Connect with us

اپل تراشه های M3 و A17 را در سال 2023 معرفی می کند

منتشر شده

در

لوگوی شرکت اپل

در سال 2020 اپل ساخت اولین مک سیلیکونی خود را آغاز کرد. از آن زمان این شرکت به آرامی پردازنده های اینتل را در سراسر خط تولید مک بازنشسته  کرده و به روز رسانی هایی را برای چیپ ست های خود ارائه کرده است. آیفون های بزرگ و آی پد های همه کاره ای که شما به آن ها وابسته هستید سال هاست که سیلیکون اپل را در خود جای داده اند. شرکت کوپرتینویی تلاش می کند تا با حفظ بهره وری، عملکرد را بیشتر افزایش دهد. اکنون گزارشی نشان می دهد که اپل می تواند اولین شرکتی در جهان باشد که N3E TSMC یک فرآیند ساخت 3 نانومتری را اتخاذ کند. ما می توانیم در اوایل سال 2023 زمانی که جدیدترین چیپست های خود را عرضه می کند نتایج این کار را مشاهده کنیم.

آینده سیلیکون اپل

اپل ممکن است با عرضه تراشه های A17 Bionic و M3 از خانواده 5 نانومتری دور شود. طبق گزارش ها کوپرتینویی از فناوری 3 نانومتری استفاده می کند که در حال حاضر در محصولات مصرفی در دسترس نیست. برای کسانی که با این فناوری آشنایی ندارند اندازه ذکر شده در نانومتر به عرض بین ترانزیستورها در یک چیپست اشاره دارد. بنابراین هرچه این عدد کوچک تر باشد بازده انرژی بیشتری خواهد داشت و فضای بیشتری برای افزودن ترانزیستورهای اضافی باز می شود. با فشردن ترانزیستورهای بیشتر در همان ناحیه این شرکت می تواند دستگاه های قدرتمندتری تولید کند اگر چه هزینه های تولید در مقایسه با هزینه های خانواده 5 نانومتری و 4 نانومتری حدود 40 درصد افزایش می یابد.

تراشه M3 اپل
تراشه M3 اپل

سال 2023 می تواند دومین سال متوالی باشد که اپل از پیشرفته ترین فناوری ساخت تراشه TSMC تنها برای بخشی از خط تولید آیفون خود استفاده می کند. در سال 2022 تنها طیف ممتاز آیفون 14 پرو آخرین پردازنده هسته A16 را که توسط فناوری های پردازش 4 نانومتری TSMC در حال حاضر تولید می شود استفاده کرده است. طیف استاندارد آیفون 14 از A15 قدیمی تر استفاده می کند که در مدل های آیفون 13 و آیفون 13 پرو که در نیمه دوم سال 2021 عرضه شدند استفاده شد.

جای تعجب نیست که اپل ممکن است تراشه 3 نانومتری A17 Bionic را در انحصار آیفون 15 پرو نگه دارد. این شرکت قبلاً شروع به استفاده از پردازنده های قدیمی در آیفون های معمولی کرده است. ظاهراً این استراتژی تلاشی برای تمایز بیشتر و افزایش فروش مدل های Pro است. در نتیجه انتظار داریم که این حرکت به طور نامحدود به یک هنجار جدید تبدیل شود.

تراشه 3 نانومتری A17 Bionic
تراشه 3 نانومتری A17 Bionic

تمایز به مدل مبتنی بر تراشه

حرکت اپل به طور مؤثر همان چیزی است که در مک ها استفاده می شود جایی که برای پردازنده های قدرتمندتر هزینه بیشتری پرداخت می کنید. تفاوت در اینجا این است که سرعت پردازنده به جز در کارهای پرتقاضا مانند بازی تفاوت بسیار کمتری در تجربه کاربر ایجاد می کند. با نگاهی مخالف می توان گفت کسانی که مدل استاندارد یا پلاس را خریداری می کنند چیز زیادی از دست نمی دهند.

تمایز به مدل مبتنی بر تراشه
تمایز به مدل مبتنی بر تراشه

استراتژی افزایش فاصله بین مدل ها از دیدگاه اپل منطقی است به خصوص اکنون که مدل پلاس به این معنی است که کسانی که صفحه نمایش بزرگ تر می خواهند دیگر مجبور نیستند گران ترین مدل را انتخاب کنند. ارائه ویژگی های پیشرفته تر به مدل های Pro تقاضا را برای برخی از بخش های بازار افزایش می دهد بدون اینکه احساس کنند چیزی را از دست داده انده.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار