Connect with us

کاشت تراشه مغزی Neuralink برای انسان

منتشر شده

در

آزمایشات Neuralink بر روی انسان

ایلان ماسک شرکت نوروتکنولوژی را در سال 2016 تأسیس کرد و در تلاش است تا آزمایش های انسانی را برای ایمپلنت مغزی که به اندازه یک سکه است را انجام دهد که این کار به رایانه ها امکان رمزگشایی سیگنال های عصبی را می دهد. ایلان درتلاش است که با گسترش این کار به افراد فلج یا کسانی که به طور کامل و مادرزاد نابینا هستند کمکی کرده باشد.

Neuralink چیست؟

ممکن است Neuralink به اندازه دیگر سرمایه گذاری های ایلان ماسک معروف نباشد. دستگاه Neuralink به اندازه یک سکه می باشد و نام آن Link است که توسط یک ربات در جمجمه کاشته می شود. این دستگاه با بلوتوث به یک کامپیوتر متصل می شود تا ارتباط متوالی داشته  باشد. در آینده پروتزهای Neuralink به افراد مبتلا به انواع مختلف اختلالات عصبی که در آن قطع یا عملکرد نادرست بین مغز و اعصابی که در خدمت بدن هستند کمک می کند که شامل افراد مبتلا به پاراپلژی، بیماری پارکینسون و صرع می شود.

دستگاه Neuralink
دستگاه Neuralink

سال 2021 این شرکت یک ویدیوی حیرت انگیزی را منتشر کرد که در این ویدیو یک میمون ماکاک به نام پیجر که تنها نه سال داشت را نشان می داد که با داشتن یک دستگاه Neuralink کاشته شده در جمجمه توانسته با رایانه بازی Pong را با موفقیت انجام دهد. انتظار می رود آزمایش های انسانی برای توسعه بیشتر نمونه اولیه Neuralink در اواخر سال 2022 مشروط به تأیید سازمان غذا و داروی ایالات متحده آغاز شود.

جنجال های Neuralink

ماسک آزمایش های انسانی Neuralink  را در سال 2020 مطرح کرد اما به خاطر مشکلات درون شرکت این آزمایش چندین بار به تعویق افتاد. این شرکت مورد انتقاد گروه های حقوق حیوانات قرار گرفته است که آن را به سوء استفاده از حیوانات در آزمایش ها متهم کرده اند. یکی از سازمان های حمایت از مراقبت های بهداشتی در اوایل سال 2022 شکایتی را علیه Neuralink ارائه کرد که این شرکت را به انجام آزمایش های تهاجمی و مرگبار مغز بر روی 23 میمون متهم کرد.

ازمایشات دستگاه Neuralink توسط ماسک
ازمایشات دستگاه Neuralink توسط ماسک

برخی از دانشمندان شرکت Neuralink را مورد انتقاد قرار داده اند و استدلال می کنند که بسیاری از دستاوردهای به ظاهر پیشگامانه این شرکت قبلاً برای دنیای علم شناخته شده بود، اما بزرگ ترین مشکل درمورد جاه طلبی های Neuralink ممکن است اتهامات خارجی آن نباشد و احتمالاً از درون خود شرکت آمده باشد. کارمندان سابق این شرکت در مصاحبه ای از ساختار شرکت صحبت کردند که با تنش های داخلی و مدیریت نامنظم و فرهنگ سرزنش و ترس مشخص شده است. بسیاری از کارمندان یک محیط پرفشار را توصیف کردند و در مورد ایلان ماسک گفته اند که او مدیر عامل این شرکت است اما به ندرت برای دیدن مراحل این پروژه به دفتر کار می آید و بیشتر وقت خود را صرف شرکت تسلا و اسپیس ایکس می کند.

در چه مواردی باید مراقب Neuralink باشیم؟

سازمان غذا و دارو ایالات متحده Neuralink را به عنوان یک وسیله پزشکی کلاس سطح III طبقه بندی می کند که خطرناک ترین دسته است. قبل از شروع آزمایشات انسانی این شرکت باید تمام قوانین سازمان غذا و دارو ایالات متحده (FDA) را کسب کند. این شرکت باید داده های کارآزمایی بالینی جامعی را از افراد آزمایش غیر انسانی ارائه کند تا حرکت به مرحله بعدی را به طور محافظه کارانه توجیه کند. برخی از میمون ها در طول آزمایش های Neuralink مرده اند و منتقدان نگرانی هایی مربوط به رفاه حیوانات را مطرح کرده اند.

آزمایش دستگاه Neuralink روی مغز انسان
آزمایش دستگاه Neuralink روی مغز انسان

FDA نگرانی هایی را مطرح کرده است که ممکن است بعد از کاشت ایمپلنت ایجاد شود. این سازمان گفته است که برداشتن یا تعمیر دستگاه در صورت خرابی و نحوه مدیریت آن خطر آسیب مغزی را چند برابر می کند. بعد از تأییدیه FDA از داوطلبان انسانی دعوت می کند و دور بعدی آزمایشات ادامه پیدا خواهد کرد. اینکه چقدر طول می کشد تا دستگاه به صورت تجاری در دسترس باشد و چقدر هزینه دارد هنوز مشخص نیست و ممکن است سال ها زمان ببرد تا این فناوری در اختیار تمام مردم جهان حتی طبقه متوسط جامعه قرار بگیرد بنابراین منطقی است که امید کاذب برای ایمپلنت مقرون به صرفه در کوتاه مدت را نداشته باشیم.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار