ماینینگ

برنامه غیرمتمرکز یا DApp چیست؟

DApp یا اپلیکیشن غیرمتمرکز، اپلیکیشنی است که بر روی شبکه بلاک چین اجرا می شود. بیت کوین، اتریوم و لایت کوین نمونه هایی از بلاک چین های محبوب این پلفترم هستند. اپلیکیشن های غیرمتمرکز با برنامه های سنتی متفاوت هستند و توسط بسیاری از کاربران در سطح جهان اداره می شوند. سؤال اصلی اینجاست که آیا برنامه های غیرمتمرکز واقعاً ایمن هستند و ارزش سرمایه گذاری برای این پلتفرم را دارند؟

برنامه غیرمتمرکز (DApp) و بلاک چین

برنامه های غیرمتمرکز برنامه های کامپیوتری هستند که بر روی یک سیستم عامل توزیع شده اجرا می شوند. این برنامه ها از فناوری بلاک چین کمک می گیرند و در یک شبکه همتا به همتا میزبانی می شوند. هسته مرکزی DAppsها فناوری بلاک چین است. فناوری بلاک چین چیست؟ بلاک چین یک فناوری نگهداری پایگاه داده است که امنیت داده ها را فراهم می کند. در اینجا اطلاعات در دفتر کل توزیع شده در سراسر شبکه گسترده ای از رایانه ها ثبت می شود و اطلاعات یک بلوک را تشکیل می دهد و پس از تشکیل یک بلوک با بلوک دیگری ادغام می شوند و یک زنجیره را تشکیل می دهند.

برنامه غیرمتمرکز (DApp) و بلاک چین
برنامه غیرمتمرکز (DApp) و بلاک چین

DApp چگونه کار می کند؟

همانطور که هر توسعه دهنده ای می تواند برای فروشگاه اپلیکیشن ها در iOS اپل برنامه بنویسد یک توسعه دهنده نیز می تواند یک DApp را بر روی زیرساخت بلاک چین اتریوم بسازد. کدها و رابط های کاربری DAppsها را می توان به هر زبانی نوشت که در بیشتر مواقع این کدها به صورت منبع باز هستند به این معنی که هرکسی می تواند آن را مشاهده و به آن دستوراتی را اضافه کند.

DApp چگونه کار می کند؟
DApp چگونه کار می کند؟

DAppها را فقط می توان بر روی شبکه های قرارداد هوشمند ساخت. قرارداد هوشمند توافق نامه ای است که با کد نوشته شده است. به لطف وجود زبان برنامه نویسی Solidity بر بستر اتریوم کاربران می توانند قراردادهای هوشمندی را در شبکه اتریوم ایجاد کنند و شاید بهترین پلتفرم برای ایجاد برنامه های غیرمتمرکز باشد. DAppsها در برابر سانسور مقاوم هستند به این معنی که به هیچ شخص یا سازمانی وابسته نیست و کدها برای خدمت به یک هدف خاص نوشته شده و زمانی که قرارداد هوشمند راه اندازی شد آن را اجرا می کند.

DAppها بر روی شبکه هوشمند
DAppها بر روی شبکه هوشمند

مزایای برنامه های غیرمتمرکز

کارشناسان و علاقه مندان، هر دو امید زیادی به ارزهای دیجیتال دارند زیرا رمز ارزها نسبت به دیگر ارزهای رایج هر کشور مبادله راحت تری دارند و نوسانات وابسته به قیمت های جهانی مانند نفت و دلار را ندارد. در ادامه شما را با مزایای اصلی برنامه های غیرمتمرکز آشنا خواهیم کرد:

1- غیر متمرکز بودن

اولین و مهم ترین مزیت DAppsها غیر متمرکز بودن آن ها است این بدان معناست که هیچ نهاد واحدی وجود ندارد که این سیستم را کنترل کند و فضایی برای تعامل چند کاربر در یک پروژه را ایجاد می کند همچنین اطلاعات یا کدها از یک موجودیت به موجودیت دیگر در یک شبکه همتا به همتا به اشتراک گذاشته می شوند بنابراین جایی برای هیچ هکری باقی نمی گذارد تا به شبکه نفوذ کند.

غیر متمرکز بودن DAppsها
غیر متمرکز بودن DAppsها

2- حذف هزینه های تراکنش

در اینجا اطلاعات به اشتراک گذاشته شده بین دو نهاد به هیچ سیستم شخص ثالثی نیاز ندارد. در حال حاضر عدم وجود یک سیستم شخص ثالث فرصت را برای هکرها از بین می برد تا در سیستم نفوذ نکنند. این کار به حذف کارمزد تراکنش ها کمک می کند و راه های جدیدی را در حاکمیت توسعه برنامه باز می کند.

حذف هزینه های تراکنش باDAppsها
حذف هزینه های تراکنش با DAppsها

برنامه های غیرمتمرکز پتانسیل بالایی دارند و به عنوان فناوری آینده تبلیغ می شوند اما زیرساخت های پشتیبانی از این فناوری زمان می برد، علاوه براین توسعه این فناوری با چالش های بزرگی روبرو است بنابراین هنوز زود است که بگوییم این فناوری می تواند در دنیا همه گیر شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا