نقد و بررسینقد و بررسی موبایل و تبلت

تفاوت صفحات اولد و امولد در گوشی های موبایل

در بررسی ویژگی های تلفن همراه، انواع متفاوتی از صفحه نمایش با عنوان OLED، LED، LCD و AMOLED وجود دارد که هر کدام خصوصیات خود را دارند و دارای مزایا یا احتمالا معایبی هستند. در هنگام خرید گجت هایی مانند گوشی موبایل و تبلت شاید مهمترین و اولین موضوعی که توجه ما را به خود جلب کن صفحه نمایشگر آن خواهد بود. اندازه، میزان وضوح، ترکیب رنگ، میزان مصرف انرژی، میزان روشنایی و همه ویژگی هایی از این دست با بررسی نمایشگر برای ما روشن خواهد شد. حتی نوع نمایشگر می تواند بر روی قیمت گوشی موبایل یا تبلت هم تاثیر بسزایی داشته باشد. در این مقاله با ویژگی های کلی این نمایشگر ها آشنا خواهیم شد.

تفاوت بین اولد و امولد

لیست قیمت گوشی موبایل

تفاوت نمایشگر اولد و  نمایشگر امولد

نمایشگر اولد یا Organic Light Emitting Diodes به نمایشگرهایی گفته می شود که از مواد آلی ساخته شده اند. ب این معنی که وقتی در معرض الکتریسیته قرار می گیرند از خود نور ساطع کرده و در صورت لزوم به طور کامل خاموش شوند تا رنگ مشکی با خلوص بیشتری دیده شود. صفحات نمایشگر اولد برای گوشی های منعطف مورد استفاده قرار می گیرند زیرا برخلاف صفحات ال سی دی گوشی موبایل فاقد نور در پس زمینه هستند و به این جهت در گوشی های تاشو قابل استفاده هستند. صفحات OLED جز نمایشگرهای سبکی و نازکی محسوب می شوند که در بکارگیری در گوشی موبایل یا تبلت با وزن کمتر اهمیت پیدا می کند. نمایشگر امولد یا Active Matrix Organic Light Emitting Diodes تکنولوژی پیشرفته تری نسبت به نمایشگرهای اولد دارد و به طور گسترده در گوشی های هوشمند میان رده و پرچمدار استفاده می شود. در سال اخیر برای ساخت صفحه نمایش برخی از ساعت های هوشمند نیز از نمایشگر امولد به علت کیفیت بالا استفاده شده است. نمایشگر امولد کیفیت برتر خود را بیشتر در زمان نمایش فیلم یا عکس در موبایل نشان می دهد و این به دلیل بهره مندی از ماتریس فعال و نمایش رنگ مشکی خالص است.

ویژگی های نمایشگر های امولد

ویژگی های صفحه نمایشگر AMOLED

در تکنولوژی به کار رفته در صفحات امولد امکان انتشار نور توسط هر پیکسل به طور جداگانه وجود دارد و به همین خاطر نمایشگرهای امولد نور هر پیکسل را به طور جداگانه تنظیم می کنند و با نمایش رنگ مشکی خالص کیفیت تصویر در این نمایشگر وضوح کامل تری دارد. از مزایای نمایشگر های امولد می توان به زوایه دید گسترده تر نسبت به نمایشگر اولد و ال سی دی اشاره کرد. همچنین پشتیبانی از گستره وسیعی از رنگ ها، نمایش رنگ خالص مشکی و مصرف کم باتری در هنگامی که روشنایی صفحه را کم می کنید، از برتری های این نمایشگر محسوب می شود. اما از نظر برخی کاربران، نمایش رنگ های اغراق شده و تغییر در تعادل رنگ ها به مرور زمان از معایب نمایشگر AMOLED محسوب می شوند.

در مقاله دیگری به بررسی تفاوت های نمایشگرهای ال سی دی و امولد اشاره خواهیم کرد.

شیما ترابی

دانش آموخته زبان انگلیسی و روانشناسی هستم. چندین مقاله در زمینه های مختلف منتشر کرده ام و به مباحث حوزه فناوری اطلاعات بسیار علاقمند هستم. تولید محتوا از علائق اصلی من بوده و در حال حاضر در این حوزه فعالیت می کنم. همکاری با آی تی بازار و تیم حرفه ای این مجموعه از افتخارات کارنامه کاری من می باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. من تجربه استفاده از امولدم بهم ثابت کرده که عالیه، چشمارو کمتر اذیت میکنه و شفاف تره اما نمیدونم ایا ضرری هم دارند یا نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا