Connect with us

لغو محدودیت واردات گوشی های بیشتر از 300 یورو

منتشر شده

در

محدودیت واردات و افزایش قیمت گوشی های موبایل

با انتشار خبری مبنی بر محدودیت واردات گوشی موبایل با قیمت بالای سیصد یورو، بازار تلفن همراه نوسان عجیبی را تجربه کرد. قیمت برخی از مدل های گوشی تلفن همراه تا بیش از دو برابر افزایش پیدا کرد و در بعضی موارد آنقدر سرسام آور بود که هیچ توجیه منطقی برای خرید نداشت. هرچند خبری که چند روز پیش از سمت وزارت صنعت معدن و تجارت منتشر شد اذعان می کرد که واردات گوشی های تلفن همراه در سه ماهه اول امسال نسبت به سال های قبل رشد زیادی داشته اما نوسات و قیمت های رو به افزایش گوشی های تلفن همراه دلیلی برای اثبات این خبر نبود. بر اساس این خبر سخنگوی گمرک اعلام کرده بود که واردات موبایل نسبت به بازه زمانی سال گذشته حدود 3 برابر شده است.

محدودیت واردات گوشی های گرانتر از 300 یورو

لیست قیمت گوشی موبایل

جریان ممنوعیت واردات گوشی گران تر از 300 یورو

پیرو جریان نوسانات ارز در کشور، وزیر صمت تصمصی اتخاذ کرد که بر مبنای آن واردات گوشی تلفن همراه با قیمت بیش از 300 یورور به کشور ممنوع اعلام شد. همین موضوع باعث گردید قیمت گوشی موبایل چنان افزایش بی سابقه ای بیابد که در نهایت اعتراض صنوف مربوطه را به دنبال داشت. همین موضوع سبب شد این قانون تازه ایجاد شده در همان ابتدای مسیر لغو شود. در شرایطی که گوشی های میان رده و پایین رده نیز قیمتی حدود 300 یورو یا بیشتر دارند این ممنوعیت اصلا منطقی به نظر نمی رسید. اما حتی لغو زودهنگام آن قانون باعث نشد که اثر مخرب تصویب آن بر بازار نشان داده نشود. هر چند این قانون و مصوبه برای کنترل بهتر بازار بود و قصد داشت میزان ارز تخصیص یافته به این بازار را کاهش دهد، اما به نظر می رسید این موضوع برعکس عمل کرد.

متنفی شدن منع وارادات گوشی موبایل گران قیمت

منتفی شدن ممنوعیت واردات گوشی های گران قیمت

کمی بعد از مصوبه ممنوعیت واردات گوشی های بالای 300 یورو به کشور و در پی داشتن اعتراضات شدید بازار موبایل و مردم، انجمن وارد کنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی موبایل و مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت در تاریخ 17 تیر ماه 99 اعلام کردند که این ممنوعیت برداشته شده و کماکان قوانین واردات گوشی موبایل به کشور همانند گذشته است تا پایانی باشد بر هفته پر چالش و پر افت و خیز بازار موبایل. همچنین اعلام شد که واردات مسافری نیز با رعایت اصول کامل رجیستری برای گوشی های بالای 300 یورو همچون گذشته ممنوعیتی نخواهد داشت.

دانش آموخته زبان انگلیسی و روانشناسی هستم. چندین مقاله در زمینه های مختلف منتشر کرده ام و به مباحث حوزه فناوری اطلاعات بسیار علاقمند هستم. تولید محتوا از علائق اصلی من بوده و در حال حاضر در این حوزه فعالیت می کنم. همکاری با آی تی بازار و تیم حرفه ای این مجموعه از افتخارات کارنامه کاری من می باشد.

ا دیدگاه

  1. سها

    جولای 15, 2020 در 10:54 ق.ظ

    واقعا قیمت گوشیا خیلی زیاد شده، الان من یه ماهه گوشیم شکسته اونقدر گرونه همه چی که حیفم میاد پول بدم بخرم، واردات گوشی سختگیرانه شده، حالا خودشون می تونن تولید کنند؟…

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار