ماینینگ

اتریوم چیست و از کجا می آید؟

حتما بارها نام اتریوم به گوش شما خورده است اما شاید دقیقا ندانید که اتریوم چیست و چگونه کار می کند. اتریوم در ساده ترین تعریف، یک زیرساخت آزاد مبتنی بر فناوری بلاک چین است که می‌ توان روی آن برنامه ‌های کامپیوتری غیرمتمرکزی را اجرا کرد. غیرمتمرکز بودن اتریوم یعنی این سیستم به ‌تنهایی متعلق به هیچ‌  فرد یا گروه نیست و آن را یک یا چند شخص خاص کنترل نمی ‌کنند. همه می ‌توانند مالک این شبکه باشند و همه می ‌توانند در کنترل آن نقش داشته باشند. بر اساس ساختار توزیع ‌شده و غیرمتمرکز اتریوم، پس از پیاده‌ سازی یک برنامه روی شبکه اتریوم، این برنامه دیگر قابل ‌توقف و دستکاری نیست، حتی اگر خود ایجاد کننده آن بخواهد.

اتریوم چطور کار می کند

لیست قیمت دستگاه ماینر

مبنای تعریف اتریوم و اجزای اساسی آن

اتریوم در اصل یک پایگاه داده یا Database عمومی است که سوابق تراکنش ‌های دیجیتال را به‌ شکل دائمی نگهداری می ‌کند. این پایگاه داده در حقیقت به هیچ قدرت مرکزی برای حفظ و نگهداری نیاز ندارد، زیرا به ‌عنوان یک سیستم تبادلی بر مبنای بدون نیاز به اعتماد عمل می ‌کند. چارچوبی که در آن افراد می ‌توانند تراکنش ‌های همتا به همتا را انجام دهند، بدون اینکه نیاز باشد به یکدیگر یا حتی به یک طرف سوم اعتماد کنند. در وب ‌سایت رسمی اتریوم این پروژه اینگونه تعریف شده است که ” اتریوم یک بستر غیرمتمرکز برای اجرای قراردادهای هوشمند است. هیچگونه احتمال از کارافتادگی، سانسور، تقلب یا دخالت افراد شخص ثالث برای برنامه ‌هایی که روی این شبکه اجرا می‌شوند، وجود ندارد “.

مبنای تعریف اتریوم و اجزای اساسی آن

اجزای اساسی اتریوم شامل: حساب‌ها (accounts)، حالت (State)، سوخت و کارمزدها (gas and fees)، تراکنش‌ها (transactions)، بلاک‌ها (blocks)، انجام تراکنش (transaction execution)، استخراج (mining) و اثبات کار (proof of work) می باشند. در مقاله دیگری به طور کامل تری در مورد اجزای اساسی اتریوم صحبت خواهیم کرد.

چه کسی ارز دیجیتال اتریوم را ساخت؟

اتریوم در واقع زاده ذهن خلاق یک برنامه‌نویس و نابغه روسی به نام ویتالیک بوترین است. او از اولین توسعه  دهندگانی بود که به سمت بیت کوین و تکنولوژی بلاک چین رفت. ویتالیک در اواخر سال ۲۰۱۳، به دلیل اینکه بیت کوین نمی ‌توانست از عهده برخی کارها بیاید، پلتفرمی جدید را بر مبنای ماینر معرفی کرد که ما آن را با نام اتریوم می ‌شناسیم. اواخر سال ۲۰۱۳، ویتالیک ایده ‌هایش را در قالب گزارش عملکردی را با همکاری چند نفر از دوستانش ارائه داد و منتظر انتقادات بر روی سیستم عرضه شده، بود. در آن دوران مفهوم اتریوم بیشتر محوریتی درباره یک ارز داشت. اما کم کم گذشت زمان آن را تغییر داد و شکل جدیدی به آن بخشید.

پس از اینکه توسعه دهندگان اتریوم به زبان برنامه ‌نویسی مدنظر دست یافتند، هر هفته روش‌ های جدیدی برای استفاده از آن به کار می ‌بردند. در اواخر ژانویه ۲۰۱۴، تیم پروژه دریافت که ایجاد فضای ذخیره‌ سازی فایل در بستری غیرمتمرکز نسبتاً آسان است و مفاهیمی مانند رجیستری نام (Name Registery) را تنها با چند خط کد می‌ توان به وجود آورد. با روی هم انباشته ‌شدن موارد استفاده ‌های جدید، ایده ویتالیک آرام ‌آرام تغییر شکل داد و به اتریوم به شکل امروزه تبدیل شد.

چه کسی اتریوم را ساخت

در نهایت اتریوم در ژانویه ۲۰۱۴ اعلان عمومی شد. در جولای سال ۲۰۱۵، اولین نسخه عمومی در دسترس اتریوم تحت عنوان Frontier منتشر شد. این نسخه‌ که بیشتر شبیه به یک راه ‌اندازی آزمایشی بود، تنها ضروری‌ ترین ویژگی ‌هایش را داشت که با ظاهر خط فرمان منتشر شده بود و به توسعه‌ دهندگان امکان آزمایش زنده پلتفرم را با ایجاد برنامه ‌های غیرمتمرکز را می ‌داد. پس از اینکه پلتفرم از سوی توسعه‌ دهندگان و استفاده‌ کنندگان پایدار ارزیابی شد، به نسخه Homestead ارتقا یافت. در حقیقت انتشار نسخه فعلی در سال 2016 انجام شد و مفهوم اتریوم هم به دنیای گسترده مفاهیم ارز دیجیتال وارد شد.

شیما ترابی

دانش آموخته زبان انگلیسی و روانشناسی هستم. چندین مقاله در زمینه های مختلف منتشر کرده ام و به مباحث حوزه فناوری اطلاعات بسیار علاقمند هستم. تولید محتوا از علائق اصلی من بوده و در حال حاضر در این حوزه فعالیت می کنم. همکاری با آی تی بازار و تیم حرفه ای این مجموعه از افتخارات کارنامه کاری من می باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. اتریم میتونه برگ برنده ارز دیجیتال باشه، هرچند همین الان هم ارز دیجیتلال به اندازه کافی گسترده شده، اما اتریوم اون رو مطمئن تر کرده و بسیار کامل تر از فضاهای ذخیره سازی دیگر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا