Connect with us

استیو جابز نماد خلاقیت

منتشر شده

در

steve jobs

اپل کمپانی (Apple Company) نام شرکتیست که در آمریکا بنا شده است. زمانی که نوکیا، سونی اریکسون و اینتل برندهای غول پیکر فناوری بودند با ظهور شرکت اپل دیگر حرفی برای گفتن نداشتند. در طول زمان این شرکت با فراز و نشیب هایی همراه شد اما پشت این شرکت کوچک فردی با ذهنیت متفاوت قرار داشت که راه هایی برای فرار از این ناهمواری ها پیدا کرد.

ظهور استیو جابز

آن سوی مرزها سال 1955 در کالیفرنیا استیو جابز از پدری اهل سوریه و مادری دورگه (آلمانی-سوئیسی) متولد شد. از همان بدو تولد پدر و مادر او نمی توانستند استیو را نگهداری کنند و در نهایت او را به یک خانواده دیگر واگذار کردند. هرچند برخی معتقدند استیو جابز بعد از تولد کنار سطل زباله رها شد و توسط پل و کلارا پیدا شد و او را بزرگ کردند به همین دلیل جابز در دوران جوانی با مشکلات روحی دست و پنجه نرم می کرد. پدر استیو صاحب گاراژ کوچکی در خانه بود و در آنجا به کارهای الکترونیکی خودش را مشغول می کرد و در بعضی مواقع استیو کنار پدرش می ایستاد تا ببیند او چه کاری انجام می دهد. آن زمان هیچکس فکرش را نمی کرد روزی از آن گاراژ شرکتی متولد می شود که یکی از ستون های فناوری خواهد شد.

انصراف استیو جابز از دانشگاه

در مدرسه استیو جابز را یک نابغه می خواندند و بعضی از مقاطع تحصیلی را به صورت جهشی طی کرد هرچند او علاقه چندانی به مدرسه نداشت. در سال 1972 از دبیرستان فارغ التحصیل شد و بعد از آن وارد دانشگاه شد اما او علاقه ای به ادامه دادن نداشت و اواسط دانشگاه انصراف داد برخی از استادان دانشگاه بر ادامه دادن او پافشاری کردند در نهایت نتوانستند نظر استیو را تغییر دهند. با این که استیو جابز از دانشگاه انصراف داده بود اما همچنان به دانشگاه می رفت اما نه برای تحصیلات آکادمیک، روزی در حیاط دانشگاه استیو جایز دختری را می بیند که در حال نوشتن خوشنویسی بود و او محو نوشته ها شده بود. این اتفاق باعث شد استیو در کلاس های خوشنویسی همان دانشگاه ثبت نام کند. شرکت در این کلاس در خلق فونت های سیستم های مک بی تأثیر نبودند. در دانشگاه استیو جابز دوستی به نام دانیل کوتکی داشت و هر دو آن ها علاقه شدید به کتاب های علمی و تخیلی داشتند.

steve jobs و daniel kottke
steve jobs و daniel kottke

استیو جابز دارای روحیه ای درون گرا بود و در دوران جوانی با مشکلات روحیه بسیار زیادی رو به رو شد. او به گذشته خود فکر می کرد با اینکه می دانست پدر و مادر واقعی او اشخاص دیگری هستند اما همه جا با قاطعیت اعلام می کرد پل و کلارا والدینم می باشند. استیو اعتیاد به LSD داشت و برخی مواقع از این مخدر استفاده می کرد. استیو جابز علاقه ی شدید به آئین بودا پیدا کرده بود زیرا دوست او یعنی دانیل کوتکی از این آئین پیروی می کرد و این باعث شد استیو به همراه دوستش به هندوستان سفر کند تا با آیین و فرهنگ بودا بیشتر آشنا شود. بعد از پایان سفر جابز همچنان به اعتیاد خود ادامه می داد به گفته ی خود او استفاده از LSD باعث شد تا به موفقیت هایی برسد.

استخدام استیو جابز در شرکت آتاری

اسیتو جایز سال 1974 در شرکت آتاری کار خود را شروع کرد. او در این شرکت عنوان تکنسین را بر عهده داشت. او به شرکت آتاری پیشنهاد ساخت بازی جدیدی را داد و با جواب مثبت از سوی این شرکت مواجه شد هرچند استیو جابز توان ساخت یک بازی جدید را در خود نمی دید و این کار را به دوست خود یعنی استیو وازینک واگذار کرد. وازنیک بازی Pong را طراحی کرد و جابز هم به شرکت آتاری این بازی را ارائه داد و در قبال آن 5000 دلار دریافت کرد.

استیو جابز و استیو وازینک

استیو جابز و استیو وازینک

wozniak و steve

جابز از خلاقیت و هوش بالایی برخوردار بود و این ویژگی باعث شد استعداد دوستش استیو وازینک را ببیند. او از دوستش درخواست کرد تا سیستم کامپیوتری در ابعاد کوچک طراحی کند و بعد از ساخته شدن این سیستم کامپیوتری هردو آن ها  به سیلیکون ولی رفتند تا این محصول کوچک را معرفی کنند و بتوانند یک سرمایه گذار را پیدا کنند اما در آن جا کسی از سیستم کامپیوتری جابز و وازنیک استقبالی نکرد در این بین یک خورده فروش به آن ها در خواست سفارش سیستم کامپیوتری داد. برای ساخت این سفارش ها جابز با کمبود جا و نیرو مواجه شد، در این میان پدرش گاراژ خانه شان را در اختیار آن ها گذاشت. استیو جابز در کنار ناامیدی دوستانش معتقد بود کارشان را باید گسترش دهند و به دنبال سرمایه گذار می گشت با تلاش هایی که کرد موفق شد سرمایه گذاری را پیدا کند و این کار اولین قدم برای ساخت اپل کمپانی شد.

در سال 1983 سیستم کامپیوتری لیزا با سیستم عامل زنیکس و Lisa OS روانه بازار شد و بعد از سال 1984 شرکت اپل اولین سیستم مکینتاش را با فونت های زیبا تولید کرد. اما این کامپیوترها فروش چندانی نداشتند و این شرکت را با ضررهایی مواجه کرد تا هیئت مدیره خواستار برکناری جابز از اپل شدند. جابز پس از برکناری در سال 1985 شرکت جدید خود را به نام Next تأسیس کرد. بعد از اخراج استیو جابز دیگر شرکت اپل حرفی برای گفتن نداشت در نتیجه سال 1996 اپل شرکت نکست را خریداری کرد و یک سال بعد جابز به اپل بازگشت.

شرکت نکست استیو جابز
شرکت نکست استیو جابز

با ورود جابز به اپل تغییرات اساسی و زیادی در شرکت ایجاد شد. در سال 2001 اپل اولین آی پاد خود را وارد بازار کرد. اپل برای گسترش فروشگاه موزیک خود در سال 2003 آی تیونزاستور را معرفی کرد تا فروشگاه موزیک خود را گسترش بدهد. دوران درخشان اپل هنوز ادامه داشت اپل در سال 2007 با عرضه آیفون دنیای گوشی های تلفن همراه را متحول کرد و به نقطه ی اوج شرکت اپل تبدیل شد بعد از آن در سال 2010 اولین آی پد خود را روانه بازار کرد.

اولین گوشی آیفون استیو جابز
اولین گوشی آیفون استیو جابز

سال 2011 استیو جابز در سن 56 سالگی بر اثر سرطان لوزالمعده در گذشت. گرچه بعد از آن شرکت اپل یکی از با ارزش ترین سهام های دنیا را به خود اختصاص داده بود اما خلاقیتی که باعث انقلاب در دنیای تکنولوژی بشود را دیگر در خود نمیدید.

فیلم های ساخته شده از زندگی استیو جابز

از زندگی استیو جابز فیلم هایی ساخته شد که مراحل چگونگی ساخت این شرکت توسط جابز را از ابتدا به تصویر می کشد.

فیلم زندگینامه استیو جابز 2013
فیلم زندگینامه استیو جابز 2013

فیلم جابز 2013

فیلم جابز 2013 توسط جاشوآ مایکل استرن ساخته شد که در این فیلم دوران دانشجویی و ساخت اولین قطعه الکترونیکی در کاراژ و تأسیس شرکت اپل را نمایش می دهد. کریستوفر اشتون کوچر نقش استیو جابز را ایفا می کند.

فیلم استیو جابز 2015
فیلم استیو جابز 2015

فیلم استیو جابز 2015

استیو جابز 2015 ساخته دنی بویل که محصول کشور آمریکا و انگلیس می باشد. در این فیلم ماکیل فاسبندر نقش استیو جابز را بازی می کند. به اعتقاد برخی از منتقدین فیلم استیو جابز2015 چهره جابز را بسیار خشن و افراطی نشان داده است. به گفته استیو وازنیک این فیلم چهره واقعی استیو جابز را نمایش نداده است.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار