Connect with us

راهنمای خرید حافظه اس اس دی

منتشر شده

در

انواع مختلف حافظه اس اس دی

آیا در حال جمع آوری یک سیستم کامپیوتر با ویژگی های نرم افزاری قوی هستید که سرعت و عملکردی بالا داشته باشد؟ علاوه بر قطعات کامپیوتر مختلفی مانند کارت گرافیک، پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی، مادربرد و غیره باید نسبت به خریداری حافظه اس اس دی اقدام نمایید.

تهیه یکی از بهترین حافظه های SSD برای سیستم کامپیوتر شما نکته بسیار مهمی می باشد، زیرا ساده ترین راه برای کند کردن کامپیوتری مجهز شده به یکی از بهترین پردازنده های گرافیکی جفت کردن آن با ذخیره سازی کند می باشد. بنابراین برای دستیابی به عملکردی مطلوب به یک حافظه SSD خوب نیاز دارید.

البته که برخی از افراد هستند که بین خرید حافظه اس اس دی و خرید هارد دیسک، هارد دیسک ها را انتخاب می کنند. درست است که حافظه های اس اس دی از هارد دیسک ها سریعتر هستند اما قابلیت ذخیره سازی انبوه و قیمت مقرون به صرفه تر هارد دیسک ها را نمی توان نادیده گرفت.

تفاوت حافظه اس اس دی و اچ دی دی

تفاوت حافظه اس اس دی و اچ دی دی

اما در صورتی که داشتن یک سیستم با سرعت بیشتر را ترجیح می دهید بهتر است نسبت به خرید حافظه SSD اقدام نمایید. بهتر است پیش از اقدام برای خرید حافظه ذخیره ساز اس اس دی به برخی از نکات توجه داشته باشید.

راهنمای خرید حافظه اس اس دی براساس قیمت

این که برای خرید یک حافظه SSD چقدر هزینه کنید بستگی به برند، ویژگی ها و میزان ظرفیت حافظه مد نظر شما دارد. معمولا برند های پرفروش حافظه اس اس دی که شامل سامسونگ، وسترن دیجیتال، حافظه اس اس دی ای دیتا، لکسار و کروشیال می باشند حافظه های اس اس دی مختلفی را با قیمت های متنوع روانه بازار کرده اند.

البته که موثر ترین نکته در خرید حافظه اس اس دی میزان ظرفیت آن می باشد. هرچه ظرفیت حافظه اس اس دی بالاتر برود طبعا به قیمت آن افزوده خواهد شد. به عنوان مثال قیمت حافظه اس اس دی وسترن دیجیتال 250 گیگابایت حدود 1.5 برابر از قیمت حافظه اس اس دی وسترن دیجیتال 1 ترابایت کمتر است.

معمولا حافظه SSD با ظرفیت 1 ترابایت برای کاربران با استفاده معمولی کاربردی خواهد بود و حافظه SSD با ظرفیت بیشتر از 2 ترابایت را صرفا به کاربران حرفه ای که نیاز به فضای زیاد و سرعت بیشتری دارند پیشنهاد می کنیم.

انواع برند حافظه اس اس دی وسترن دیجیتال، سن دیسک و سامسونگ

انواع برند حافظه اس اس دی وسترن دیجیتال، سن دیسک و سامسونگ

کامیپوتر شما چه نوع حافظه SSD را پشتیبانی می کند

پیش از اقدام برای خرید حافظه ذخیره ساز اس اس دی به این نکته توجه داشته باشید که آیا کامپیوتر شما قادر به پشتیبانی از حافظه های اس اس دی مدرن می باشد یا خیر. معمولا کامپیوترها و مادربرد هایی با  مدل های نسبتا جدید یا جدید قادر به پشتیبانی از همه حافظه های SSD می باشند.

اگر قصد خرید حافظه SSD برای لپ تاپ را دارید باید توجه کنید که لپ تاپ شما درگاه ورودی حافظه اس اس دی دارد یا خیر؟ سازنده های ساخت لپ تاپ تمرکز خود را بر روی ظرافت لپ تاپ ها قرار داده اند و نصب حافظه اس اس دی صرفا بر روی برد لپ تاپ امکان پذیر خواهد بود. بنابراین استفاده از حافظه حافظه اس اس دی بر روی لپ تاپ های ظریف و جدید امکان پذیر نخواهد بود.

انتخاب حافظه SSD بر اساس سرعت Read و Write

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در خرید حافظه اس اس دی توجه به سرعت Read و Write دستگاه می باشد. برخی از حافظه های اس اس دی دارای سرعت نوشتن بالا و برخی دیگر دارای سرعت خواندن بالا می باشند. البته برخی از حافظه های SSD هستند که هر دو سرعت در حد خوب است. شما باید با توجه به کارکردی که از حافظه نیاز دارید نسبت به خرید حافظه اس اس دی با سرعت Write یا Read بالا اقدام نمایید.

به عنوان مثال در صورتی که قصد خریداری حافظه برای یک وب سرور را دارید، خرید حافظه اس اس دی سرور با سرعت read بالا برای شما مناسب خواهد بود.

حافظه اس اس دی 2.5 اینچی یا SATA

حافظه اس اس دی 2.5 اینچی یا SATA رایج ترین نوع حافظه خارجی می باشد که بر روی کابل و رابط های SATA متصل می شود. بنابراین اگر لپ تاپ یا سیستم کامپیوتر شما مجهز به کانکتور SATA است خرید حافظه اس اس دی 2.5 اینچی انتخابی مناسب برای شما خواهد بود.

حافظه اس اس دی 2.5 اینچی وسترن دیجیتال

حافظه اس اس دی 2.5 اینچی وسترن دیجیتال

پروتکل NVMe در حافظه اس اس دی

در واقع پروتکل NVMe نوعی دیگر از روش های انتقال دیتا در حافظه اس اس دی می باشد که عملکردی شبیه با عملکرد SATA دارد و تفاوت آن ها در سرعت انتقال داده می باشد. در پروتکل NVMe سرعت انتقال اطلاعات تا 2 تا 7 برابر بیشتر از حافظه اس اس دی 2.5 اینچی یا SATA می باشد. این پروتکل انواع مختلفی دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره شده است.

پروتکل NVMe حافظه اس اس دی

پروتکل NVMe حافظه اس اس دی

حافظه M.2 SSDs

این نوع از حافظه اس اس دی اندازه ای کوچکتر از رم دارد که امکان استفاده از آن را در لپ تاپ های ظریف امکان پذیر ساخته است. حافظه اس اس دی M.2 را در صورت نیاز می توانید تا ظرفیت 8 ترابایت خریداری نمایید.

حافظه اس اس دی M.2

حافظه اس اس دی M.2

حافظه اس اس دی U.2

حافظه اس اس دی U.2 در نگاه اول ظاهری شبیه به حافظه اس اس دی SATA دارد که در واقع سنتی ترین و رایج ترین نوع هارد دیسک هستند. با این حال کانکتور حافظه SSD U.2 از نوع PCle می باشد که از سرعت و ضخامت بیشتری و قیمت بالاتری نسبت به حافظه M.2 SSD برخوردار هستند.

حافظه اس اس دی U.2

حافظه اس اس دی U.2

حافظه اس اس دی AIC

حافظه SSD AIC دارای سرعت و عملکردی بسیار سریعتر نسبت به دیگر انواع حافظه می باشد زیرا از طریق درگاه PCI Express کار می کند که از سرعتی بالا برخوردار می باشد. بنابراین اگر قصد استفاده از این نوع حافظه اس اس دی را داشته باشید به یک اسلات PCle x4 یا x16 احتیاج دارید.

حافظه اس اس دی aic

حافظه اس اس دی AIC

راهنمای خرید حافظه اس اس دی براساس ظرفیت

حافظه های اس اس دی در حین نگارش این متن با انواع ظرفیت های 128 گیگابایت، 250 گیگابایت، 2 ترابایت، 4 ترابایت و بیشتر به بازار عرضه شده اند که شما می توانید با توجه به میزان استفاده و کاربرد خود نسبت به خریداری آن اقدام نمایید. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که هرچه میزان حافظه کمتر باشد سرعت و عملکرد آن نیز پایین تر خواهد بود. به همین دلیل در صورتی که از سیستم خود استفاده سنگینی دارید خرید حافظه اس اس دی 128 گیگابایتی انتخابی مناسب نخواهد بود.

حافظه اس اس دی با ظرفیت 1 ترابایت و 2 ترابایت می تواند انتخابی هوشمندانه برای افرادی باشد که روزانه با تعداد زیادی فایل و بازی سر و کار دارند و می خواهند که سرعت بالایی نیز داشته باشند.

خرید حافظه هایی با ظرفیت 4 ترابایت و بیشتر صرفا برای کاربران حرفه ای انتخابی هوشمندانه خواهد بود. این ظرفیت حافظه اس اس دی علاوه بر سرعت و عملکرد بسیار بالا و فوق العاده ای که دارد از قیمت بالایی نیز برخوردار می باشد. معمولا شرکت های سازنده حافظه اس اس دی ظرفیت های 4 ترابایت و بیشتر را تولید نمی کنند و در حال حاضر حافظه های اس اس دی سامسونگ دارای حافظه اس اس دی با ظرفیت بالا می باشند که البته از قیمت بالایی نیز برخوردار هستند.

حافظه اس اس دی سامسونگ

حافظه اس اس دی سامسونگ

کنترلر مخصوص حافظه اس اس دی

کنترلر درواقع پردازنده درایو می باشد که خواندن و نوشتن اطلاعات را هدایت می کند. کنترلر نقش پررنگی در عملکرد حافظه اس اس دی دارد که باید پیش از اقدام برای خرید حافظه SSD به آن توجه داشته باشید. اما در واقع بهتر است که به جای بررسی جزء به جزء هرکدام از ویژگی های حافظه اس اس دی به بررسی عملکرد کلی آن بپردازید.

پرسش های متداول در مورد حافظه اس اس دی

  1. اهمیت سرعت خواندن و نوشتن در خرید حافظه اس اس دی چقدر است؟

    خرید حافظه اس اس دی با توجه به سرعت read و write به کاربرد مدنظر شما بستگی دارد. به فرض مثال در صورتی که قصد خرید حافظه اس اس دی برای سرور را دارید، حافظه SSD با سرعت خواندن بالا برای شما مناسب خواهد بود.

  2. فرمت های SATA و NVMe چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

    فرمت SATA و NVMe پروتکل های حافظه اس اس دی می باشند. SATA رایج ترین فرمت برای حافظه اس اس دی می باشد اما NVMe سرعتی 2 تا 7 برابر بیشتر برای انتقال داده دارد.

  3. برندهای پرفروش حافظه اس اس دی کدامند؟

    از پرفروش ترین حافظه های اس اس دی موجود در بازار می توان به حافظه اس اس دی سامسونگ، وسترن دیجیتال، ای دیتا، حافظه اس اس دی لکسار، کروشیال، پی ان وای، کینگستون، حافظه اس اس دی گیگابایت و اپیسر اشاره کرد.

  4. امکان نصب حافظه اس اس دی روی هر کامپیوتری وجود دارد؟

    بله، شما می توانید حافظه اس اس دی متناسب با نیازهایتان را بر روی سیستم کامپیوتر خود نصب نمایید.

  5. آیا امکان نصب حافظه NVMe روی همه لپ تاپ ها وجود دارد؟

    خیر، حافظه اس اس دی NVMe را صرفا می توانید بر روی لپ تاپ هایی نصب نمایید که مجهز به درگاه حافظه اس اس دی هستند.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار