Connect with us

ترفندهای تسریع عملکرد ویندوز 10

منتشر شده

در

ترفندهای تسریع ویندوز windows 10

اگر میخواهید عملکرد ویندوز ۱۰تان را بهبود ببخشید، چند دقیقه وقت بگذارید و این چند روش را خوب بخوانید و از آن ها استفاده کنید. با این روش ها میتوانید سرعت رایانه ی شخصیتان را افزایش بدهید تا کمتر در معرض مشکلات عملکرد سیستم قرار بگیرد.

۱ . تنظیمات باتری را تغییر دهید

اگر از بخش صرفه جویی در مصرف انرژی (Power Saver) استفاده میکنید، با این کار سرعت کامپیوترتان را پایین می آورید. رایانه به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی، عملکردش را کاهش میدهد. (حتی رایانه های دستی هم بخش Power Saver دارند.) بهتر است که در تنظیماتتان بخش «Power Saver» را به «High Performance» یا «Balanced» تغییر دهید. تا درجا شاید افزایش عملکرد رایانه تان باشید.

برای این کار Control Panel را باز کنید.سپس Hardware and Sound و به همین ترتیب Power Options را انتخاب کنید. در این بخش دو گزینه خواهید دید. برای تغییر تنظیمات باتری کافی است همین گزینه را انتخاب کنید و بعد پنجره را ببندید. بخش High Performance به شما بالاترین عملکرد را میدهد، ولی بیشترین میزان باتری را مصرف میکند. بخش Balanced چیزی متوازن بین مصرف برق و بهبود عملکرد در اختیارتان قرار میدهد. اما خود گزینه ی Power Saver تمام تلاشش را میکند تا از عمر باتری شما کم نشود. حتی خود کاربران باید فقط در زمان اتصال به برق از گزینه های Balanced و High Performance استفاده کنند.

ذخیره نیرو در ویندوز
ذخیره نیرو در ویندوز

۲ . برنامه های پس زمینه را ببندید.

یکی از دلایلی که ممکن است ویندوز ۱۰ شما کند باشد، این است که برنامه های زیادی در پس زمینه اجرا کرده اید. برنامه هایی که به ندرت از آن ها استفاده میکنید. هر بار این برنامه ها را پاکسازی کنید یا ببندید، عملکرد رایانه تان بهبود پیدا میکند.

اول Task Manager را باز کنید. برای این کار Ctrl-Shift-Esc را باهم نگه دارید یا در نوار جستجوی ویندوز ۱۰ اسم Task Manager را جستجو کنید. روی Startup کلیک کنید. در اینجا فهرستی از برنامه هایی را میبینید که به محض راه اندازی ویندوز به کار می افتند. حتی بخشی به اسم Startup Impact هم دارد که میتوانید ببینید چقدر آن نرم افزار سرعت ویندوز را حین راه اندازی کم کرده است.

برای اینکه برنامه را ببندید، رویش کلیک راست کنید و سپس گزینه ی Disable را بزنید. اینطوری برنامه به صورت کامل غیرفعال نمیشود، ولی دیگر موقع روشن شدن رایانه به صورت خودکار بالا نمی آید. اگر بعداً خواستید که برنامه دوباره موقع راه اندازی به صورت خودکار بالا بیاید، دوباره به همین قسمت برگردید و این گزینه را Enable کنید.

قابلیت های windows 10
قابلیت های windows 10

این بخش Task Manager به شما کمک میکند تا اطلاعات بیشتری از برنامه های ناآشنای رایانه تان به دست بیاورید. با کلیک راست و انتخاب Properties میتوانید اطلاعات بیشتری از برنامه، موقعیتش در هارد دیسک، اندازه ی فایل و آخرین باری که سراغش رفته اید، به دست بیاورید.

همچنین میتوانید با کلیک راست و انتخاب گزینه ی Open File Location به سراغ File Explorer بروید تا به محل اصلی فایل برسید. در نهایت و مفیدتر از همه، با کلیک راست و انتخاب بخش Search Online، Bing باز میشود و لینک مربوطه ی سایت های اطلاعاتی را که خدمات مفیدی هم در مورد این برنامه ها ارائه میدهند، برایتان نشان میدهد.

task manager
task manager

۳ – از ReadyBoost برای سرعت بخشیدن به هارد دیسک استفاده کنید.

ویندوز ۱۰ به صورت مرتب دارد حافظه ی پنهان (Cache) هارد دیسکتان را پر میکند. وقتی به این حافظه نیاز داشته باشد، دقیقاً از همانجا اطلاعات را واکشی میکند. مدت زمانی که طول میکشد تا اطلاعات را از حافظه ی پنهان بیرون بکشد، کاملاً به سرعت هارد دیسکتان بستگی دارد. اگر هارد دیسک سخت افزاری جای SSD دارید، یک ترفند ساده هست که با آن میتوانید سرعت حافظه ی پنهان را بالا ببرید. برای این کار از ReadyBoost استفاده میشود که به ویندوز دستور میدهد تمام حافظه ی پنهان را روی درایو فلش USB منتقل کند. با این کار سرعت ویندوز بسیار بالا میرود.

برای این کار یک فلش USB را به یکی از پورت های USB رایانه ی خود متصل کنید. هرچه فلش شما سرعت بیشتری داشته باشد، نرم افزار هم بهتر کار میکند. همچنین فلشی را انتخاب کنید که دو برابر کامپیوتر خودتان حافظه داشته باشد تا حداکثر کارآیی را به دست بیاورد.

بعد از اتصال File Explorer را باز کنید و روی گزینه ی This PC بزنید. بعد دنبال فلش خود بگردید. احتمالاً اسمی که جای اسم فلش نشان میدهد، کمی عجیب و غریب است. رویش کلیک راست کنید و Properties را بزنید و بعد روی ReadyBoost کلیک کنید.

لوگو ویندوز 10
لوگو ویندوز 10

به صفحه ای میرسید که از شما میپرسد آیا میخواهید از فلش درایو به عنوان ذخیره کننده ی حافظه ی پنهان استفاده کنید یا خیر. بعد هم اندازه ی فایل های حافظه ی پنهان را نشانتان میدهد. میتوانید اندازه را به دلخواه عوض کنید یا دست نزنید. بعد روی گزینه ی Dedicate this device to ReadyBoost کلیک کنید و گزینه ی Apply را بزنید و با انتخاب گزینه ی OK همه چیز تمام میشود.

توجه داشته باشید که اگر پیامی دیدید که نوشته بود این دستگاه نمیتواند از ReadyBoost پشتیبانی کند، یعنی فلش شما حداقل استانداردهای لازم برای عملکرد ReadyBoost را ندارد و باید فلش جدیدی بزنید.

وقتی از رایانه تان استفاده کنید، ReadyBoost شروع به پرکردن حافظه پنهان با فایل های مورد نظر میکند. بسته به میزان استفاده تان از رایانه، ممکن است از یک تا چند روز طول بکشد تا حافظه‌ی پنهانتان پر شود و حداکثر عملکرد سرعتی را ارائه بدهد. اگر افزایش عملکردی احساس نکردید، فلشی با حافظه ی بیشتر را امتحان کنید.

نکته: اگر SSD دارید، اصلاً ReadyBoost را امتحان نکنید، چون نه تنها سرعت عملکرد بهتر نمیشود، بلکه به هارد دیسکتان هم آسیب میرساند.

readyboost
readyboost

۴ – نکات و ترفندهای ارائه شده ی ویندوز ۱۰ را خاموش کنید.

شاید حین استفاده از ویندوز ۱۰ متوجه شده باشید که ویندوز چندین و چند بار روی عملکرد شما نظارت دارد و گاهی نکاتی را گوشزد میکند یا ترفندی ارائه میدهد. به ندرت پیش می آید که کسی دقیقا به این ترفندها گوش بدهد یا نکاتش برایش مفید واقع شوند. علاوه بر این ها بحث حفظ حریم شخصی هم مطرح است و بسیاری از کاربران دوست ندارند تحت نظر ویندوز باشند.

همین ترفندها و تحت نظر ویندوز قرار گرفتن باعث میشود که عملکرد رایانه ی شما تا حد زیادی پایین بیاید. بنابراین برای افزایش سرعت کار باید این بخش را غیرفعال کنید. برای این کار روی گزینه ی Start بزنید و بعد گزینه ی Setting را انتخاب کنید. بعد به ترتیب وارد بخش Setting  و Notifications & Actions شوید. بعد روی بخش اعلان ها یا Notifications بروید و تیک بخش Get tips, tricks and Suggestions را بردارید.

نوتیفیکیشن ها در ویندوز 10
نوتیفیکیشن ها در ویندوز 10

۵ – جلوی همگامسازی OneDrive را بگیرید.

OneDrive که همان فایل ذخیره ساز مایکروسافت است، فایل ها را در همه جای رایانه ی شخصی شما همگام سازی میکند و به روز نگه میدارد. اگر روزی به هارددرایو شما آسیبی برسد، این ابزار مفید میتواند پشتیبانی خوبی ارائه بدهد و فایل هایتان را بازیابی کند و برگرداند.

برای خاموش کردن موقتی همگام سازی OneDrive باید اول مطمئن شوید که آیا واقعاً این ابر رایانه ی شما را کند کرده است یا نه. برای این کار روی گزینه ی OneDrive که شبیه ابر است، کلیک کنید و روی گزینه ی More بزنید و بعد از صفحه ای که باز میشود، Pause Syncing را انتخاب کنید. آنجا باید گزینه های ۲ ساعت، هشت ساعت یا ۲۴ ساعت را هم انتخاب کنید. بعد ببینید در اینجا تغییر سرعت مشاهده میکنید یا نه.

اگر واقعاً تصمیم گرفتید که غیرفعالش کنید، روی آیکون OneDrive کلیک راست کنید. بعد Setting و سپس Account را انتخاب کنید. بعد روی Unlink this PC بزنید. صفحه ای باز میشود که باید روی Unlink account کلیک کنید. شما با این کار همچنان میتوانید فایل هایتان را در پوشه ی OneDrive ذخیره کنید، ولی دیگر با ابر همگام سازی نمیشود.

one drive ویندوز 10
one drive ویندوز 10

در خبرهای بعدی، ترفندهای بیشتری برای بهبود سرعت ویندوز ۱۰ ارائه خواهیم داد. پس گوش به زنگ بخش بعدی باشید.

 

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار