Connect with us

تفاوت مودم و روتر چیست؟

منتشر شده

در

تفاوت بین مودم و روتر

این روزها همه جا برای اتصال به اینترنت از طریق وای فای، از مودم و روتر بهره می بریم. از زمان مودم های دیال آپ و دردسرهای زیادی که داشتند مدت زیادی نمی گذرد، اما با پیشرفت چشمگیر شبکه و تجهیزات آن، حالا اتصال به اینترنت خیلی کم دردسر تر از پیش و تقریبا همه جا برای ما امکان پذیر است. مودم و روتر هر دو ابزاری هستند که برای اتصال به اینترنت به کار میروند و عمده تفاوت بین این ابزارها هم در بی سیم و با سیم بودن آنهاست. در این مقاله سعی شده است تا با زبانی ساده تر تفاوت بین مودم و روتر را بررسی کنیم.

چیزهایی که باید در مورد مودم و روتر بدانیم

لیست قیمت مودم و روتر

مودم چیست و چگونه کار می کند؟

در ابتدای ظهور اینترنت، مودم ها دستگاه های بزرگ و سنگینی بودند و باید خط تلفن به آن وصل می شد تا به اینترنت متصل شد. اما کم کم با پیشرفت تکنولوژی و استفاده گسترده تر مردم از اینترنت در خانه ها، مودم ها به دو شکل کارت های داخلی برای کامپیوترهای دسکتاپ و آداپتورهای یو اس بی برای لپ تاپ ها در آمدند. امروزه برخی از شرکت های ارائه دهنده سرویس های اینترنت، علاوه بر سرویس اینترنت مورد نظر شما، مودم را هم به عنوان بخشی از قرارداد ارائه می دهند. اما شما می توانید این دستگاه را به صورت جداگانه هم خریداری کنید. مودم در واقع درگاهی برای اتصال به خط تلفن ثابت دارد. در یک توضیح مختصر باید گفت: کابل تلفن در نهایت به جعبه تقسیمی متصل می شود که معمولا در بیرون خانه قرار دارد. کابل دیگری نیز این جعبه تقسیم را به نزدیک ترین پست شبکه مخابرات می رساند. پس داده های اینترنتی از پست شبکه مخابراتی به جعبه تقسیم خانه، و در نهایت به مودم می رسد که خروجی آن نیز به نوع مودم بستگی دارد. در اغلب مودم ها چهار پورت مربعی شکل Ethernet (اترنت) قرار دارد ولی در بعضی مودم ها فقط یک پورت اترنت وجود دارد. برای چک کردن متصل بودن یا نبودن مودم به اینترنت و یا برررسی مشکلات سطحی، چند چراغ ال ای دی بر روی مودم قرار گرفته است. یکی از این چراغ ها اتصال مودم به منبع برق را نشان می دهد، چراغ دیگر که DSL نام دارد نشان دهنده سرویس اینترنت روی خط تلفن است، چراغ سوم که Internet نام دارد اتصال شما به شبکه جهانی وب را مشخص می کند. در واقع در صورت بروز مشکل در برخورداری از اینترنت، پیش از تماس با بخش پشتیبانی شرکت های ارائه دهنده سرویس اینترنت و تجهیزات شبکه، شما می توانید با یک بررسی ساده از اتصالات مودم خود آگاه شوید و اغلب موارد می توانید مشکل را برطرف کنید. پورت های موجود بر روی مودم هم برای اتصال انواع گجت ها مثل لپ تاپ، تلویزیون هوشمند و یا کنسول بازی می باشند. برای استفاده از بیشترین میزان اینترنت پر سرعت می توانید از این پروت ها بهره ببرید.

مودم چیست و چگونه کار میکند

روتر چیست و چگونه کار می کند؟

روتر در واقع گجتی است که کار مسیریابی را در شبکه انجام می دهد و به عنوان مثال می تواند با استفاده از کابل به پورت اترنت مودم متصل می شود و می توان از طریق آن اطلاعات شبکه و اینترنت را به دو صورت بی سیم و باسیم به گجت های دیگر ارسال کرد. مودم های اینترنتی که در بازار وجود دارند، معمولا درون خود یک روتر هم دارند و بهتر است بگوییم که مودم روتر هستند تا مودم تنها. مزیت استفاده از مودم روترها این است که دیگر احتیاجی به سیم کشی و اتصال یک روتر جداگانه از طریق کابل اترنت به مودم نیست. روتر ها به طور معمول از یک پورت اترنت اختصاصی با یک رنگ متمایز بهره می برند که برای اتصال فیزیکی به مودم از طریق WAN و یا Wide Area Network به کار می رود. به جز آن چهار پورت اترنت دیگر نیز برای اتصال گجت ها از طریق سیم LAN و یا Local Area Network وجود دارد. می توان گفت روتر در واقع اطلاعات را از طریق یک خط ارتباطی از مودم دریافت می کند و آنها را هم بین چهار پورت اترنت، و هم به صورت بی سیم و از طریق باندهای 2.4 و 5 گیگاهرتز بین ابزارهای دیجیتال هوشمند مختلف تقسیم می کند.

روترها از نظر تکنولوژی ارتباطی به دو دسته روتر وایرالس و روترهای غیر وایرلس تقسیم می شوند که همان طور که از نام آن پیدا است، روتر وایرلس امکان ارتباط بی سیم بین کلاینت و روتر را فراهم می کند.

روتر چیست و چگونه کار می کند

همان طور که گفته شد، روترها انواع مختلفی دارند چه از نظر اندازه و چه از نظر تنوع. یک روتر ممکن است دو یا چندین آنتن خارجی داشته باشد. البته قیمت روتر ها هم بستگی زیادی به تعداد آنتن آن دارد چرا که تعداد آنتن بیشتر سطح پوشش شبکه را بیشتر می کند ولی کیفیت و سرعت اتصال شما به عواملی نظیر فاصله، کابل شبکه و در کل نوع تکنولوژی به کار رفته در روتر دارد.

البته مبحث Routing و به طور کلی مسیریابی در شبکه بسیار موضوع تخصصی است و در این مقاله سعی شده تا بیشتر از زاویه دیدگاه کاربران خانگی در مورد روترها و تفاوت آنها با مودم اینترنت توضیح داده شود.

دانش آموخته زبان انگلیسی و روانشناسی هستم. چندین مقاله در زمینه های مختلف منتشر کرده ام و به مباحث حوزه فناوری اطلاعات بسیار علاقمند هستم. تولید محتوا از علائق اصلی من بوده و در حال حاضر در این حوزه فعالیت می کنم. همکاری با آی تی بازار و تیم حرفه ای این مجموعه از افتخارات کارنامه کاری من می باشد.

ا دیدگاه

  1. فاطمه

    نوامبر 21, 2020 در 3:22 ب.ظ

    خیلی ممنون از توضیحات مفیدتون، من نمی دونستم مودم و روتر باهم متفاوت هستند و فکر میکردم روتر هم مثل مودم داخل خونه هاست و به تلفنمون وصل میشه،

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار