یک راه برای انتخاب دستگاه استخراج کننده مناسب این است که توجه کنید قیمت بیت کوین تا چه مقداری می‌تواند کاهش پیدا کند تا سخت افزار استخراج دیگر سود ده نباشد. با در نظر گرفتن سرمایه اولیه خرید ماینر، شاید خرید و فروش بیت کوین از استخراج آن سودآورتر باشد چرا که شما تمایل دارید چند سالی از دستگاه خود سود ببرید.

جدول زیر ماینرهای کارآمدی را نشان می‌دهد که می‌توانند با قیمت بیت کوین بین 5,000 تا 6,000 دلار همچنان سودآور باقی بمانند. اگر دستگاهی کمتر از 0.05 کیلو وات در ساعت برق مصرف کند، استخراج با آن حتی در صورت افت قیمت بیت کوین به زیر 5,000 دلار نیز همچنان توجیه اقتصادی دارد.

استخر استخراج F2Pool

استخر استخراج F2Pool

  • استخر استخراج قابل اعتماد

چه یک استخراج کننده داشته باشید چه چند هزار تا، همه دستگاه های استخراج برای انجام این فرایند نیاز به استخرهای ماین بیت کوین دارند چرا که شبکه دستگاه های استخراج به قدری بزرگ است که شانس آن ها برای یافتن یک بلاک بیت کوین و در نتیجه دریافت پاداش ماین آن بسیار پایین است.

مدیریت F2Pool بعنوان بزرگترین استخر استخراج بیت کوین دنیا که حدود %15 از کل شبکه BTC را پوشش می‌دهد معتقد است: اگر هش ریت شبکه بیت کوین 100 EH/s باشد، شانس یک ماینر WhatsMiner M20S ASIC با توان محاسباتی 68 TH/s برای استخراج یک بلاک بیت کوین، تقریباً 1 به1,470,588 است. با در نظر گرفتن زمان 10 دقیقه ای لازم برای استخراج هر بلاک، این ماینر باید 16 سال منتظر بماند تا بتواند آن بلاک بیت کوین را ماین کند.

انتخاب استخر مناسب حائز اهمیت است چرا که ماینر باید بتواند بیت کوین استخراج شده خود را بصورت روزانه دریافت کند. استخری خوب است که عملکردی شفاف داشته، قابل اعتماد باشد و ابزارها و خدمات مناسبی را برای کمک به فرایند استخراج ارائه دهد.

  • برق ارزان

هزینه الکتریسیته در کشورهای مختلف متفاوت است؛ برخی کشورها با هدف رشد اقتصادی و تشویق مردم، برق صنعتی ارزان در اختیار آن ها قرار می‌دهند. مثلا در روسیه هزینه برق مصرفی یک مزرعه استخراج بیت کوین چیزی حدود نصف هزینه برق یک خانه در کشور آمریکا است.

اگر فرض کنیم هر کیلو وات ساعت برق مصرفی در کشورهای قزاقستان، روسیه یا چین 0.045 دلار باشد، ماینر Whatsminer M20S هزینه ای معادل 110 دلار در ماه خواهد داشت. جدول زیر نشان دهنده میزان سود حاصل از استخراج بیت کوین با این ماینر است در صورتی که هزینه ماهیانه برق مصرفی همان 110 دلار در نظر گرفته شود.

سودآوری Whatsminer M20S

سودآوری Whatsminer M20S

در کشور آمریکا، هزینه هر کیلووات ساعت برق مصرفی 0.12 دلار است؛ بدین معنی که استخراج بیت کوین از همان ابتدا فرایندی ضرر ده تلقی می‌شود. اما میزان محبوبیت ماین BTC در ایالات متحده به حدی بالاست که عده بسیاری به دنبال استفاده از گاز هدر رفته در سایت های نفتی به عنوان انرژی مورد نیاز ماینر هستند که البته بسیار ارزان است.

بطور کلی در نظر داشته باشید که استخراج بیت کوین در منزل و با برق خانگی به هیچ وجه توجیه اقتصادی نداشته و قطعا ضرر ده است.

  • کارمزدهای هنگام فروش بیت کوین

یکی دیگر از عوامل تعیین کننده در میزان سود یا بطور کلی سود ده بودن عملیات استخراج، هزینه های هنگام فروش بیت کوین است. اگر صاحب یک ماینر کوچک هستید، اغلب اوقات باید سکه های خود را در صرافی هایی مثل Kraken یا Binance به فروش برسانید که کارمزد معاملات شما ممکن است کم یا زیاد باشد. این صرافی است که کارمزدهای فروش بیت کوین شما را تعیین می‌کند.

اما سخت افزارهای حرفه ای مانند Bitamin یا F2 می‌توانند به روش OTC و کارمزد پایین، بیت کوین های خود را به فروش برسانند. بطور کلی استخراج بیت کوین در مقیاس بالا به واسطه اهرم های بیشتر در دسترس، می‌تواند به ماینرها برای یافتن معاملات سودآور کمک کند.

چشم انداز آینده استخراج بیت کوین

پیش بینی دقیقی از آینده استخراج بیت کوین وجود ندارد چرا که قیمت این ارز دائما در حال نوسان است و نرخ خرید و فروش بیت کوین نیز از جمله عوامل تأثیرگذار در سود یا ضرر ده بودن ماین BTC است. اما با در نظر گرفتن حدود 2 میلیون واحد بیت کوین استخراج نشده، اگر فاکتورهای تعیین کننده میزان سود استخراج شامل هزینه برق مصرفی، توان محاسباتی ماینر، کارمزدهای هنگام فروش بیت کوین و استخر استخراج را در نظر گرفته و آن ها را از نظر توجیه اقتصادی بررسی کرده اید، بد نیست ورود به حوزه استخراج بیت کوین را مد نظر قرار دهید.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به سایت بیت میت مراجعه نمایید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار