ماشین های اداری

راهنمای خرید پرینتر

آیا کار شما به گونه ای است که همیشه نیاز دارید فایل های مختلف را چاپ کنید و در پوشه های کاری خود قرار دهید؟ یا صاحب یک شرکت هستید و نیاز به تعداد زیادی دستگاه چاپگر دارید؟

پیشنهاد ما به شما خریداری دستگاه پرینتری است که با کمترین هزینه نگهداری، همه نیازهای شما را برطرف کند و دیگر برای چاپ کردن فایل های مختلف مجبور نباشید به دنبال مغازه هایی بگردید که کار چاپ و کپی را برای شما انجام بدهند.

بازار تولید کنندگان دستگاه چاپ همواره انتخاب و گزینه های متعددی را در برابر خریداران قرار می دهند، به همین علت پیش از خرید دستگاه پرینتر باید به نکات مختلفی نظیر بودجه مالی تان، قالب مقاله های مورد نظر برای چاپ، قابلیت اسکن و فکس، اتصال وایرلس، سرعت چاپ دستگاه، کیفیت چاپ و تکنولوژی چاپ (لیزری یا جوهرافشان) توجه نمایید. در ادامه نسبت به بررسی این ویژگی ها به صورت مفصل خواهیم پرداخت تا بتوانید مناسب ترین پرینتر را بر اساس نیاز های خود خریداری کنید. برخی از برند های متنوع تولید پرینتر اچ پی، کانن، پرینتر زبرا، سامسونگ و پرینتر اپسون می باشد. بهتر است پیش از اقدام برای خرید پرینتر بر اساس برند به طور کامل در این باره تحقیق نمایید تا پرینتری را خریداری کنید که رابط کاربری آن برای کاربران پرینتر از محبوبیت بالایی برخوردار باشد.

پرینتر جوهر افشان بخریم یا پرینتر لیزری؟

اولین سوالی که همه خریداران پرینتر باید به آن بپردازند به یک موضوع ساده مربوط می شود که شما برای چاپ چه چیزی و چه تعداد در بازه زمانی مشخص برنامه ریزی کرده اید. پاسخ به این سوال مشخص می کند که پرینتر مورد نیاز شما از نوع لیزری است و یا جوهر افشان. همچنین یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در زمینه خرید پرینتر قابلیت چاپ رنگی یا سیاه و سفید می باشد. بنابراین برای آشنایی با انواع پرینتر شما را به خواندن ادامه این مقاله دعوت می کنیم.

پرینترهای لیزری

چاپگرهای لیزری نوعی از پرینتر هستند که برای چاپ از تونر استفاده می کنند، تونر نوعی گرد و غبار جوهر است که سرعت چاپ بیشتری را در پی دارد. پرینترهای لیزری دارای بازده صفحه عالی هستند. کارتریج های تونری مانند تونر کارتریج اچ پی 85A با عمر طولانی می توانند بین 3000 تا 20000 صفحه (قبل از آن که نیاز به تعویض پیدا کنند) دوام و کارایی داشته باشند. کارتریج های جوهر افشان به طور متوسط ​​بین 2000 تا 2500 صفحه دوام دارند. اگر کار چاپ برای شما به صورت روزانه اتفاق نمی افتد و هر چند وقت یکبار مشغول آن می شوید، این جریان اهمیت کمتری دارد، اما برای چاپگرهای پرکار یا کسانی که برای شرکت، سازمان و یا دفتر کار خود خرید می کنند، می تواند تفاوت واقعی ایجاد کند.

پرینترهای جوهرافشان

چاپگرهای جوهر افشان از کارتریج های جوهر استفاده می کنند که روی کاغذ به صورت مرطوب نوشته می شوند و فورا خشک می شوند. بیشتر پرینترهای موجود در بازار را چاپگرهای جوهرافشان تشکیل می دهند، چرا که این نوع پرینترها می توانند با سرعت و عملکرد بیشتری نسبت به پرینترهای لیزری به چاپ کردن انواع مقالات، نمودارهای رنگی، عکس های براق و غیره بپردازند. همچنین در صورتی که قصد چاپ فایل های رنگی را دارید بهتر است پرینتر جوهر افشان را انتخاب نمایید که نسبت به پرینترهای لیزری از انعطاف بیشتری در زمینه چاپ و قیمت برخوردار هستند. اگر دارای مشاغل خانگی هستید و شرایط کاری شما از راه دور است و به طور مرتب کار چاپ انجام می دهید، هزینه چاپ جوهر عامل مهمی است که باید در نظر بگیرید.

پرینتر سیاه و سفید بهتر است یا پرینتر رنگی؟

گاهی اوقات ممکن است قصد شما از خرید یک پرینتر صرفا چاپ کردن فایل هایی با نوشته های سیاه و سفید باشد که به صورت روزانه به ایمیل شرکت، سازمان یا ایمیل شخصی تان ارسال می گردد. در این صورت بهتر است به خریدن پرینتر سیاه و سفید فکر کنید که علاوه بر رفع نیازهای شما از قیمت مقرون به صرفه تری نیز برخوردار می باشد.

اما در صورتی که روزانه ناچار به چاپ فایل های رنگی هستید بهتر است چاپگری با قابلیت چاپ رنگی را انتخاب نمایید که کاربرد مورد نظر را داشته باشد.

پرینتر و جوهر رنگی
پرینتر و جوهر رنگی

راهنمای خرید پرینتر بر اساس سرعت، رزولوشن و دیگر نکات

در گذشته برای یک تولید کننده چاپگر بسیار آسان بود که در مورد سرعت چاپگرهای خود یا اینکه تا چه حد می توانید از صفحه کارتریج جوهر یا تونر انتظار داشته باشید، ادعا کند. اما امروزه تقریباً همه تولیدکنندگان در مجموعه ای از آزمون های استاندارد شرکت می کنند که توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) مجوز گرفته است. پروتکل های آزمایشی ایزو شرایط بازی برابر را در میان انواع برند های پرینتر ارائه می دهند، بنابراین همه ادعاها و رتبه بندی ها با استفاده از مجموعه اسناد یکسان به دست می آیند. مشخصات مهم عبارتند از:

میزان چاپ صفحات در دقیقه یا PPM

یکی از نکاتی که در خرید چاپگر باید به آن توجه داشته باشیم میزان چاپ صفحات در دقیقه یا PPM است. به طور کلی پرینترهای جوهرافشان دارای قابلیت چاپ صفحات کمتری در دقیقه به نسبت پرینترهای لیزری هستند.

پس از تصمیم گیری برای خرید پرینتر بر اساس تکنولوژی که شامل پرینترهای جوهر افشان و لیزری می شود، جهت کاهش استهلاک و پایین آمدن هزینه های تعمیرات و نگهداری پرینتر، تلاش کنید چاپگری را انتخاب کنید که تعداد چاپ صفحات در  هر دقیقه آن کمتر از میزان انتظار شما نباشد. و به صورت میانگین PPM چاپگر سیاه و سفید حدود 15 تا 20 صفحه در دقیقه و در پرینتر رنگی معمولاً کمتر از 10 تا 15 صفحه در دقیقه است.

 تعداد نقاط در اینچ یا DPI

واحد اندازه گیری رزولوشن در پرینتر DPI یا “تعداد نقاط در اینچ” است که به معنای تعداد نقاط چاپ شده بر روی هر اینچ مربع از کاغذ می باشد. معمولا پرینترهای جوهرافشان دارای رزولوشن بالاتری نسبت به چاپگرهای لیزری هستند و به همین دلیل کیفیت عکس های چاپ شده توسط چاپگرهای جوهر افشان نسبت به پرینترهای لیزری بالاتر است. اگر صرفا قصد چاپ متن را دارید و سرعت چاپ برای شما حائز اهمیت است، انتخاب پرینتر لیزری برای شما مناسب خواهد بود. ولی اگر قصد چاپ عکس و تصاویر با کیفیت بالا داشته باشید، خرید پرینتر جوهرافشان برای شما منطقی خواهد بود.

تعداد نقاط در اینچ یا DPI برای دستگاه پرینتر
تعداد نقاط در اینچ یا DPI برای دستگاه پرینتر

تعداد صفحاتی که در هر ماه چاپ می شوند

Duty cycle یا تعداد صفحاتی که یک دستگاه چاپ می تواند در طول ماه چاپ کند، یک آیتم تاثیر گذار در انتخاب پرینتر است. قطعا در صورتی که پرینتر را برای مصرف خانگی خود خریداری نمایید این نکته اهمیت زیادی برای شما نخواهد داشت و جای هیچگونه نگرانی بابت به وجود آمدن ساییدگی در پرینترتان نباشید. اما در صورتی که پرینتر را برای شرکت خود خریداری می کنید بهتر است در این زمینه بیشتر تحقیق نمایید.

پرینتر با قابلیت چاپ رنگی
پرینتر با قابلیت چاپ رنگی

اهمیت اتصالات و پورت ها در خرید پرینتر

امروزه تقریباً هر دستگاه چاپ چندین گزینه اتصال را ارائه می دهد. اتصال اولیه Wi-Fi و چاپ ابری در حال حاضر جزو استانداردهای رایج هستند ، اما برای پروژه های خاص ، انواع دیگر اتصالات ممکن است مفیدتر باشند.

درگاه USB

اتصال از طریق پورت USB و به خصوص USB-A در چاپگرها رایج است. برخی از پرینترهایی که پورت یو اس بی دارند، این امکان را به کاربر می دهند که انواع هارد اکسترنال یا فلش مموری را به پرینتر متصل کنند و نسبت به چاپ مستقیم فایل ها اقدام نمایند. خریداری پرینتر مجهز به پورت USB برای کسانی که دوست ندارند کامپیوتر خود را به پرینتر وصل کنند بسیار کاربردی خواهد بود. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که پرینتر های موجود در بازار تا به امروز مجهز به پورت تایپ سی نبوده اند، البته قابل پیشبینی است که تا آینده ای نه چندان دور پرینترهایی با سوکت USB-C به بازار عرضه خواهند شد.

درگاه شبکه یا اترنت

چاپگرها همچنین ممکن است مجهز به درگاه اترنت برای اتصال سیمی به شبکه یا اینترنت باشند. چاپگرهای تحت شبکه این امکان را به کاربر می دهند که بدون نیاز به اتصال مستقیم و از طریق کابل یو اس بی به چاپگر، نسبت به چاپ فایل های مورد نظر از طریق شبکه اقدام نمایند. البته این نوع قابلیت بیشتر در میان پرینترهای اداری کاربرد است.

پورت اترنت پرینتر
پورت اترنت پرینتر

وای فای

برخی از چاپگرهای خانگی طوری طراحی شده اند که مستقیماً به شبکه Wi-Fi شما متصل شوند. پس از این که چاپگر از طریق Wi-Fi به شبکه شما متصل شد، می توانید فایل های مورد نظرتان را از طریق رایانه، تبلت یا تلفن همراه خود برای چاپ شدن به پرینتر ارسال کنید. برخی پرینترهای وای فای از قابلیت Wi-Fi Direct و یا امکان پرینت از طریق شبکه اینترنت پشتیبانی می کنند که در ادامه در مورد آن ها توضیح داده شده است.

Wi-Fi Direct

Wi-Fi Direct یک اتصال همتا به همتا است که واقعاً به شبکه Wi-Fi شما مربوط نمی شود. در عوض، یک سیگنال امن را مستقیماً بین دستگاه و چاپگر ایجاد می کند. به عنوان مثال ، AirPrint اپل یک نوع اتصال Wi-Fi Direct است و سایر سیستم عامل ها از فناوری های مشابه پشتیبانی می کنند.

Cloud printing

بسیاری از چاپگرهای برجسته و شناخته شده از فناوری های مختلف اتصال به اینترنت پشتیبانی می کنند. فناوری Cloud printing به معنی قابلیت پرینت کردن از فضای ابری است. در حقیقت پرینترهای با قابلیت Cloud printing این امکان را به کاربران می دهند که درخواست پرینت خود را از طریق اینترنت به چاپگر ارسال نماید. بنابراین به خاطر داشته باشید که اگر چاپگر شما به اینترنت متصل نباشد، نمی توانید به خدمات گفته شده دسترسی داشته باشید.

شیار کارت حافظه

برخی از چاپگرها همچنین ممکن است دارای اسلات کارت حافظه باشند، بنابراین می توانید با استفاده از منوی چاپگر در آنها حرکت کرده و فایل های منتخب را برای چاپ انتخاب کنید. این ویژگی برای عکاسانی که می خواهند تصاویر را به صورت مستقیم از کارت حافظه دوربین عکاسی به پرینتر منتقل کنند بسیار کاربردی خواهد بود.

شیار کارت حافظه پرینتر
شیار کارت حافظه پرینتر

چاپ دو رو

یکی از ویژگی هایی که بسیار رایج شده است و ما آن را یک مزیت بزرگ می دانیم، قابلیت چاپ دو رو به صورت خودکار و بدون نیاز به قراردادن مجدد کاغذ چاپ شده در آن است. پرینترهای با قابلیت چاپ دو رو برای شرکت ها و دفاتر فنی به صورت کاربردی خواهند بود.

پرینتر با قابلیت چاپ دو رو به صورت همزمان
پرینتر با قابلیت چاپ دو رو به صورت همزمان

راهنمای خرید چاپگر خانگی

اگر به دنبال خرید یک چاپگر خانگی هستید که بتوانید در منزل مقالات، نمودارها و یا عکس های مد نظرتان را چاپ نمایید، باید به دنبال پرینتری باشید که به طور کامل نیازهای شما را برطرف سازد. بنابراین پیش از اقدام برای خرید پرینتر خانگی انتظارات خود را به طور کامل بررسی نمایید تا مناسب ترین پرینتر را تهیه کنید.
در حین خرید مواد مصرفی پرینتر باید این نکته را در نظر داشته باشید که جوهر را به اندازه ای که مصرف می کنید خریداری نمایید تا خشک نشود. همچنین پرینتر های خانگی مجهز به مخزن کاغذی هستند که نسبت به پرینترهای اداری تعداد کاغذ کمتری را در خود جای میدهند.

راهنمای خرید پرینتر اداری

اگر قصد خرید یک پرینتر اداری برای شرکت یا سازمان دولتی را دارید باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید. پرینترهای اداری روزانه تعداد زیادی فایل، نمودار و عکس را چاپ می کنند، بنابراین باید نسبت به خریداری دستگاه پرینتری اقدام نمایید که از دوام بالایی برخوردار می باشند و تعداد صفحاتی که قادر به چاپ آن در طول یک ماه می باشد پاسخگوی نیازهایتان باشد که دچار استهلاک نشود. همچنین میزان جوهر و تونر مصرفی در پرینترهای اداری نسبت به پرینترهای خانگی بسیار بیشتر است.
پیش از اقدام برای خرید پرینتر به این نکته توجه داشته باشید که مخزن کاغذ آن تعداد کاغذ های بیشتری را در خود جای بدهد، برخی از پرینترهای اداری مجهز به دو مخزن کاغذ می باشند که در صورت تمام شدن کاغدهای مخزن یک به صورت خودکار از کاغذهای مخزن دو استفاده خواهد شد. همچنین یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در مخزن کاغذ پرینتر این است که بتوانید سایز های مختلف کاغذ را در مخزن مخصوص آن قرار بدهید.

راهنمای انتخاب چاپگر چند منظوره

چاپگر چند منظوره چاپگری است که می تواند کار اسکن، فکس و چاپ را انجام دهد. آنها در دو نوع جوهر افشان و لیزری عرضه می شوند و معمولاً به آنها چاپگرهای همه کاره یا چند منظوره (MFP) می گویند. در MFP علاوه بر چاپ و فکس سریع، اسکن اسناد به صورت مستقیم در رایانه انجام می شود.

برای مصارف خانگی، خرید یک پرینتر چند منظوره بسیار منطقی است، نه تنها به دلیل اینکه ارزان تر از خرید چاپگر و اسکنر به صورت جداگانه و مستقل است، بلکه به منظور صرفه جویی در فضای اتاق نیز منطقی تر می باشد.

راهنمای انتخاب چاپگر عکس

اگر علاقه بیشتری به حفظ عکس های خانوادگی روی کاغذ دارید، یک چاپگر عکس اختصاصی (تک کاره) در نظر بگیرید. اگرچه آنها از قابلیت انعطاف پذیری چند وظیفه ای برخوردار نیستند اما کیفیت چاپ در آن ها معمولاً بهتر است.

بسیاری از پرینترهایی که فقط برای چاپ اختصاصی عکس فروخته می شوند، دارای اندازه های کوچک هستند که قادر به چاپ عکس هایی با اندازه 4 در 6 اینچ یا مدل های فرمت گسترده هستند که برای چاپ رسانه تا عرض 24 اینچ طراحی شده اند. لوازم مورد نیاز این چاپگرهای تخصصی نیز به طور کلی گران تر از انواع چاپگرهای چند منظوره معمولی است.پرینتر Canon و اپسون دارای مدل هایی هستند که تصاویر را با سایز 8.5 در 11 اینچ چاپ می کنند و از پنج یا شش رنگ جوهر برای تولید عکس با دقت رنگ بیشتر استفاده می کنند.

دستگاه چاپگر عکس رنگی
دستگاه چاپگر عکس رنگی

راهنمای خرید چاپگر قابل حمل

امروزه بسیاری از افراد شیوه کار خود را از روش سنتی به روش دیجیتالی تغییر داده اند و دیگر نیازی به پرینتر ندارند. اما اگر از آن دسته افرادی هستید که جلسات متعددی در خارج از محل کار خود دارید و ممکن است در جلسات، نیاز به چاپ سریع برخی از فایل ها داشته باشید یک پرینتر قابل حمل و سبک که به راحتی در کیف لپ تاپ قرار بگیرد برای شما مناسب خواهد بود.

پرینتر قابل حمل
پرینتر قابل حمل

نتیجه این تلاش تولید کنندگان، ساخت پرینتر های قابل حمل مانند چاپگر بی سیم Canon Pixma iP110 بوده است. اینگونه چاپگرها طوری طراحی شده اند که از طریق وای فای یا کابل یو اس بی امکان ارسال درخواست چاپ از دستگاه های مختلف مانند گوشی موبایل، تبلت و لپ تاپ وجود داشته باشد و استفاده از آن ها تقریباً در هر مکانی ممکن باشد.

پرسش های متداول در مورد پرینتر

  1. پرینتر لیزری بخرم یا جوهرافشان؟

    این که پرینتر جوهر افشان بخرید یا پرینتر لیزری کاملا به میزان استفاده شما از پرینتر برمیگردد. چاپ در پرینترهای لیزری از طریق تونر و با سرعت بیشتری صورت می گیرد و در پرینترهای جوهرافشان از طریق کارتریج های رنگ با انعطاف بیشتر انجام می شود.

  2. پرینتر چند منظوره بخرم یا پرینتر با یک کاربرد؟

    اگر نیاز به پرینتر و اسکنر دارید بهتر است پرینتر چند منظوره خریداری نمایید. چرا که پرینتر چند منظوره انتخابی مقرون به صرفه خواهد بود و دیگر نیاز نیست دستگاهی دیگر مانند اسکنر را به طور جداگانه خریداری نمایید. همچنین در فضای چیدمان اتاق نیز صرفه جویی خواهید کرد و فضای کمتری اشغال خواهد شد.

  3. پرینتر رنگی بهتر است یا پرینتر سیاه و سفید؟

    در صورتی که تعداد زیادی از فایل های شما رنگی هستند بهتر است که پرینتری به قابلیت چاپ رنگی را خریداری نمایید. اما در صورتی که فایل های شما سیاه و سفید اند بختر است که با قیمتی مقرون به صرفه تر پرینتر سیاه و سفید لیزری یا جوهر افشان را خریداری نمایید.

  4. قیمت خرید کارتریج و مواد مصرفی پرینتر چقدر است؟

    این که ماهانه چقدر برای خرید مواد مصرفی و کارتریج هزینه می کنید کاملا به میزان استفاده شما از پرینتر وابسته است. در صورتی که استفاده شما از آن زیاد باشد طبعا هزینه بیشتری در پی خواهد داشت که با توجه به برند و کیفیت محصول متفاوت خواهد بود.

  5. چه پرینتری برای چاپ عکس مناسب است؟

    پرینترهایی که قابلیت چاپ رنگی را دارند می توانند عکس های مختلف به صورت رنگی چاپ کنند، اما اگر شما قصد دارید به صورت اختصاصی عکس چاپ کنید بهتر است پرینتر مخصوص چاپ عکس را خریداری نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا