نرم افزار

تولد سی و پنج سالگی ویندوز، محبوبترین سیستم عامل دنیا

سیستم عامل ویندوز سی و پنج ساله شد. ویندوز 1.0 که در واقع یک رابط گرافیکی مبتنی بر MS-DOS بود برای اولین بار در 20 نوامبر سال 1985 به کار گرفته شد. اما در سالهای بعد این محیط و این سیستم عامل به محبوبترین سیستم عامل نزد کاربران تبدیل شد. در دهه 70 میلادی، یکی از اولین نسل های کامپیوتر یعنی کامپیوتر زیراکس آلتو، که خیلی ها آن را اولین کامپیوتر شخصی می شناسند سر و صدای زیادی ایجاد کرد. هرچند این کامپیوتر به طور گسترده وارد بازار نشد اما به خاطر رابط کاربری گرافیکی مبتنی بر موس توجهات زیادی را به خود جلب کرد. بعد از آن هم شرکت زیراکس در سال 1981 کامپیوتر زیراکس استار را به روی کار آورد و توانست این رابطه کاربری که محبوبیت زیادی را پیدا کرده بود به صورت گسترده تری برای کاربران عرضه کند.

سی و پنج سالگی ویندوز با یادآوری ویندوز 1.0

لیست قیمت نرم افزار

در اوایل دهه 80 میلادی هم اغلب، قابلیت هایی که مبتنی بر رابط گرافیکی GUI یعنی مبتنی بر موس و کاربردهای چندگانه بود، تبلیغ و عرضه می شدند و هیجان زیادی را بین کاربران به راه می انداختند. به همین منظور هم بود که مایکروسافت کار روی توسعه ویندوز را آغاز کرد و در سال 1983 رسما سیستم عامل ویندوز را معرفی کرد. اما ویندوز 1.0 در ابتدای عرضه آن، سروصدای زیادی ایجاد نکرد، در واقع اساس شکل گیری نسخه های پرطرفدار بعدی را بنیان گذاشت.

تجربه استفاده از اولین نسخه ویندوز

برای استفاده از ویندوز 1.0 کاربر می بایست دو فلاپی دیسک می خرید. البته باید یادآوری کنیم که ویندوز 1.0 از ابتدا یک سیستم عامل مستقل نبود بلکه یک محیط گرافیکی برای اجزای سیستم عامل MS-DOS به حساب می رفت. ویندوز 1.0 از کارت های گرافیکی CGA ،Hercules و EGA پشتیبانی می کرد و می توانست از موس های مختلفی نیز پشتیبانی کند. اما همانطور که در نسل های بعدی ویندوز شاهدش بودیم، استفاده از موس در این ویندوز اجباری نبود و کاربر می توانست بیشتر کارهای خود را از طریق کیبورد پیش ببرد. در این سیستم عامل ویندوز کاربر بعد از روشن شدن کامپیوتر برای ورود به محیط ویندوز می بایست دستور Win را در MS-DOS تایپ می کرد. البته کاملا واضح است که محیط ویندوز 1.0، کاملا ساده بود. برنامه مدیریت فایل در این ویندوز فقط فهرستی از نام ها را نمایش می داد. این ویندوز شامل چند برنامه و نرم افزار ساده دیگر مانند تقویم، نوت پد، Paint، ساعت و Write هم بود. برنامه Notepad که امروزه کمتر به آن توجه می شود یک دفترچه یادداشت الکترونیکی خیلی خوب محسوب می شد و در برنامه پینت هم کاربر می توانست طرح های بسیار ساده آن هم فقط سیاه و سفید ترسیم کند. تصور این امکانات ابتدایی بسیار جالب و شاید دور از ذهن به نظر می رسد اما برای شروع ویندوز یک قدم بزرگ بود. نسخه بازی Reversi که یک بازی فکری معروف بود به عنوان اولین بازی ویندوز شناخته می شود. جالب است بدانیم این برنامه در ابتدا به عنوان یک تمرین برنامه نویسی تهیه شد ولی بعد از آن مدیران مایکروسافت آن را به عنوان یک بازی درون سیستم عامل قرار دادند.

تجربه استفاده از اولین ورژن ویندوز

محبوبترین سیستم عامل دنیا میراث ویندوز 1.0

در ابتدا و بعد از معرفی ویندوز 1.0 در سال 1983، این ویندوز با واکنش سرد و مایوس کننده مطبوعات و منتقدان روبرو شد. ولی دو سال بعد از عرضه اولیه، در سال 1985 که مایکروسافت آن را به بازار روانه کرد توانست نقدهای قبلی را به نظرات مثبتی تبدیل کند. همچنین در آن زمان چند سیستم عامل با رابط کاربری بهتر از ویندوز هم منتشر شده بودند. اما ویندوز کم کم توانست جایگاه خود را پیدا کند. آن زمان موس یک وسیله جانبی گران محسوب می شد و نرم افزارهای کاربردی کمی برای ویندوز وجود داشت که از دلایل اصلی عدم استقبال کاربران محسوب میشد. گفتنی است که نرم افزارهای Word و نرم افزار Excel هم یک سال بعد از ویندوز به بازار آمدند.

محبوبترین سیستم عامل دنیا میراث ویندوز 1.0

در ابتدای شکل گیری هر برنامه ای مشکلات زیادی وجود دارد که اگر به درستی شناخته و برطرف شوند می توانند به نقطه قوت آن برنامه تبدیل شوند. در مورد ویندوز هم این طور بود. هر چند نسخه های اولیه ویندوز محبوبیت چندانی نیافتند اما در هر آپدیت از این برنامه ایرادات برنامه های قبلی برطرف می شد تا به امروز که این سیستم عامل به پرکاربردترین سیستم عامل تبدیل شده است.

شیما ترابی

دانش آموخته زبان انگلیسی و روانشناسی هستم. چندین مقاله در زمینه های مختلف منتشر کرده ام و به مباحث حوزه فناوری اطلاعات بسیار علاقمند هستم. تولید محتوا از علائق اصلی من بوده و در حال حاضر در این حوزه فعالیت می کنم. همکاری با آی تی بازار و تیم حرفه ای این مجموعه از افتخارات کارنامه کاری من می باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ویندوز این اسم رو گذاشت که پنجره ای به دنیای دیگه بشه و واقعا هم عملی شد و الان یک پنجره به سمت بی نهات است و روز به روز گسترده تر میشه یادش بخیر کامپیوتر های بزرگ که داشتیم و ویندوز ویستا نصب بود روش و بعد ویندوز 7 اومد چقدر برامون جالب بود کیفیتش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا