ماینینگ

استیبل کوین ها چگونه به تورم جهانی کمک می کنند

درست زمانی که اقتصاد جهانی تا حد زیادی از اثرات منفی همه گیری کووید 19 بهبود یافته است، تنش های ژئوپلیتیکی دیگر بازارهای مالی در سراسر جهان را متلاطم کرد بنابراین تورم یک بار دیگر سر خود را بالا برده و بانک های مرکزی در سراسر جهان اقتصادهای بزرگ را مجبور به افزایش نرخ بهره و تلاش برای کاهش قیمت های بی سابقه کالاهای اساسی مانند غذا و سوخت کرده اند. اقتصادهای توسعه یافته جهان در حال ترمیم ضررهای ناشی از کووید 19 هستند اما برخی از فعالان حوزه ارز دیجیتال براین باورند که ارزش ارزهای ملی مثل سال های گذشته افزایش پیدا نمی کند و باید مردم به سمت رمز ارزها مهاجرت کنند.

استیبل کوین ها راهی برای جلوگیری از تورم

رویکرد ضد تورمی نیز به دلیل کنترل شدید نقدینگی دلار، ارزش دلار آمریکا را در برابر سایر ارزها تقویت کرده است. از آنجایی که 79.5 درصد از کل تجارت بین المللی با استفاده از دلار انجام می شود بسیاری از کشورها اکنون برای جبران افزایش ارزش دلار هزینه ای را برای واردات می پردازند که تورم را در کشورهای واردکننده بدتر می کند در مقابل شهروندان در برخی از اقتصادهای در حال سقوط به تبدیل پول خود به ارزهای خارجی باثبات تر کرده اند تا از پول خود در برابر کاهش ارزش محافظت کنند و بسیاری از آن ها برای رسیدن به این هدف به استیبل کوین روی می آورند.

استیبل کوین ها راهی برای جلوگیری از تورم
استیبل کوین ها راهی برای جلوگیری از تورم

ویتنی ستیاوان تحلیلگر حوزه رمز ارزها گفت با توجه به افزایش شدید دلار آمریکا در برابر سایر ارزهای فیات اکثر کاربران باهوش رمزارز علاقه خاصی به نگهداری استیبل کوین دارند. او همچنین پیش بینی کرد که بخش استیبل کوین به دلیل ترکیبی از مزایایی که استیبل کوین ها ارائه می دهد احتمالاً صنعت حواله را در آینده نزدیک مختل خواهد کرد.

استیبل کوین چیست؟

Stable coin یک ارز دیجیتال است که ارزش آن اغلب به یک دارایی متصل می شود یا توسط یک الگوریتم تنظیم می شود تا یک ارزش پایدار را حفظ کند. استیبل کوین های متمرکز شده محبوبیت زیادی دارند و توسط ذخایر دارایی های زیربنایی آن ها پشتیبانی می شود. در بیشتر موارد استیل کوین ها از ارزش ارزهای ملی مانند دلار آمریکا، پوند انگلیس یا یورو را دنبال می کند. هدف استیبل کوین ها ارائه جایگزینی برای نوسانات بالا محبوب ترین ارزهای رمزنگاری شده از جمله بیت کوین است که چنین سرمایه گذاری هایی را برای استفاده گسترده در تراکنش ها مناسب تر کرده است. انواع دیگر استیبل کوین ها شامل استیبل کوین های دارای پشتوانه کالا، دارای پشتوانه رمزنگاری و استیل کوین های الگوریتمی است.

انواع استیبل کوین
انواع استیبل کوین

چرا استیبل کوین ها به عنوان ابزاری در برابر تروم ایده آل هستند؟

استیبل کوین ها به دلایل متعددی به عنوان ابزاری در برابر تورم ایده آل هستند. یکی از آن ها طبیعت تغییرناپذیر و بدون مرز آن هاست. ماهیت غیرمتمرکز فناوری بلاک چین که استیبل کوین ها بر روی آن کار می کنند به آن ها اجازه می دهد تا از مرزهایی عبور کنند که در غیر این صورت ممکن است برای فعالیت های مالی فرامرزی بسته باشد. تراکنش های Stable coin در مقایسه با انتقال وجه از طریق شبکه های بانکی تجاری سریع و مقرون به صرفه هستند این امر آن را برای افرادی که به دنبال ارسال و دریافت پول هستند و در برابر تورم محافظت می کند.

جلوگیری از تورم با استیبل کوین ها
جلوگیری از تورم با استیبل کوین ها

یکی دیگر از ویژگی های مثبتی که استیبل کوین ها دارند ظرفیت آن ها برای ارائه خدمات به افراد بدون بانک است. تقریباً 2 میلیارد نفر در جهان امروز فاقد حساب بانکی هستند. استیبل کوین ها توانایی دستیابی به این جمعیت حاشیه ای را با اجازه دادن به هرکسی که دارای دستگاهی است که می تواند کیف پول دیجیتالی مانند گوشی موبایل یا لپ تاپ را میزبانی کند نشان داده است تا از استیل کوین ها استفاده کند. در برخی از کشورهای در حال توسعه بسیاری از مردم فاقد مدارک لازم برای افتتاح حساب بانکی هستند بنابراین از سیستم های مالی اصلی کشور خود خارج می شوند. استفاده از استیبل کوین ها به این گروه از کاربران اجازه می دهد تا به راحتی پول را ارسال و دریافت کنند و در صورت نیاز از دارایی های پولی خود برای محافظت در برابر تورم استفاده کنند.

مدیر ارشد Fringe Finance گفته است بانک ها سیاست های پولی سخت گیرانه ای دارند که معمولاً عرضه دلار را کاهش می دهد این روند استیبل کوین ها را به گزینه ای جذاب برای کسانی تبدیل می کند که قصد دسترسی به ارزش دلار را دارند.

موانع برای استیبل کوین ها

محدودیت های متعددی وجود دارد که استفاده گسترده از استیبل کوین ها به عنوان پوششی در برابر تورم جلوگری می کند. یکی از آن ها تغییر چشم انداز نظارتی است که تهدید می کند استفاده از آن ها را در برخی حوزه های قضایی مسدود کند به عنوان مثال اتحادیه اروپا برنامه ممنوعیت استفاده از استیبل کوین های وابسته به دلار را در آینده دارد چنین تحریم هایی احتمالاً استفاده از استیبل کوین ها را به عنوان محافظ در برابر تورم محدود می کند.

موانع برای استیبل کوین ها
موانع برای استیبل کوین ها

علاوه بر این اکثر کشورها فاقد سیاست های دقیق مورد نیاز برای مشروعیت بخشیدن به صنعت کریپتو هستند در حال حاضر بخش استیبل کوین با مقررات گسترده ضد پول شویی، سیاست های مالیاتی و پیشگیری از تقلب انجام می دهد تا واقعاً به جریان اصلی تبدیل شود اما بسیاری از کشورها به دلیل پیچیدگی چنین فرآیندهایی مایل نیستند تا این حد پیش بروند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا