مقالات آی تی

راهنمای خرید اینترنتی امن

با توجه به محبوبیت روز افزون فضای مجازی و افزایش تعداد کاربران اینترنت، اکثر مردم در کنار دریافت اطلاعات مورد نیاز خود از قبیل جستجوی مقالات علمی، امور آموزشی و سرگرمی تا امور اداری, تجاری و ازهمه مهمتر خرید اینترنتی به شبکه جهانی اینترنت متصل می شوند. حتی گروه زیادی برای رفع نیازهای روزمره خود و خریدهای روزانه و…از طریق اینترنت اقدام کرده و در وقت و هزینه نیز صرفه‌جویی می‌کنند. با توجه به این موضوع طی سال‌های اخیر شاهد رشد و توسعه فروشگاه‌های مجازی و همچنین خرید و فروش‌های اینترنتی هستیم.

چنین توسعه‌ای اگر چه موجبات افزایش قدرت انتخاب خریداران را فراهم می‌آورد اما در برخی از موارد موجب بروز مشکلاتی برای خریداران می‌شود. به همین دلیل هنگام انجام یک خرید اینترنتی باید نکاتی را مد نظر قرار داد که سایت آی تی بازار در ذیل به برخی از این نکات اشاره کرده است. امیدواریم با درج این راهنمای خرید امن اینترنتی در جهت بهبود سطح امنیت کاربران فهیم ایرانی گام مثبتی برداشته باشیم.

چگونه خرید اینترنتی امن داشته باشیم؟

اگر کامپیوترتان فاقد آنتی ویروس است، خرید اینترنتی را فراموش کنید. زیرا بسیاری از نرم‌افزارهای مخرب و جاسوسی (کی لاگر) موجود هستند که به راحتی قادرند اطلاعاتی را که با کیبورد تایپ می‌کنید به‌دست آورند و برخی از نرم افزارهای اسکرین رکوردر قادرند از صفحه نمایش شما عکس و فیلم تهیه کنند. پس همیشه با نصب آنتی ویروس اورجینال آپدیت شده با اطمینان بیشتری از عدم نصب این‌ گونه بدافزارها می‌توانید خرید اینترنتی مطمئن‌تری انجام دهید.

همچنین اگر به هر دلیلی برای چند ساعت یا چند روز به کامپیوتر خودتان دسترسی ندارید، از خرید کردن توسط کامپیوترهایی مانند کامپیوترهای کافی نت‌ها خودداری کنید؛ چرا که احتمال ویروسی بودن یا نصب بودن برنامه‌هایی که بتواند کلید واژه‌های شما یا رمز کارتتان را در خود ذخیره کنند وجود دارد.

خرید اینترنتی ایمن
خرید اینترنتی ایمن

هر سایت فروشگاهی برای خرید اینترنتی امن نیست

از فروشگاه‌هایی خرید الکترونیکی خود را انجام دهید که دارای «نماد اعتماد الکترونیکی» بوده و فروشگاه دارای واحد پشتیبانی باشد.  همچنین برای اطمینان بیشتر می‌توانید نام فروشگاه را در گوگل سرچ کرده و از پیشینه و رزومه کاری آن مطلع شوید.همچنین از خرید از فروشگاه‌هایی که فاقد آدرس فیزیکی هستند خودداری کنید، زیرا در صورتی که مشکلی رخ دهد دست شما به هیچ کجا نمی‌رسد.

هنگام پرداخت الکترونیکی از مرورگر به روز استفاده کنید، هنوز هم دیده می‌شود که بسیاری از افراد از مرورگرهای قدیمی و غیراستاندارد مانند اینترنت اکسپلورر نسخه 6 یا مرورگرهای قدیمی دیگر برای گشت و گذار در اینترنت استفاده می‌کنند. مرورگرها با نسخه های قدیمی خود دارای مشکلات و حفره‌های امنیتی هستند که با کشف آنها نسخه‌ای جدید جهت پوشش این حفره‌های امنیتی عرضه خواهد شد. پس از آخرین نسخه مرورگرتان برای خرید الکترونیکی استفاده کنید.

برای خرید اینترنتی از کلید واژه یا رمز عبور معتبر و غیرقابل پیش‌بینی استفاده کنید، سایتی که قصد خرید اینترنتی مطمئن از آن را دارید به احتمال زیاد از شما می‌خواهد که در سایت عضو شوید. ساخت یک حساب کاربری و رمز عبور شاید در ابتدا ساده به نظر برسد، اما روی رمز عبورتان کمی بیشتر تامل کنید. رمز عبورتان را ترکیبی از کاراکترهای مختلف و با طول حداقل 8 کاراکتر قرار دهید تا ایمن‌تر باشد.

اطلاعات شخصی کارت بانکی را در سایت‌ها ثبت نکنید، اطلاعاتی از جمله رمز دوم کارت، CVV2 و تاریخ انقضا را نباید در هیچ سایتی ذخیره کنید. حتی اگر در حال وارد کردن این اطلاعات در سایت بانک خود هستید و مرورگر از شما درخواست می‌کند که این اطلاعات را در حافظه خود ذخیره سازد، بهتر این است که شما این کار را نکنید، چرا که طی مرور زمان ممکن است نگهداری این اطلاعات در مرورگر دردسرساز شود.

آدرس اینترنتی درگاه بانکتان را چک کنید، هنگام پرداخت اینترنتی شما به یک درگاه پرداخت بانکی متصل خواهید شد، اما باید مطمئن شوید که آیا واقعا در درگاه بانک هستید؟ برای اطمینان از این مورد باید دقت کنید در ابتدای آدرس درگاه HTTPS وجود داشته باشد و دوم آدرس درگاه بانک را چک کنید.

پس از پرداخت اینترنتی موجودی حساب بانکی خود را چک کنید، بهتر است پس از انجام خرید آنلاین حساب بانکی خود را بررسی کنید تا از میزان مبلغ پرداختی اطمینان حاصل شود. این مورد نسبت به موارد قبل تر خیلی به امنیت ربط ندارد اما رعایت کردن آن باعث می‌شود که کاربر از تکمیل فرآیند خرید اطمینان پیدا کند.

یک کارت بانکی با موجودی محدود به خرید اینترنتی اختصاص دهید، پیشنهاد میشود برای جلوگیری از سوء استفاده از حساب اصلی تان، یک حساب فرعی با موجودی محدود برای خرید اینترنتی در نظر بگیرید و تمامی خریدها، پرداخت قبوض، انتقال وجه و… را با آن حساب انجام دهید و فقط به اندازه لازم موجودی کارت خرید خود را تامین نمائید تا در صورت نفوذ هکرها و بروز سایر مشکلات، متوجه زیان مالی زیادی نشوید.

خرید اینترنتی مطمئن
خرید اینترنتی مطمئن

توصیه هایی برای خرید امن اینترنتی در سایت آی تی بازار

همانگونه که می دانید سایت آی تی بازار به معرفی منابع فروش محصولات بازار آی تی می پردازد، فروشندگان شخصاً در آی تی بازار بصورت رقابتی قیمت محصولات خود را درج و تاریخ لیست قیمت خود را به روزرسانی میکنند, آی تی بازار از آنجائیکه فروشنده کالایی نیست، هیچگونه دخالت و مسئولیتی در معاملات ندارد و صرفاً تلاش میکند تا با حذف واسطه های کاذب و معرفی منابع فروش برتر، مصرف کنندگان گرامی، کالاهای مورد نیاز خود را با قیمت مناسب تری خریداری نموده و به این ترتیب از شرکت های برتر بازار آی تی ایران حمایت کرده باشد.

لازم به ذکر است تمامی اعضاء محترم  شرکت ها و فروشگاه ها طرف قرارداد با سایت آی تی بازار هستند و تلاش گردیده است که معتبرترین کسبه بازار را ( تولیدکننده داخلی، واردکننده اصلی، نمایندگی های فروش برتر) در گروه های مختلف بازار آی تی ایران به شما عزیزان معرفی کنیم, لذا شایسته است موارد ذیل در جهت به حداقل رساندن مشکلات احتمالی در هر معامله ای رعایت گردد:

1. قیمت کالاها به دلیل نوسانات ارزی در هر ساعت از شبانه روز ممکن است متغیر باشد، لطفاً قبل از خرید، با فروشندگان مختلف تماس حاصل نموده و از صحت کالا و خدمات دریافتی اطمینان حاصل نمائید.

2. از فروشنده بخواهید کالا را با گارانتی اصلی که متولی آن برند در ایران است به شما تحویل دهد و نام دقیق کالا، نام شرکت گارانتی کننده، مدت زمان گارانتی و شماره سریال کالا را در فاکتور فروش قید نماید. (کالاهایی که دارای گارانتی اصلی نباشند ممکن است بصورت قاچاق وارد کشور شده باشند)

3. اگر ساکن شهرستان هستید و قصد خرید کالا از تهران را دارید، پیشنهاد می گردد آن کالا را از فروشگاه های استان و شهرستان خودتان که در قسمت مراکز فروش آی تی معرفی شده اند قیمت بگیرید، در بازار آی تی گاهاً مشاهده شده که تفاوت قیمت برخی از کالاها بین تهران و سایر شهرستانها کمتر از هزینه ارسال کالا به مقصد می باشد.

4. از فروشگاه اینترنتی ای که قبل از پرداخت به شما صورتحساب با مشخصات فنی کامل ارائه نمی کند خرید ننمائید.

5. اگر بصورت تلفنی خرید میکنید قبل از هر گونه پرداخت، از فروشنده بخواهید تصویر صورتحساب را درسربرگ دارای آدرس و با مهر شرکت یا فروشگاه برای شما ایمیل کرده و یا از طریق شبکه های اجتماعی ارسال نماید.

6. هنگام تحویل کالا، مشخصات فنی را بصورت دقیق با مشخصات مندرج در صورتحساب تطبیق دهید. یکی از روشهای رایج فروشگاه های نامعتبر، سوء استفاده به وسیله اختلاف در مشخصات فنی کالای فروخته شده و کالای تحویلی به مشتری می باشد.

خرید آنلاین مطمئن
خرید آنلاین مطمئن

در انتها اگر تخلفاتی در این زمینه مشاهده کردید، می توانید از طریق سایت پلیس فتا یا اعلام گزارش تخلف به سایت آی تی بازار موضوع را پیگیری نمائید.

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. راهنمای خرید اینترنتی امن، راهنمای مفیدی بود همه باید این اطلاعات رو داشته باشن که خدایی نکرده مشکلی براشون پیش نیاد

  2. خرید اینترنتی برای کسائیکه مرتبه اولشون هست واقعا استرس داره، این راهنمای خرید اینترنتی با پرداخت امن اینترنتی واقعا کمک خوبی بود. متشکرم

  3. ممنون از سایت خوبتون مقاله راهنمای خرید اینترنتی امن و پرداخت اینترنتی مطمئن خیلی کاربردی بود

  4. بهترین کار برای خرید اینترنتی امن اینه که حتماً قبل از ورود اطلاعات کارت آدرس صفحه URL کنترل بشه خیلی از مواقع کلاهبرداران از طریق تشابه آدرس سایت اقدام میکنند، مثلا بجای اینکه آدرس بانک ملت بجای bankmellat باشه یک سایت با آدرس bamkmellat ایجاد میکنند.

  5. راهنمای خرید اینترنتی شما جالب بود 3 تا موردش رو من قبلاً تجربه کردم و سرم کلاه رفته البته الان یک خریدار اینترنتی حرفه ای هستم و عاشق خرید آنلاین از دیجی کالا و سایت های بزرگ هستم بهترین پیشنهادتون این بود که برای خرید اینترنتی یک کارت با موجودی موقت داشته باشیم.

  6. سلام مقاله راهنمای خرید اینترنتی امن عالی بود من بااجازه شما در همه شبکه های اجتماعی خودم منتشرش میکنم تا شاید جلوی سوء استفاده کلاهبردارهای اینترنتی گرفته بشه و فرهنگ مردم برای خرید اینترنتی از راه مطمئن و امن بالا بره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا