Connect with us

دیفای چیست و چه نقشی در دنیای ارزهای دیجیتال دارد؟

منتشر شده

در

دیفای چیست و چه نقشی در دنیای ارزهای دیجیتال دارد

این روزها نام پروژه دیفای زیاد شنیده می شود اما خیلی از فعالان دنیای ارزهای دیجیتال نمی دانند که دیفای چیست و چه نقشی در دنیای ارزهای دیجیتال دارد. یکی از اهداف اصلی ارزهای دیجیتال، ایجاد تحول در ساز و کار امور مالی متمرکز است. به این معنی که تمامی خدمات پولی و مالی را که تا به امروز در انحصار سازمان ‌های متمرکز یعنی دولت ‌ها، بانک ‌ها، شرکت ‌های بیمه و کارگزاری ‌ها بوده است در اختیار تمام مردم دنیا قرار دهد در واقع نام جنبش دیفای (DeFi) هم از همین مضمون گرفته شده است.

در حقیقت امور مالی غیر متمرکز یا Decentralized Finance یا به اختصار DeFi، یک بستر جایگزین برای ارائه تمامی خدمات و سرویس ‌های مالی است که تا پیش از این به ‌صورت متمرکز از آنها استفاده میشد. این خدمات شامل پس ‌انداز، پرداخت، سرمایه‌ گذاری، وام ‌دهی و اعتبار‌دهی، تجارت و تبادل، بیمه و بازار مشتقات مالی هستند.

راهنمای سیستم مالی غیر متمرکز یا دیفای

لیست قیمت دستگاه ماینر

پروژه دیفای DeFi به چه معناست؟

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که دیفای نام یک ارز دیجیتال یا توکن نیست. دیفای یک اکوسیستم متشکل از صدها پروژه Open Source مبتنی بر بلاک چین است که می ‌توانند خدمات مالی مهمی مانند دریافت وام و انجام معاملات مالی را به ‌صورت غیر متمرکز و بدون نیاز به واسطه انجام ‌دهند. در حال حاضر پلتفرم ‌های دیفای ساخته ‌شده بر روی بلاک چین اتریوم، با استقبال زیادی مواجه شده ‌اند. حجم کل سرمایه ‌های قفل ‌شده در پلتفرم ‌های دیفای، طبق آمار وب‌ سایت defipulse.com نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار است. این در حالیست که علاوه بر اتریوم، بلاک چین ‌های دیگری مانند ترون، ایاس و بایننس اسمارت چین نیز قادر به پشتیبانی از پلتفرم ‌های دیفای هستند و استقبال کاربران از این شبکه ‌ها نیز روز به ‌روز در حال افزایش است.

پروژه دیفای DeFi به چه معناست

مزیت دیفای در سیستم های مالی

با روی عرضه آمدن کریپتو و مفاهیم گسترده آن، گام اول در تغییر سیستم های سنتی مالی برداشته شد. با قدرت گرفتن ماینینگ و دستگاه ماینر دیگر تعداد زیادی از افراد به سمت راه جدیدی از کسب درآمدهای غیر معمول کردند. اما پروژه دیفای موضوع متفاوتی را رقم زد. مزیت‌ اصلی  اکوسیستم  دیفای، دسترسی آسان تمام افراد به خدمات مالی است، به‌ خصوص افرادی که نمی ‌توانند از سیستم مالی فعلی یا متمرکز استفاده کنند. از آنجا که سیستم مالی سنتی به سودآوری واسطه ‌ها وابسته است، در جوامع کم ‌بضاعت تر این خدمات به ‌درستی ارائه نمی گردد. با این‌ حال، با دیفای همه می‌ توانند با هزینه بسیار پایین از خدمات مالی استفاده کنند.

مزیت دیفای در سیستم های مالی

با گسترش این پروژه همه افراد می توانند بر امور مالی خود نظارت کامل داشته باشند و دیگر نیازی به واسطه در سیستم های مالی وجود ندارد. این به معنی حذف بانک و سازمان های متمرکز نیست چرا که این امر به سادگی امکان پذیر نیست. ولی نیاز افراد به این سیستم های متمرکز با سیستم دیفای کم و کمتر خواهد شد. برنامه‌ های غیر متمرکز دیفای روی بلاک چین ‌هایی که میزبان قرارداد هوشمند هستند، اجرا می ‌شوند. اتریوم در حال ‌حاضر بزرگ ‌ترین میزبان دیفای می باشد.

دانش آموخته زبان انگلیسی و روانشناسی هستم. چندین مقاله در زمینه های مختلف منتشر کرده ام و به مباحث حوزه فناوری اطلاعات بسیار علاقمند هستم. تولید محتوا از علائق اصلی من بوده و در حال حاضر در این حوزه فعالیت می کنم. همکاری با آی تی بازار و تیم حرفه ای این مجموعه از افتخارات کارنامه کاری من می باشد.

ا دیدگاه

  1. ثابتی

    ژوئن 1, 2021 در 9:44 ق.ظ

    ارز دیجیتال اینقدر داره گسترده میشه که باید براش رشته دانشگاهی گذاشت، اوایل فقط یه بیت کوین و ماینر و ماینینگ بود و الان اونقدر اصطلاح و چیز میز داره که ادم گیج میشه

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار