گجت

اپل واچ می تواند سطح استرس را پیش بینی کند

این روزها استرس بخش جدایی ناپذیر از زندگی روزمره مردم شده است و می تواند بر جسم و ذهن صدمه جدی وارد کند اما راه های مختلفی برای کنترل و جلوگیری استرس وجود دارد. ورزش، پیاده روی و یا گوش دادن به یک موسیقی زیبا می تواند از استرس ما کاهش دهد اما برای جلوگیری از ایجاد استرس باید چه کاری انجام داد؟ فعالان حوزه تکنولوژی در تلاش اند با ارتقاء و بهبود گجت ها کمکی به مردم کرده باشند تا بر استرس خود غلبه کنیم.

کنترل استرس با اپل واچ

محققان دانشگاه واترلو کانادا با استفاده از آنالیز ضربان قلب (ECG) اپل واچ سری 6 داده هایی را کشف کرده اند که شامل ظرفیت شتاب و کاهش سرعت ضربان قلب و سطوح استرس است. ایجاد مدل پیش بینی با استفاده از این داده ها از طریق یادگیری ماشین انجام شده است. محققان مشاهده کردند که داده های حسگر ECG می تواند برای توسعه یک ابزار دقیق پیش بینی استرس استفاده شود. در این گزارش آمده است که مدل های استرس دارای سطح بالایی از دقت هستند.

آنالیز ضربان قلب با اپل واچ
آنالیز ضربان قلب با اپل واچ

اپل واچ پتانسیل امید بخشی در مورد پیش بینی استرس دارد و محققان معتقدند از آنجایی که اپل واچ داده های اضافی مانند خواب و فعالیت بدنی را جمع آوری می کند استفاده از داده های ECG با سایر متغیرهای مرتبط با استرس نیز باید جالب باشد زیرا می تواند داده ها را تکمیل کنند و قدرت پیش بینی مدل ها را افزایش دهند. اپل واچ می تواند در زمینه مراقبت از سلامت روان با پیش بینی فعالیت هایی مانند تمرینات تنفسی و سلامت روان مورد استفاده قرار گیرد همچنین اپل واچ می تواند برای تشخیص بیماری های قلبی خاموش مورد استفاده قرار گیرد یعنی اگر فرد دارای بیماری قلبی باشد و از آن اطلاعی نداشته باشد اپل واچ می تواند او را از این نوع بیماری با خبر کند.

مراقبت از سلامت روان با اپل واچ
مراقبت از سلامت روان با اپل واچ

ما نمی دانیم چرا اپل این نوع فناوری را به طور گسترده در ساعت های هوشمند خود استفاده نکرده است اما احتمال می رود شرکت اپل قصد دارد این ویژگی را با نسل بعدی ایرپادها رونمایی کند که از نظر تئوری می توانند سیگنال های امواج مغزی EEG را بخوانند و یک پلتفرم نظارت بر سلامت روان قوی تری ارائه دهد. در سال های اخیر تحقیقاتی را دیده ایم که در آن هدفون ها با موفقیت برای دسترسی به داده های EEG کاربران پیکربندی شده اند.

ساعت های هوشمند کنترل استرس

در حال حاضر اپل ویژگی مدیریت استرس را در اپل واچ ارائه نمی دهد با این حال سایر گجت های پوشیدنی سامسونگ، فیت بیت و گارمین مدتی است که نظارت بر استرس را ارائه کرده اند. ساعت های هوشمند Fitbit نه تنها از ضربان قلب (HRV) برای کمک به تعیین سطح استرس استفاده کند بلکه از حسگرهای EDA و ردیابی دمای پوست برای کمک به Fitbit برای ردیابی نشانه های فیزیکی استرس استفاده می کند. از سوی دیگری ساعت های گارمین از یک مدل ساده HRV برای رمزگشایی سطوح استرس کاربران استفاده می کنند. ساعت گارمین از داده های ضربان قلب برای تعیین فاصله بین هر ضربان قلب استفاده می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا