گوناگون

تاریخچه ایموجی ها

در دنیای ارتباطات به ویژه پیام های متنی گاهی اوقات کلمات حرف ها را بیان نمی کنند. ایموجی ها در متن یا در صفحات وب منتشر می شوند و در دنیای آنالوگ اطراف ما نفوذ می کنند. مسیری که با چند چهره کارتونی آغاز شد و اکنون به یک پدیده تمام عیار تبدیل شده است که در آن کاربران می توانند از بین هزاران ایموجی کوچک برای بیان احساسات خود از انواع ایموجی ها استفاده کنند همچنین ایموجی ها فقط پیامک های جذاب برای نوجوانان نیستند بلکه سبکی از زبان هستند.

شکل اولیه ایموجی ها

ایموجی ها یک نماد عجیب و غریب نیستند بلکه از اواخر دهه 90 مورد استفاده قرار گرفته اند و همچنان در حال گسترش هستند. بر اساس برخی برآوردها حدود سه چهارم آمریکایی ها هر روز از ایموجی ها استفاده می کنند و حدود 6 میلیارد ایموجی در روز استفاده می شود. ایموجی ها اولین تلاش انسان برای افزودن احساسات به متن نیست این افتخار نصیب شکلک هایی می شود که انواع شخصیت های موجود در صفحه کلید شما را باهم ترکیب می کنند تا نمایش بصری از یک حالت چهره را ایجاد کنند.

ایموجی های مختلف و تاریخچه آن ها
ایموجی های مختلف و تاریخچه آن ها

در 19 سپتامبر 1982 یک دانشمند کامپیوتر به نام اسکات فالمن در تابلوی اعلانات الکترونیکی دانشگاه پیشنهاد کرد که پوسترها در صورتی که نظرشان طنزآمیز است صورتک خندان با دو نقطه، خط تیره و پرانتز قرار دهند و این کار به سرعت به سایر کالج ها و سپس در کل دنیا گسترش یافت. قبل از سال 1982 مردم همچنان از شکلک ها استفاده می کردند. برخی از مورخان به شعری از رابرت هریک در سال 1684 با عنوان «ثروت» اشاره می کنند که در آن به نظر می رسد نویسنده عمداً یک شکلک را در یک سطر گنجانده است: «بر خرابه های من هنوز لبخند می زند :)».

استفاده از ایموجی در شعر
استفاده از ایموجی در شعر

همه چیز در سال 1995 شروع شد زمانی که یک شرکت ژاپنی به نام Ntt Docomo دو نماد کوچک (یک تلفن و یک قلب) را معرفی کرد که کاربران می توانستند از طریق پیجر (گیرنده رادیویی) ارسال کنند. در دهه 90 شرکت Docomo ارائه پیجر خود را ساده کرد و نمادهای زیبا را که باعث حواس پرتی از محصول تجاری محور آن می شد کنار گذاشت. نوجوانان ژاپنی از Docomo فرار کردند و به دنبال رقیبی به نام پیام رسان توکیو بودند که آیکون هایی را ارائه می داد.

از Docomo تا Unicode

یکی از مهندسان شرکت Docomo بر روی یک پلتفرم اینترنت موبایل اولیه به نام i-mode کار می کرد که قرار بود اطلاعاتی مانند اخبار و داده های بازار سهام را به اشتراک بگذارد. او متوجه شد که برقراری ارتباط با انواع خاصی از اطلاعات مانند آب و هوا از طریق نمادهای گرافیکی کوچک مانند ابرها برای روزهای ابری یا نماد خورشید برای روزهای آفتابی آسان تر خواهد بود.

در سال 1999 Kurita مجموعه ای از 176 نماد اولیه برای پلتفرم جدید i-mode توسعه داده شد. کتابخانه نمادهای نوجوان دارای نمادهای ساده برای غذا، نوشیدنی، آب و هوا، ورزش و بسیاری از موارد دیگر بود. کوریتا پیکتوگرام های کوچک خود را ایموجی نامید که از دو واژه ژاپنی «e» (تصویر) و «موجی» (شخصیت) گرفته شده است.

تاریخچه ایموجی ها
تاریخچه ایموجی ها

شبکه های داده در اواخر دهه 90 و اوایل دهه 2000 برای ارسال ایموجی ها به عنوان فایل های تصویری بسیار کند بودند بنابراین به همین خاطر تصاویر 12*12 پیکسلی از قبل روی گوشی های Docomo بارگذاری شدند. هنگامی که فرستنده پیام های جدید ایجاد می کرد داده های ایموجی تنها با 2 بایت نشان داده می شد که مطابق با نماد مناسب در تلفن گیرنده بود نتیجه یک مکالمه مبتنی بر تصویر بود که به استفاده از داده های آهسته و گران زیادی نیاز نداشت. با گذشت سال ها نمادهای بیشتری ظاهر شدند اما بین دستگاه های مختلف و ارائه دهندگان خدمات تلفن همراه به درستی کار نمی کردند.

در سال 2010 کنسرسیوم یونیکد یک گروه غیرانتفاعی متشکل از شرکت های فناوری و داوطلبان متبحر فناوری که درک وسیعی از زبان شناسی داشتند را روی کار آورد که یک کتابخانه استاندارد از کاراکترهای تصویری در دسترس برای دستگاه های اندروید و iOS و سیستم عامل های رایانه ای ایجاد کردند. آثارهنری برای نمادهای خاص بسته به پلتفرم متفاوت است اما معنی مشابه با یکدیگر دارند.

محبوب ترین ایموجی ها

تا سال 2018 بیش از 2800 ایموجی در استاندارد یونیکد فهرست شده هر سال نیز کنسرسیوم یونیکد حدود 100 پیشنهاد برای نمادهای جدید را بررسی می کند. این کنسرسیوم همیشه شکلک های مبتنی بر افراد زنده، خدایان و آرم های تجاری را رد می کند. تعداد معدودی که از این روش جان سالم به در می برند در کتابخانه ایموجی منتشر می شوند و در دسترس برنامه نویسان نرم افزار و فروشندگان سخت افزار هستند. ایموجی ها توسط کنسرسیوم استاندارد شده اند اما دارای علامت تجاری یا حق چاپ نیستند. ایموجی ها منبع باز هستند و برای هرکسی که می تواند برای هر هدفی از آن استفاده کند رایگان است.

محبوب ترین ایموجی ها
محبوب ترین ایموجی ها

در میان هزاران ایموجی به طور باورنکردنی تعدادی از آن ها محبوبیت بیشتری در میان مردم دارند. در سال 2017 ایموجی گریه و خنده برای سومین سال متوالی محبوب ترین شکلک های جهان بودند و بعد از آن ها ایموجی قلب در رتبه سوم قرار گرفت. ایموجی گریه و خنده آنقدر پر استفاده هستند که در سال 2015 فرهنگ لغت آکسفورد آن ها را به عنوان کلمه سال انتخاب کرد.

جنجال بر سر ایموجی ها

برخی از مواقع استفاده بیش از حد از شکلک ها ممکن است بسته به سن شما در مقابل دوستانتان شما را نابالغ نشان دهد و استفاده بیش از حد از ایموجی ها باعث شود همکاران شما هوش شما را زیر سؤال ببرند.

دو مرد در سال 2015 در کشور آمریکا پس از استفاده ایموجی ها در فیس بوک دستگیر شدند. یک مشت و انگشت اشاره و یک آمبولانس که مقامات آمریکایی این پیام را به عنوان تهدیدی برای امنیت فیزیکی گیرنده تفسیر کردند یا در سال 2016 یک فرانسوی به دلیل ارسال ایموجی اسلحه برای یکی از دوستانش به سه ماه زندان محکوم شد و دادگاه تشخیص داد که پیام او تهدید به مرگ است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا