Connect with us

راهنمای خرید دوربین مداربسته

منتشر شده

در

انواع مختلف دوربین مداربسته

اگر از آن دسته افرادی هستید که دائما مشغول سفر هستند و در بیشتر تعطیلات ناچار به ترک محل زندگی شان اند؛ اگر در محله های خلوت زندگی می کنید؛ هر از گاهی به خانه ویلایی خود سر میزنید و اکثر اوقات را آن جا نیستید یا اگر یک شرکت تاسیس کرده اید که گاهی اوقات ناچار به مدیریت آن به صورت دورادور هستید، خرید یک سیستم امنیتی پیشرفته و متناسب با نیازهای شما از مهم ترین کارهایی است که باید انجام بدهید.

از طریق اتصال سیستم امنیتی به شبکه اینترنت می توانید هرگاه که خواستید بر امور شرکتتان نظارت مستقیم داشته باشید، همچنین در صورتی که خانه تان مجهز به یک سیستم امنیتی و دوربین مداربسته باشد دیگر نیاز نیست که پیش از ترک منزل، خانه تان را به همسایه دیوار به دیوارتان بسپارید.

ویژگی های دوربین مداربسته

ویژگی های دوربین مداربسته

خرید دوربین مداربسته با توجه به تکنولوژی انتقال تصویر

دوربین های مداربسته از نظر تکنولوژی انتقال تصویر به دو دسته تقسیم می شوند، دوربین های مداربسته تحت شبکه و دوربین هایی که مجهز به دوربین آنالوگ می باشند.

دوربین های مداربسته تحت شبکه

دوربین های مداربسته تحت شبکه از طریق سوییچ شبکه و یا به صورت مستقیم تصاویر ضبط شده را به دستگاه NVR انتقال می دهند . همچنین می توانید در هر کجای دنیا که بودید محل زندگی یا محل کار خود را از طریق مودم و اینترنت مشاهده نمایید. کابل استفاده شده برای اتصال دوربین های مداربسته IP به شبکه از نوع RJ45 است که علاوه بر اینکه نسبت به کابل RG59 دوربین های آنالوگ، نویز پذیری کمتری دارد، امکان استفاده از آن در مسیر های طولانی تر نیز وجود دارد.

همچنین برخی از دوربین های مداربسته تحت شبکه وایرلس از طریق باتری کار می کنند و به هیچ وجه به هیچ سیمی احتیاج نخواهند داشت. این نوع از دوربین ها به عنوان دوربین مداربسته آی پی وایرلس در بازار شناخته شده اند. دوربین های مداربسته بدون سیم را می توانید به راحتی از اتاقی به اتاق دیگر جا به جا کنید و در صورتی که از فناوری ضدآب پشتیبانی می کرد آن را در حیاط خانه تان قرار بدهید.

دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین مداربسته تحت شبکه

از آنجایی که جهت اتصال دوربین های مداربسته آی پی از سوییچ شبکه استفاده می شود، در نتیجه این امکان وجود دارد که به عنوان نمونه، همه دوربین های هر طبقه از یک ساختمان به یک سوییچ در همان طبقه متصل شوند و سپس هر کدام از سوییچ ها با یک کابل به دستگاه NVR متصل شوند. در این صورت میزان مصرف کابل شبکه RJ45 به صورت چشمگیری کاهش پیدا می کند.

برخی از تجهیزات دوربین مداربسته مانند دوربین های IP یا دستگاه NVR دارای قابلیت PoE (Power over Ethernet) هستند و می توانند برق مورد نیاز دوربین ها را از طریق کابل شبکه انتقال دهند که باعث صرفه جویی در مصرف کابل برق و همچنین کاهش نویز در شبکه می گردد. در صورتیکه دستگاه NVR شما از قابلیت PoE برخوردار نبود، می توانید از سوییچ شبکه PoE بدین منظور استفاده نمایید.

دوربین های مداربسته آنالوگ

دوربین های مداربسته آنالوگ به طور کلی از رزولوشن تصویر پایین تری نسبت به دوربین های تحت شبکه برخوردار هستند. البته دوربین های تحت شبکه با رزولوشن مشابه دوربین های آنالوگ نیز در بازار وجود دارد ولی باید این نکته را مد نظر داشته باشید که حداکثر رزولوشن دوربین های مداربسته آنالوگ، پایین تر از حداکثر رزولوشن دوربین های مداربسته آی پی است.

جهت انتقال تصویر از دوربین مداربسته آنالوگ به دستگاه DVR از کابل RG59 استفاده می شود که به نسبت کابل شبکه از نویزپذیری بیشتری برخوردار است. به صورت میانگین دوربین های مداربسته آنالوگ از قیمت مناسبتری نسبت به دوربین های آی پی برخوردار هستند. از نظر امکان انتقال تصویر بر بستر اینترنت، امکان انتقال تصویر دوربین های آنالوگ از طریق دستگاه DVR وجود دارد.دوربین مداربسته مناسب نصب در محل زندگی

اهمیت رزولوشن تصویر در خرید دوربین مداربسته

در صورتی که از دوربین مداربسته برای نظارت گاه و بی گاه استفاده می کنید و این جریان از اهمیت کمی برای شما برخوردار است، کیفیت تصویر ویژگی مهمی برای شما نخواهد بود. اما در صورتی که به فکر به وجود آوردن امنیت جدی هستید و می خواهید که به صورت دقیق هرچیزی را بررسی نمایید باید به فکر خریداری سیستم امنیتی باشید که از رزولوشن بالایی برخوردار باشد. در این صورت می توانید چهره ها و یا پلاک خودروها را شناسایی کنید و بر روی کوچکترین جزئیات فوکوس نمایید.

امروزه دوربین های با کیفیت HD و FULL-HD به وفور در بازار یافت می شوند. شرکت هایی ماند داهوا و هایک یژن، دوربین های مداربسته تا رزولوشن 4K را نیز با قیمت های مقرون به صرفه به بازار دوربین مداربسته روانه کرده اند.

قبل از خرید تجهیزات دوربین مداربسته، پس از انتخاب رزولوشن تصویر مورد نیاز خود، به این نکته دقت داشته باشید که دستگاه NVR یا DVR شما نیز باید دارای قابلیت نمایش و ضبط تصاویر با رزولوشن مد نظر شما را داشته باشد. برخی از دستگاه های NVR یا DVR فقط قابلیت نمایش تصاویر با رزولوشن بالا را دارند و کیفیت ضبط آنها پایین تر از نمایش تصاویر زنده است.

اهمیت لنز در خرید دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته مجهز به انواع لنز ثابت و متغییر می باشند. زاویه دید لنز های متغییر معمولا از 2.8 تا 12 میلی متر می باشد که می توانید آن را تغییر بدهید و در فضاهای مختلف از آن ها استفاده نمایید. دوربین های مداربسته با لنز متغییر می توانند از فواصل مختلف کوتاه یا بلند فیلمبرداری کنند و جزئیات تصاویر را برای شما به نمایش بگذارند. اما دوربین های ثابت قابلیت تغییر ندارند. به عنوان مثال اگر زاویه دید 2.8 میلی متر باشد، صرفا می توانید زاویه حدود 100 درجه را در کادر تصویر داشته باشید که برای رویت تصاویر نزدیک به دوربین مناسب است. معمولا لنز های ثابت 2.8 و 3.6 میلی متری از محبوبیت بالایی برای نصب در محیط های سربسته برخوردار هستند. لنز 3.6. میلیمتری دارای زاویه دید حدود 90 درجه است.

برخی از لنز ها نیز قابلیت زوم کردن از راه دور را دارند که بدین منظور یک موتور کوچک در آنها تعبیه شده است. در صورتیکه نیاز به زوم از راه دور دارید، می توانید دوربین های با لنز موتوردار یا دوربین های مداربسته اسپید دام را تهیه کنید.

لنز دوربین مداربسته 1.8 میلی متری

لنز دوربین مداربسته 1.8 میلی متری

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در خرید دوربین مداربسته، جنس و کیفیت لنز آن است. برخی از لنز ها از جنس تلق هستند و برخی دیگر از جنس شیشه ساخته شده اند و در کیفیت و قیمت با یکدیگر متفاوت هستند. لنزهای تلقی در صورت قرار گرفتن در معرض تابش اشعه UV خورشید، معمولا به تدریج مات می شوند ولی لنز های شیشه ای شفافیت خود را حفظ می کنند.

جنس بدنه و ساختار دوربین های مداربسته

دوربین های مداربسته با توجه به طراحی و ساختاری که دارند به انواع مختلفی مانند دام، بولت، باکس یا صنعتی، اسپیددام، کیوب و pin hole تقسیم می شوند که شما می توانید براساس کاربرد، موقعیت نصب، بودجه و نیاز خود نسبت به تهیه آن ها اقدام نمایید.

انواع مختلف دوربین مداربسته Dome، Bullet، Box، Mini-Dome و Speed-Dome

انواع مختلف دوربین مداربسته Dome، Bullet، Box، Mini-Dome و Speed-Dome

دوربین های مداربسته در جنس های مختلف پلاستیکی و فلزی به بازار عرضه شده اند و دارای درجه های کیفی مختلفی می باشند. معمولا کیفیت دوربین های مداربسته فلزی بیشتر است. برخی از دوربین های مداربسته ضد ضربه هستند که امنیت بیشتری فراهم می کنند و در برابر ضربه مقاوم هستند. برخی از دوربین های مداربسته از فناوری ضدآب و گرد و غبار پشتیبانی می کنند که امکان نصب دوربین را در فضای باز نیز به شما می دهد و در برابر قطرات برف و باران یا ریز گرد ها مقاوم خواهد بود.

یکی دیگر از ویژگی های حائز اهمیت در بدنه دوربین مداربسته پشتیبانی از فناوری vandal proof می باشد که در صورت دستکاری یا خراب کاری سریعا هشدار ارسال خواهد کرد و مانع بروز هرگونه مشکلی در این زمینه خواهد شد.

دوربین مداربسته ضدآب

دوربین مداربسته ضدآب

فیلم ها در کجا ذخیره می شوند؟

به طور معمول تصاویر دوربین های مداربسته بر روی حافظه دستگاه های DVR یا NVR ذخیره می شوند. همچنین این امکان وجود دارد که از استوریج های تحت شبکه با ظرفیت های مختلف نیز برای ذخیره کردن تصاویر دوربین مدابسته استفاده کرد. دوربین های مدرنی نیز وجود دارند که بدون نیاز به دستگاه ذخیره کننده، تصاویر خود را از طریق اینترنت بر روی فضای ابری ذخیره کنند که در این صورت امکان دسترسی به تصاویر راحت تر خواهد بود.

برخی از دوربین های مداربسته نیز با داشتن شیار کارت حافظه، علاوه بر ارسال تصاویر به دستگاه ضبط کننده، امکان ذخیره اطلاعات بر روی کارت حافظه را نیز دارا هستند که در صورت قطعی ارتباط دوربین با دستگاه ذخیره کننده، عملا تصاویر آن لحظات از دست نخواهد رفت و پس از برقراری مجدد ارتباط، تصاویر به دستگاه ذخیره کننده منتقل خواهد شد.

دوربین مداربسته با قابلیت دید در شب

دوربین مداربسته با قابلیت دید در شب

برخی از انواع روش های ذخیره سازی تصاویر دوربین مداربسته به شرح زیر می باشند:

  • دستگاه ذخیره کننده مانند DVR یا NVR: دوربین های DVR تصاویر ثبت شده را انتقال می دهند و در حافظه مشخص شده ذخیره می کنند در حالی که دوربین های تحت شبکه به صورت مستقیم تصاویر ضبط شده را به دستگاه NVR منتقل می کنند.
  • حافظه ابری: برخی از دوربین های امنیتی بی سیم ممکن است سرویس ذخیره سازی ابری را به صورت رایگان، اما با فضای محدود و به مدت محدود ارائه دهند. اما پس از گذشت زمان مشخص برای ذخیره سازی بر روی حافظه ابری باید سرویس های ابری را خریداری نمایید.
  • کارت مموری: این نوع از ذخیره سازی ویدیو ممکن است برای شما کاربردی و آسان تر باشد، اما در صورتی که دوربین شما به سرقت برود دیگر نمی توانید به فیلم های ذخیره شده دسترسی پیدا کنید.
  • حافظه PC: ذخیره سازی بر روی کامپیوتر هم از راهکارهای ذخیره سازی آسان خواهد بود، اما کامپیوتر به هیچ وجه نباید خاموش شود و همچنین خطر به سرقت رفتن کامپیوتر نیز شما را تهدید خواهد کرد.
  • ذخیره بر روی گوشی موبایل یا تبلت: ذخیره سازی ویدیوها بر روی تبلت و موبایل نیز کاری آسان خواهد بود اما ممکن است مانند کامپیوتر، گوشی موبایل شما نیز به سرقت برود.

دوربین مداربسته دید در شب

بسیاری از دوربین های مداربسته مجهز به چراغ LED مادون قرمز می باشند که قابلیت تصویربرداری در نور کم یا تاریکی مطلق را فراهم کرده اند. معمولا زمانی که خانه نیستید و همه چراغ ها خاموش است این ویژگی برای شما کاربردی خواهد بود. البته که کیفیت و فاصله تا دوربین اهمیت بسیاری خواهد داشت، به طور کلی هرچه به دوربین نزدیکتر باشد کیفیت بهتر خواهد بود. اگر کیفیت تصویربرداری دوربین مداربسته پایین باشد در حین تاریکی مجرم را شبیه به یک شبح نمایش خواهد داد و اگر کیفیت دوربین بالا باشد تصاویر، کاربردی خواهند بود.

دوربیین های مداربسته دید در شب از نظر مسافت تحت پوشش، دارای انواع گوناگونی هستند. دوربین های با برد بلندتر، معمولا دارای تعداد LED مادون قرمز بیشتر هستند و یا LED های بزرگتر با میزان نور بیشتری دارند. البته این قابلیت نیز وجود دارد که از پروژکتورهای ال ای دی نیز برای روشن کردن محیط با نور مادون قرمز استفاده کرد.

دوربین مداربسته دید در شب

دوربین مداربسته با قالبیت دید در شب

تفاوت DVR و NVR در چیست؟

دوربین های مداربسته به دو دسته DVR و NVR تقسیم می شوند. در واقع DVR مخفف عبارت Digital Video Recorder و NVR مخفف عبارت Network Video Recorder می باشد. تصویربرداری در دوربین های تحت شبکه توسط دوربین های دیجیتال و در دوربین های DVR توسط دوربین های آنالوگ صورت می گیرد. از دیگر تفاوت های دی وی آر و ان وی آر می توان به کیفیت تصویر، سرعت پردازش، نحوه انتقال داده، پشتیبانی از فناوری های مختلف و غیره اشاره نمود.

کیفیت تصاویر DVR و NVR

تفاوت در کیفیت تصاویر ضبط شده دوربین های آنالوگ و دیجیتال تفاوتی فاحش می باشد، به گونه ای که کیفیت نمایش تصاویر در بهترین نسخه دوربین های آنالوگ از دوربین های ضعیف دیجیتال پایین تر خواهد بود. کیفیت تصویر بهتر در دوربین های مداربسته تحت شبکه باعث شده است که تعداد زیادی از افراد که قصد خرید دوربین مداربسته را دارند نسبت به خریداری دوربین مداربسته IP اقدام نمایند.

اپلیکیشن های موبایل معتبر برای بررسی دوربین مداربسته

در صورتی که می خواهید از طریق دستگاه های دیجیتال مختلف محل زندگی و محل کار خود را از راه دور بررسی نمایید باید به این نکته توجه داشته باشید که اپلیکیشن های معتبر کنترل دوربین مداربسته را بررسی نمایید. قابلیت دسترسی از راه دور برای زمان هایی کاربردی خواهد بود که شما در خانه نیستید و به کامپیوتر خانه تان دسترسی ندارید، در این صورت می توانید از طریق موبایل، نسخه وب، ایمیل یا پیامک بر روی محل زندگی تان نظارت داشته باشید. همچنین از طریق اپلیکیشن می توانید میکروفون را روشن نمایید و با افراد در آن محل گفتگو کنید و صدای آن ها را نیز بشنوید.

مانیتورینگ دوربین مداربسته

مانیتورینگ دوربین مداربسته

امکان گسترش دوربین های مداربسته

اگر شما قصد دارید که سیستم امنیتی محل کار یا محل زندگی تان را در آینده گسترش بدهید و به تعداد دوربین های مداربسته نصب شده اضافه کنید، بهتر است که از ابتدا به جای دوربین مداربسته 8 کاناله دوربین مداربسته 16 کاناله خریداری نمایید که امکان گسترش آن در آینده راحت تر باشد و ناچار به پرداخت هزینه های اضافی نشوید.

پرسش های متداول در مورد دوربین های مداربسته

  1. چه دوربین مداربسته ای برای نصب در آپارتمان مناسب تر است؟

    دوربین مداربسته مناسب آپارتمان باید اندازه، کیفیت، پشتیبانی از فناوری ضدآب، امکان افزایش دوربین ها در آینده و قابلیت دید در شب را داشته باشد. همچنین بهتر است دوربینی که خریداری می کنید دارای گارانتی معتبر باشد تا در صورت بروز مشکل از ضمانت نامه آن استفاده نمایید.

  2. کدام برندهای دوربین مداربسته پر فروش هستند؟

    برخی از برندهای پرفروش موجود در بازار شامل دوربین مداربسته هایک ویژن، داهوا، های لوک، ویو تک، تی وی تی، برایتون، دوربین مداربسته سامسونگ، لانگسی، آی تی آر، ویزیترون، فایروال و تیاندی می باشد.

  3. نصب دوربین مداربسته چقدر هزینه در پی خواهد داشت؟

    قیمت تجهیزات دوربین مداربسته با توجه به تکنولوژی انتقال تصویر، کیفیت تصویر و جنس و نوع لنز و قابلیت هایی مانند ضد آب بودن، WDR، دید در شب و غیره متفاوت خواهد بود. جنس بدنه دوربین ها و قابلیت زوم خودکار و ضد سرقت بودن نیز دو عامل تاثیر گذار در قیمت دوربین مداربسته هستند.

  4. چه دوربین مداربسته ای برای استفاده در شب و محیط های تاریک مناسب است؟

    دوربین های مداربسته دید در شب جهت روشن کردن محیط، از LED استفاده می کنند. هر چقدر تعداد LED ها بیشتر باشد و یا میزان نور هر کدام بیشتر باشد، مساحت بیشتری را روشن خواهند کرد. دوربین های کوچک یا ارزان قیمت معمولا تا فاصله 20 متر را روشن می کنند. برخی از دوربین های مداربسته دید در شب، میزان نور خود را با توجه به فاصله شیء با دوربین تنظیم می کنند که همواره کیفیت تصویر خوبی را ارائه دهند.

  5. فرق DVR با NVR چیست؟

    در واقع DVR مخفف عبارت Digital Video Recorder و NVR مخفف عبارت Network Video Recorder می باشد. NVR ها امکان ضبط تصاویر دوربین های مداربسته تحت شبکه را دارند و این در حالی است که DVR ها امکان ضبط تصاویر دوربین های آنالوگ را دارا می باشند.

  6. آیا امکان رویت تصویر دوربین مداربسته بر بستر اینترنت وجود دارد؟

    بله. بیشتر دستگاه های DVR و NVR قابلیت انتقال تصاویر زنده یا تصاویر ضبط شده را بر بستر اینترنت دارند. جهت انتقال تصویر از طریق اینترنت از دو راهکار آی پی ولید و استفاده از DDNS می توان استفاده کرد. استفاده از DDNS معمولا رایگان است ولی جهت استفاده از آی پی ولید باید با ISP خود مذاکره کنید. برخی از دوربین های مداربسته این امکان را دارند که اگر به عنوان مثال ورود فرد غریبه ای را احساس کنند برای گوشی موبایل اندرویدی یا آیفون شما پیامک یا ایمیل هشدار ارسال خواهد کرد.

ادامه مطلب

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار