Connect with us

خواندن ذهن با ترکیب هوش مصنوعی و اسکن مغز

منتشر شده

در

خواندن ذهن با ترکیب هوش مصنوعی و اسکن مغز

خواندن ذهن یا نمایش تصاویری که به آن ها فکر می کنیم تنها در فیلم های هالیوودی و انیمیشن های دیزنی قابل مشاهده بودند و زمان تماشای انیمیشن ملاقات با خانواده رابینسون کمتر کسی باورد می کرد روزی دستگاه خواندن ذهن آن انیمشین به واقعیت تبدیل شود. با گذشت چند دهه دنیای تکنولوژی و هوش مصنوعی پیشرفت های قابل توجه و چشمگیری داشتند و این صنعت کمک های زیادی به انواع علوم کرده است. در سال های گذشته محققان کشورهای مختلف در تلاش بودند که یک سیستم عصبی جدید را با کمک هوش مصنوعی طراحی کنند تا بتواند افکار مردم را به نمایش در بیاورند. اکنون تلاش محققان به نتیجه مطلوبی رسیده است که می تواند در سال های آینده پیشرفت های قابل توجه ای داشته باشند.

هوش مصنوعی می تواند ذهن شما را بخواند

محققان سال هاست که از هوش مصنوعی برای رمزگشایی اطلاعات مغز انسان استفاده می کنند. تیمی از محققان ژاپنی با استفاده از هوش مصنوعی Stable Diffusion برای کمک به تولید تصاویر با استفاده از اسکن مغز (MRI) استفاده کرده اند و انجام این کار نتایج شگفت انگیزی داشته است. محققان ژاپنی ادعا می کنند که Stable Diffusion به معنای واقعی، ذهن افراد را می خواند. این محققان یافته های خود را در یک مقاله کوتاه منتشر کردند. آن ها در این مقاله بیان کرده اند که با استفاده از Stable Diffusion می توانند تصاویر با وضوح بالا و بسیار دقیق از فعالیت مغز منتشر کنند و برخلاف مطالعات قبلی برای ایجاد این تصاویر نیازی به آموزش یا تنظیم دقیق مدل های هوش مصنوعی ندارند.

نمایش تصاویر در ذهن با هوش مصنوعی
نمایش تصاویر در ذهن با هوش مصنوعی

دانشمندان برای به تصویر کشیدن افکارمان باید آنچه را که در آن میگذرد را ثبت کنند آن ها با کمک fMRI (یک نوع تصویر برداری از ذهن) موفق به انجا این کار را شده اند. این ابزار برای اندازه گیری فعالیت مغز استفاده می شود که با ترکیب هوش مصنوعی دانشمندان تقریباً به خواسته هایشان نزدیک تر شده اند. هرچند تصاویر حاصل از فعالیت مغز ده سال پیش وجود داشته است اما نتایج آن ها از وضوح بالایی برخوردار نبوده است.

اسکن مغز با کمک هوش مصنوعی
اسکن مغز با کمک هوش مصنوعی

تحول در صنعت هوش مصنوعی

در دهه گذشته صنعت هوش مصنوعی پیشرفت های بسیاری داشته است هرچند افراد فعال در حوزه تکنولوژی هشدارهایی را در مورد هوش مصنوعی و ربات ها داده اند و گفته اند می تواند این صنعت علیه مردم استفاده شود. ایلان ماسک مالک شرکت های فناوری در سه سال گذشته تلاش بسیاری برای راه اندازی خط تولید ربات ها کرده است و سال گذشته یک ربات را معرفی کرد که انعطاف پذیری بسیار زیادی را داشت. از طرف دیگر هوش مصنوعی به کمک چت ربات ها آمده و ChatGPT را خلق کرد و باعث شد چهره جدیدی از گفت و گو به صورت پرسش و پاسخ را به صورت هوشمندانه را ببینیم در این میان شرکت گوگل هم چت بات Bard را معرفی کرد که هنگام آزمایش با مشکل جدی رو به رو شد. هرچند هوش مصنوعی در صنعت ساخت ربات می تواند برای آینده خطرناک باشد اما از این پلتفرم می توان در صنعت پزشکی و در دیگر علوم ها استفاده کرد تا پیشرفت های بیشتری برای بشر به ارمغان بیاورد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار