گوناگون

شرکت ایمپلنت مغز ایلان ماسک Neuralink تاییدیه FDA را دریافت کرد

شرکت Neuralink در سال 2016 توسط ثروتمندترین فرد در جهان یعنی ایلان ماسک تاسیس شد و از آن سال تاکنون در حال ساخت یک رابط تراشه مغزی است که می تواند در جمجه کاشته شود و در نهایت به بیماران نابینا و معلول کمک کند تا سلامتی خود را دوباره به دست بیاورند. هرچند شرکت نورالینک ایلان ماسک با مخالفت های زیادی رو به رو شد اما او با رفع موانع توانست مجوزهای مورد نیاز برای استفاده از این تراشه بر روی انسان را کسب کند.

کاشت تراشه هوشمند در مغز انسان

Neuralink که در حال ساخت تراشه رابط مغز و کامپیوتر می باشد می گوید که مجوز اداره غذا و داروی آمریکا «FDA» را برای راه اندازی اولین مطالعه بالینی انسانی را دریافت کرده است. خوشبینانه ترین افراد هم فکر نمی کردند که پروژه نورالینک به صورت عملی بر روی انسان ها آغاز شود. حدود شش ماه پیش ایلان ماسک اعلام کرد که قصد دارد این آزمایش را بر روی انسان ها انجام دهد اما به دلیل برخی از نقص ها و شکایت ها این آزمایش بر روی انسان ها متوقف شد. ماسک تصور می کند که ایمپلنت های مغزی می توانند طیف وسیعی از بیماری هایی مانند نابینایی، اوتیسم، افسردگی، اسکیزوفرنی و افرادی که قطع نخاع شده اند را درمان کند و همچنین می تواند تله پاتی را بین افراد قادر بسازد. او اواخر سال 2022 گفته است که آنقدر به ایمنی این دستگاه اطمینان دارد که حاضر است آن را بر روی فرزندانش امتحان کند.

تراشه هوشمند Neuralink
تراشه هوشمند Neuralink

ایلان گفته است که شرکتش سعی خواهد کرد از این ایمپلنت ها برای بازگرداندن بینایی و تحرک در انسان هایی که قطع نخاع شده اند استفاده کند و اولویت آن ها با این افراد خواهد بود. هدف نهایی ماسک این است که اطمینان حاصل کند که انسان ها از نظر عقلی تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار نخواهند گرفت. به گفته ایلان ماسک این آزمایش قرار است با کمک ربات ها انجام شود. از دیگر شرکت هایی که روی سیستم مشابه کار می کنند می توان به Synchron اشاره کرد که در ماه جولای اعلام کرد اولین رابط مغز انسان و ماشین را در ایالت متحده کار گذاشته است.

نگرانی دانشمندان نسبت به ساخت ایمپلنت مغزی

نمونه ی اولیه Neuralink در جمجمه میمون ها کاشته شد. نورالینک میمون ها را قادر ساخت تا بتوانند بازی های ویدیویی را انجام دهند. بعد از گذشت چند ماه این آزمایش بر روی خوک ها نیز آزمایش شد که یکی از آن ها بعد از چند هفته جان خود را از دست داد. کارمندان FDA نگران عملکرد این ایمپلنت هستند و آن ها ادعا می کنند که عمر Neuralink بسیار محدود است و اگر این تراشه صدمه ای ببیند جا به جا کردن آن بسیار دشوار خواهد بود و ممکن است جان افراد به خطر بیفتد. نورالینک به اندازه یک سکه می باشد و قرار است در جمجه افراد موردنظر قرار بگیرد. این تراشه شامل مجموعه ای از سیم های ریز که هر کدام تقریباً 20 برابر نازک تر از موی انسان هستند قرار است به مغز بیمار متصل شوند. به نظر شما ایلان ماسک می تواند با انجام این کار منجی افراد معلول شود؟

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. وای خدای من، هر چی فیلم Sci-Fi تو آمریکا ساخته شده کم کم به واقعیت بدل میشه، یاد فیلم پلیس آهنی ۱ و ۲ افتادم،
    چقد خوب میشه اگه خطرات احتمالیشم تا ۹۰ درصد رفع بشه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا