Connect with us

راهنمای خرید تلویزیون

منتشر شده

در

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

این روزها با پیشرفت تکنولوژی و عرضه تلویزیون های هوشمند با فناوری ها و عملکردهای هوشمند متعدد، خرید یک تلویزیون مناسب انتخابی سخت و دشوار خواهد بود. به همین علت با جمع آوری اطلاعات کاربردی در زمینه خرید تلویزیون و بررسی نکات مهم راهنمای خریدی جامع را برای شما فراهم کرده ایم.

از نکات مهم در خرید تلویزیون می توان به اندازه نمایشگر، رزولوشن صفحه نمایش، قابلیت HDR، نرخ تازه سازی تصاویر، پورت ها و اتصالات، فناوری نمایشگر مثل LCD یا LED بودن، هوشمند بودن تلویزیون، گارانتی و غیره اشاره نمود.

به جرئت می توان ادعا کرد که امروزه اکثر تولید کنندگان تلویزیون نسبت به ساخت و تلویزیون های هوشمند با قابلیت ها و عملکردهای گوناگون اقدام کرده اند. برند های سونی، ال جی، تلویزیون سامسونگ، شیائومی، هایسنس، تی سی ال، مارشال، تلویزیون پاناسونیک، فیلیپس، توشیبا، جنرال و تلویزیون ایکس ویژن از بهترین تلویزیون های موجود در بازار هستند.

راهنمای خرید تلویزیون بر اساس سایز صفحه نمایش

فرقی نمی کند تصمیم دارید یک تلویزیون ساده بخرید یا تلویزیون هوشمند، به هر حال مهم ترین عامل در خرید تلویزیون اندازه صفحه نمایش آن می باشد، بنابراین پس از بررسی میزان بودجه ای که برای خرید تلویزیون اختصاص داده اید می توانید سایز مناسب نمایشگر تلویزیون را انتخاب کنید.

البته بهتر است در ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که اندازه خانه شما چقدر است و بعد سایز مناسب را انتخاب کنید، به عنوان مثال اگر خانه ای کوچک دارید تلویزیون هایی با سایز 42 اینچ نیز برای شما کاربرد خواهد داشت و هرچه متراژ خانه بیشتر باشد بهتر است که سایز نمایشگر تلویزیون را بین 55 تا 65 اینچ انتخاب نمایید.

سایز صفحه نمایش تلویزیون

سایز صفحه نمایش تلویزیون

اندازه صفحه نمایش به میزان نزدیکی شما به تلویزیون نیز بستگی دارد. اساسا فاصله شما تا تلویزیون نباید به گونه ای باشد که تک تک پیکسل ها برای شما ملموس باشد. قانونی جهانی وجود دارد که می گوید بهتر است فاصله هر شخص تا تلویزیون 3 برابر ارتفاع آن باشد، یعنی اگر ارتفاع تلویزیون 1 متر باشد بهتر است که در فاصله 3 متری آن بنشینید.

راهنمای خرید تلویزیون بر اساس رزولوشن نمایشگر

رزولوشن تعداد پیکسل هایی را که تصویر روی یک نمایشگر تشکیل می دهد را توصیف می کند که بر حسب ردیف های افقی و ستون های عمودی توصیف می شود. پیکسل های بیشتر به تصویر واضح تر و نمایش جزئیات دقیق تر تبدیل می شود که تقریبا همیشه بهتر است. بنابراین هر چه رزولوشن تلویزیون بیشتر باشد از تصاویر غنی تر و واقعی تری برخوردار خواهیم بود.

رایج ترین رزولوشن نمایشگر 1080 یا فول اچ دی می باشد که از گذشته تا به امروز رواج داشته است، البته که امروزه بیشتر سرویس های استریم معروف در سراسر جهان مانند نتفلیکس، آمازون ویدیو، یوتیوب و غیره محتواهای خود را با رزولوشن 4K تولید کرده اند اما هنوز هم به اندازه محتواهایی با رزولوشن 1080 رایج نشده اند. هرچند این امر بدیهی است که طولی نخواهید کشید تا رزولوشن 4K جایگزین رزولوشن FULL HD بشود و استاندارد 4K تصاویر جایگزین استاندارد 1080 بگردد.

مقایسه کیفیت پیکسل های تلویزیون

مقایسه کیفیت پیکسل های تلویزیون

همانطور که گفته شد تلویزیون های 4K مدتی است که روانه بازار گردیده اند اما تلویزیون های 8K نیز در بازار وجود دارند که از وضوحی بسیار بالاتر برخوردار هستند. تلویزیون هایی با رزولوشن 8K از قیمت بالایی برخوردار می باشند اما اگر در سال 2021 به دنبال تلویزیونی با کیفیت تصویر بسیار بالا هستید و قیمت آن برای شما اهمیتی ندارد می توانید نسبت به خرید تلویزیون با رزولوشن 8K اقدام نمایید.

البته که در حین نگارش این متن خرید تلویزیون های 8K را به شما توصیه نخواهیم کرد. چرا که تا کنون هیچ فیلم یا ویدیویی با رزولوشن 8K به بازار عرضه نشده است و بنابراین مجبورید که رسانه های 4K را در تلویزیونی با رزولوشن 8K تماشا کنید. به همین علت است که خرید تلویزیون 8K را در سال 2021 انتخابی هوشمندانه و مقرون به صرفه در نظر گرفته نمی شود.

رزولوشن های 1080، 4K و 8K

رزولوشن های 1080، 4K و 8K

قابلیت HDR برای نمایش رنگ های بیشتر در تلویزیون

HDR یکی از جدیدترین قابلیت های 4K Ultra HD و مخفف عبارت High Dynamic Range یا همان محدوده دینامیکی بالا می باشد که به توانایی ارائه رنگ های بیشتر و روشنایی بیشتر گفته می شود.

البته خرید تلویزیون با پشتیبانی از قابلیت اچ دی آر نمی تواند یک استاندارد مهم برای خرید تلویزیون باشد چرا که این استاندارد هنوز به طور کامل تنظیم نشده است و در حال توسعه و تغییر می باشد.

با پیشرفت تکنولوژی فرمت +HDR10 به برخی از تلویزیون ها اضافه شده است. گفته می شود که فرمت پشتیبانی شده در همه تلویزیون های هوشمند سامسونگ +HDR10 می باشد اما در حقیقت تا به امروز HDR فرمت اختصاصی برای تلویزیون های سامسونگ است.

یکی دیگر از فرمت هایی که منجر به قابلیت نمایش بهتر رنگ ها با  نور بیشتر می باشد فرمت Dolby Vision است. بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم تلویزیونی را خریداری نمایید که از هر دو فرمت اچ دی آر و دالبی ویژن پشتیبانی کند.

قابلیت HDR و Dolby Vision تلویزیون

قابلیت HDR و Dolby Vision تلویزیون

نرخ تازه سازی تصاویر تلویزیون

نرخ تازه سازی تصاویر که بر حسب هرتز (Hz) بیان می شود، نشان می دهد که هر تصویر چند بار در صفحه نمایش تازه سازی می شود.

نرخ تازه سازی استاندارد 60 بار در ثانیه یا 60 هرتز است. این نرخ به طور متوسط نرخ بدی نیست اما اگر با صحنه هایی رو به رو شویم که اشیا در آن با سرعت زیادی در حال جا به جایی هستند با تاری تصاویر رو به رو خواهیم شد. بنابراین سازندگان نرخ تازه سازی تصاویر سرعت تازه سازی را دو برابر کرده اند که به 120 هرتز و در برخی از موارد به 240 هرتز می رسد.

معمولا نرخ تازه سازی تصاویر 60 هرتز تا 120 هرتز نرخی محبوب برای گیمران است که کنسول بازی خود را به تلویزیون وصل می کنند و مدت زمان طولانی از روز خود را به بازی کردن اختصاص می دهند.

اهمیت درگاه های ارتباطی در انتخاب تلویزیون

یکی از نکات حائز اهمیت در خرید تلویزیون پشتیبانی از پورت های مختلف مانند پورت یو اس بی و اچ دی ام آی می باشد. اگر دائما مشغول متصل کردن لپ تاپ، دستگاه بازی و دیگر وسایل دیجیتال خود به تلویزیونتان هستید بهتر است توجه داشته باشید که تلویزیون شما حداقل چهار پورت HDMI داشته باشد. البته فرمت جدیدتری به نام HDMI 2.1 نیز وجود دارد که از سرعت بیشتری نسبت به فرمت HDMI برخوردار است، این پروت را می توان در جدیدترین تلویزیون های ال جی مشاهده کرد.

پورت ها و اتصالات تلویزیون

پورت ها و اتصالات تلویزیون

انواع فناوری تلویزیون مانند LCD، LED و OLED

اساسا در دنیای فناوری نمایشگر تلویزیون ها فقط دو نوع تلویزیون ال سی دی و ال ای دی در بازار وجود دارد که بیشتر افراد یکی از این انواع تلویزیون را خریداری می کنند. در ادامه به طور مختصر به تفاوت های تلویزیون های LCD، LED و OLED اشاره خواهیم کرد.

نمایشگر های ال ای دی که در واقع زیر مجموعه LCD ها هستند نسبت به صفحه نمایش های LCD قابلیت نمایش رنگ بهتر و غنی تری دارند، همچنین تلویزیون های LED از ظرافت بیشتری در ساختار برخوردار هستند.

صفحه نمایش های LED در قسمت هایی از تصویر که نور کمتر و تیره تری دارند کیفیت بیشتری دارد و پیکسل ها در آن نقطه خاموش می شوند که باعث می شود بتوانید رنگ مشکی عمیق و واقعی را مشاهده نمایید. همچنین طیف نمایش رنگ ها در تلویزیون LED نسبت به LCD ها بیشتر و غنی تر می باشد.

به طور کلی می توان ادعا کرد که تلویزیون هایی با نمایشگر OLED به طور کلی نسبت به LCD و LED از ویژگی های بهتری برخوردار است و روشنایی آن بهتر می باشد. از تولید کنندگان تلویزیون های OLED می توان به تلویزیون های سونی اشاره نمود، البته افرادی که در بازار خرید و فروش تلویزیون سررشته دارند همواره منتظر هستند که تلویزیون فیلیپس هم تلویزیون OLED به بازار عرضه نماید.

تلویزیون OLED منحنی

تلویزیون OLED منحنی

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

امروزه بیشتر تلویزیون هایی که به بازار عرضه می شوند تلویزیون هوشمند هستند که قابلیت اتصال به وای فای را پشتیبانی می کنند و از طریق اتصال به اینترنت این امکان را به شما می دهند که در شبکه های مختلف بازی و سرگرمی، تماشای فیلم و سریال و حتی استریم محتوا وقت بگذارید و با راحتی بیشتری مشغول کارهای خود شوید.

اگر شما برای خرید تلویزیون هوشمند برنامه ها و اپلیکیشن های مختلفی را مد نظر دارید بهتر است پیش از خرید آن تحقیق کنید تا بدانید آیا از آن اپلیکیشن پشتیبانی می کند یا خیر. یکی از ویژگی های مثبت در خرید تلویزیون های هوشمند این است که شما می توانید اپلیکیشن هایی که به آن ها علاقه یا نیاز دارید را از طریق شبکه اینترنت دانلود نمایید.ط

اگر قصد خریداری تلویزیون هوشمند را دارید توجه داشته باشید که تلویزیون شما از رزولوشن 4K پشتیبانی کند، چرا که امروزه اکثر فیلم ها و ویدیوهایی که در شبکه های اینترنتی مانند نتفلیکس پخش می شوند دارای رزولوشن 4K می باشند و بهتر است در تلویزیونی با همین رزولوشن پخش شود.

تلویزیون هوشمند

تلویزیون هوشمند

راهنمای خرید تلویزیون گیمینگ

اگر می خواهید یک تلویزیون گیمینگ به صورت اختصاصی خریداری نمایید باید به این نکته توجه داشته باشید که مجهز به صدا و تصویر عالی، اتصال سریع، نرخ تازه سازی تصویر بالا، بیشترین رزولوشن صفحه نمایش و دیگر ویژگی های مدنظر برای گیمینگ را پشتیبانی کند.

از نکات مهم دیگر در خرید تلویزیون گیمینگ داشتن حداقل 4 پورت HDMI می باشد که امکان اتصال دستگاه های بازی به تلویزیون را فراهم می آورد. البته در صورتی که کنسول بازی شما مجهز به پورت HDMI 2.1 است باید تلویزیونی تهیه نمایید که قابلیت اتصال از طریق پورت HDMI 2.1 را نیز داشته باشد.

اهمیت نسبت کنتراست در خرید تلویزیون

نسبت کنتراست در واقع به تفاوت میان درخشان ترین و تاریک ترین نقطه تلویزیون گفته می شود و هر چه نسبت کنتراست یک تلویزیون بیشتر باشد و تضاد میان رنگ ها را بهتر نمایش بدهد، بهترین وجه را برای بینندگان نمایش می دهد.

زمانی که تلویزیون در حال نمایش رنگ سیاه است نسبت کنتراست آن 1:100 می باشد که در حقیقت تاریکی مطلق است. این روزها با پیشرفت تکنولوژی بیشتر تلویزیون هایی که روانه بازار می شوند دارای کنتراست 1:5000 می باشند که تصاویر را به بهترین وجه نمایش می دهد.

کیفیت صدای تلویزیون

معمولا تلویزیون های موجود در بازار به علت طراحی ظریفی که در صفحات دارند از صدای بسیار قدرتمندی برخوردار نیستند که ممکن است در خانه های بزرگ صدا بسیار ضعیف باشد. بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم که اگر میزان بلندی صدای تلویزیون برای شما اهمیت دارد نسبت به تهیه اسپیکر حرفه ای و سینمای خانگی اقدام نمایید. از محبوب ترین ساند بار های موجود در بازار می توان به ساندبار بلوتوث جی بی ال Cinema SB160 220W اشاره نمود.

تلویزیون و ساند بار

تلویزیون و ساند بار

اهمیت گارانتی در خرید تلویزیون

خرید تلویزیون هایی که دارای ضمانت نامه یا کارت گارانتی هستند می تواند انتخابی هوشمندانه باشد. زیرا ممکن است گاهی اوقات تلویزیون ها پس از گذشت مدت زمان مشخصی به صورت ناگهانی دچار مشکل بشوند. اگر مشکل پیش آمده برای تلویزیون، از مشکلات تحت پوشش و قید شده در کارت گارانتی باشد می توانید از شرکت ارائه گارانتی معتبر آن کمک بگیرید تا به هزینه ای بسیار کم نسبت به حل مشکل تلویزیون شما اقدام نمایند.

پرسش های متداول در مورد تلویزیون

  1. رزولوشن تصویر در تلویزیون چه اهمیتی دارد؟

    هرچه رزولوشن تلویزیون بالاتر باشد، بهتر است. چرا که رزولوشن بالا باعث می شود تلویزیون تصاویری غنی تر و واقعی تر را به ما نمایش بدهد و کیفیت بالایی نیز داشته باشد.

  2. نمایشگر تلویزیون از نظر فناوری به چند دسته تقسیم می شود؟

    تلویزیون ها با انواع فناوری های LCD و LED تولید و روانه بازار شده اند و همچنان در حال گسترش زیرمجموعه های خود مانند تلویزیون های OLED هستند.

  3. تلویزیون گیمینگ چه ویژگی هایی دارد؟

    تلویزیون های گیمینگ باید از اتصال سریع، نرخ تازه سازی تصویر حداقل 120 هرتز، رزولوشن 4K، صدای بلند و تصویر با کیفیت پشتیبانی کنند.

  4. پرفروش ترین برندهای تلویزیون کدام ها هستند؟

    پرفروش ترین تلویزیون های موجود در بازار شامل تلویزیون سونی، ال جی، سامسونگ، تلویزیون شیائومی، هایسنس، تی سی ال، مارشال، تلویزیون پاناسونیک، فیلیپس، توشیبا، جنرال و تلویزیون ایکس ویژن می باشد.

  5. فرق تلویزیون LED و LCD چیست؟

    در واقع تلویزیون های LED زیر مجموعه تلویزیون های LCD می باشد که فناوری جدیدتری دارد. تلویزیون ال ای دی دارای قابلیت نمایش رنگ های بیشتر و واقعی تر، ظرافت و ساختار زیباتر و رزولوشن بیشتری هستند.

  6. تلویزیون OLED چه مزیتی نسبت به دیگر تلویزیون ها دارد؟

    به طور کلی تلویزیون هایی با نمایشگر OLED از نمایشگرهای ال سی دی و ال ای دی بهتر هستند و از روشنایی و رنگ های بیشتر و غنی تری برخوردار هستند.

  7. نرخ تازه سازی تصاویر در تلویزیون چقدر اهمیت دارد؟

    نرخ تازه سازی تصاویر به صورت استاندارد 60 هرتز می باشد، اما نرخ های بالاتر مانند 120 و 240 هرتز باعث می شود که تلویزیون به هیچ وجه تصاویر را تار نشان ندهد که برای گیمر ها گزینه مناسب تری می باشد.

  8. قابلیت اچ دی آر در تلویزیون چیست؟

    قابلیت HDR یا High Dynamic Range در واقع به محدوده دینامیکی بالا در نمایش تصاویر تلویزیون گفته می شود. قابلیت HDR در تلویزیون باعث می شود که توانایی ارائه روشنایی و رنگ های بیشتر بالاتر برود.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار