Connect with us

اینتل در حال کار بر روی پردازنده نسل جدید است

منتشر شده

در

اینتل در حال کار بر روی پردازنده نسل جدید

صنعت در مسیر تحول به سمت طراحی پردازنده هایی است که در آن هزینه، قدرت و اتلاف حرارت نگرانی های اصلی هستند. از این رو شرکت های ساخت پردازنده با هدف کاهش محدودیت های مصرف انرژی و در عین حال بهبود عملکرد محاسباتی کلی برای وظایف یادگیری عمیق پدیده آمده اند. واحد پردازش VPU نوعی پردازنده است که به عنوان دسته ای از تراشته ها می باشد که هدف آن ارائه قابلیت هایی مثل کم مصرف و بدون به خطر انداختن عملکرد است. از این رو تراشه های واحد پردازش چشم انداز برای انجام وظایف استنتاج با استفاده از مدل های شبکه CNN از پیش آموزش دیده بهینه شده اند.

پردازنده نسل جدید اینتل

اینتل اجازه داده است اطلاعات مربوط به نوع جدیدی از پردازنده های خود را که به زودی به مجموعه این شرکت اضافه می شود را فاش کنند. این پردازنده واحد پردازش همه کاره یا VPU نام دارد. هنوز هیچ اطلاعیه رسمی از سوی شرکت اینتل منتشر نشده است اما مطالب مکتوب منتشر شده توسط اینتل در کنار یک درایور جدید لینوکس وجود این پردازنده را تأیید کرده که برای تسریع بارهای استنتاج هوش مصنوعی طراحی شده است.

پردازنده نسل جدید اینتل
پردازنده نسل جدید اینتل

باتوجه به خبرهای منتشر شده، VPU در پردازنده های هسته چهاردهم اینتل که به عنوان Meteor Lake شناخته می شود وجود خواهد داشت و عملکرد استنتاج را در برنامه های یادگیری عمیق بهبود می بخشد. احتمالاً این پردازنده زاییده فکر تیم Movidius می باشد که یک شرکت شتاب دهنده هوش مصنوعی است که توسط اینتل در سال 2016 خریداری شد.

شتاب دهنده هوش مصنوعی اینتل

با توجه به اینکه رقبایی مانند AMD  برای تثبیت خود به عنوان سازنده تراشه های پیشرو در عصر هوش مصنوعی مبارزه می کنند اینتل به این فکر می کند که چگونه اعتبار خود را در این فضا نشان دهد.

به طور کلی دونوع بار کاری هوش مصنوعی وجود دارد: آموزش و استنتاج. آموزش به استفاده از مجموعه داده های بزرگ مقیاس برای توسعه برنامه های کاربردی هوش مصنوعی با قابلیت های خاص اشاره دارد در حالی که استنتاج به تغذیه داده های جدید به این سیستم ها برای ایجاد نتیجه اشاره دارد. هوش مصنوعی مبتنی بر آموزش بسیار محاسباتی و زمان بر است در حالی که استنتاج باید تقریباً بلافاصله اجرا شود به این معنا که الزامات محاسبه به طور قابل توجهی متفاوت است.

شتاب دهنده هوش مصنوعی اینتل
شتاب دهنده هوش مصنوعی اینتل

اگرچه تا کنون جزئیات کامل منتشر نشده است اما به نظر می رسد VPU جدید اینتل برای تسریع بارهای کاری تداخل به طور خاص در دستگاه های مشتری طراحی شده است. مشخص نیست که آیا پردازنده های سرور این شرکت در آینده از فناوری مشابهی بهره خواهد برد یا خیر.

باتوجه به اینکه انتظار می رود Meteor Lake در اواخر سال 2023 منتشر شود VPU جدید به این زودی ها عرضه نخواهد شد اما وجود این تراشه سطح بالاتری از استراتژی گسترده تر اینتل را ارائه می دهد. باتوجه به اینکه برخی از بزرگ ترین شرکت های جهان دریافتند که سیلیکون سفارشی که به طور خاص برای پیکربندی های داخلی طراحی شده است می تواند عملکرد قابل توجهی را نسبت به تراشه های همه منظوره اینتل یا پردازنده های AMD ایجاد کند. یکی از گزینه های گسترش مجموعه با SKU های تخصصی است که شتاب دهنده ها و پردازنده های کمکی را بسته بندی می کنند که برای افزایش عملکرد در سراسر حجم کاری هدف طراحی شده اند.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار