ماینینگ

بلاک چین چیست و چگونه کار می کند؟

شاید بارها عنوان بلاک چین به گوش شما خورده باشد ولی ندانید که بلاک چین چیست و چگونه کار می کند؟ نگهداری توزیع شده اطلاعات تراکنش‌ های بیت کوین، به وسیله فناوری بلاک چین امکان پذیر است. بلاک چین به زبان ساده، یک دفترچه یادداشت دیجیتال است که اطلاعات آن به صورت غیرقابل تغییر بین همه نودها توزیع شده است. بلاک چین مفهومی گسترده ‌تر از بیت کوین است که می ‌تواند کاربردهای دیگری را نیز شامل بشود. اگر بتوان با یک مثال ساده این تفاوت را نشان داد، بلاک چین را می ‌توان به اینترنت و بیت کوین را به موتور جستجوی معروفی مثل گوگل تشبیه کرد.

کارکرد بلاک چین و بیت کوین

لیست قیمت دستگاه ماینر

تعریف بلاک چین به زبان ساده

بلاک چین (Blockchain) به زبان ساده یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارشها می باشد. تفاوت آن با سیستم ‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره ‌شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می ‌شود. با استفاده از رمزنگاری و توزیع داده‌ ها، امکان هک، حذف و دستکاری اطلاعات ثبت ‌شده، تقریبا از بین می‌ رود. مفهوم بلاک چین اولین بار با پیدایش بیت کوین به وجود آمد و این ارز دیجیتال از این راهکار برای ذخیره اطلاعات مربوط به دارایی کاربران بهره برد. بلاک چین ‌ها می ‌توانند به صورت خصوصی و برای اهداف خاص در یک نهاد یا سازمان مورد استفاده قرار بگیرند که به آن بلاک چین سازمانی هم گفته می شود. هرچند به عقیده بسیاری از کارشناسان، بلاک چین ‌های سازمانی نمی‌توانند هدف اصلی این فناوری یعنی تمرکززدایی را برآورده کنند.

تعریف بلاک چین به زبان ساده 

نحوه کار فناوری بلاک چین

تقریبا همزمان با روی کار آمدن واژه هایی چون ماینر و تجهیزات آن واژه بلاک چین نیز بر سر زبان ها افتاد. واژه بلاک چین ترکیبی از دو کلمه Block به معنای بلوک و Chain به معنای زنجیره است. این فناوری در حقیقت زنجیره ‌ای از بلوک ‌هاست. در هر بلاک، هر اطلاعاتی قابلیت ثبت شدن را دارد مانند جزئیات تراکنش‌ های یک شبکه پولی مانند بیت کوین. اطلاعات در بلاک ‌ها ثبت می ‌شوند و بلاک‌ ها با هم به صورت زنجیره ‌ای مرتبط می‌ شوند. این زنجیره، بلاک چین را تشکیل می‌ دهد. هر کدام از این بلاک ‌ها چیزی به نام هش (Hash) دارند.

یک هش رشته ‌ای متنی می باشد و از یک تابع ریاضی خاص تشکیل شده است که کاربرد آن جلوگیری از تقلب در سیستم می باشد. هش یک داده یا ورودی، همیشه ثابت است. استفاده از راهکار هش باعث می‌ شود تا از تقلب و تغییر اطلاعات ثبت ‌شده روی بلاک چین جلوگیری به عمل آید. در بلاک چین، بلاک ‌ها علاوه بر اینکه خودشان یک هش دارند، حاوی هش بلاک قبلی هم هستند. کوچک ‌ترین تغییر در اطلاعات یک بلاک، هش آن را به طور کلی تغییر می ‌دهد و بلاک چین را غیر معتبر می‌ کند.

نحوه کار فناوری بلاک چین

فناوری بلاک چین به نوبه خود یک فناوری بنیادی نمی باشد، بلکه مجموعه ‌ای از فرآیندهای هش‌ گذاری، رمزنگاری، توزیع جمعی و غیره است که باعث ایجاد این ایده شده. قبل از بلاک چین دفاتر کل توزیع شده وجود داشتند اما بلاک چین با ساختار بلاکی خود، فناوری دفتر کل توزیع شده را بهبود بخشید. بلاک چین را می توان به عنوان یک سیستم بایگانی که اطلاعات روی آن ثبت می شوند، در نظر گرفت. با استفاده از یک بلاک چین، افراد زیادی می ‌توانند سوابق مختلفی را به یک نوع بایگانی اطلاعات وارد کنند و همچنین کاربران می‌ توانند چگونگی ثبت و به ‌روزرسانی اطلاعات را کنترل کنند. دستیابی به اطلاعات پایه ای همچون تعریف بلاک چین و شناخت انواع کیف پول ارز دیجیتال برای تمام افرادی که در زمینه ارز دیجیتال کار می کنند الزامی می باشد.

شیما ترابی

دانش آموخته زبان انگلیسی و روانشناسی هستم. چندین مقاله در زمینه های مختلف منتشر کرده ام و به مباحث حوزه فناوری اطلاعات بسیار علاقمند هستم. تولید محتوا از علائق اصلی من بوده و در حال حاضر در این حوزه فعالیت می کنم. همکاری با آی تی بازار و تیم حرفه ای این مجموعه از افتخارات کارنامه کاری من می باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. یه زمانی میگفتن تلگرام قراره با تکنولوژِی بلاک چین دوباره از فیلتر در بیاد و ضد فیلتر بشه، نمیدونم این همونه یانه، اما در رابطه با بانک و خودرو و صنعت انتخابات میدونم که از بلاک چین استفاده میشه و ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا