Connect with us

راهنمای خرید مودم

منتشر شده

در

انواع مودم کابلی و وایرلس در انواع برند ها

به صورت کلی می توان مودم ها را به دو دسته مودم های مخابراتی و مودم های خانگی تقسیم بندی کرد. از نظر تکنولوژی انتقال اطلاعات نیز، مودم ها در انواع مودم های بی سیم و مودم های اترنت (بدون قابلیت WiFi) طراحی و تولید شده اند. مودم های خانگی نیز مودم هایی هستند که در منازل و یا در شرکت ها کاربرد دارند و دارای انواع 4G، TD-LTE، ADSL، VDSL و مودم های فیبر نوری هستند.

در این مقاله قصد داریم تا نکاتی را در مورد خرید انواع مودم اینترنت برای استفاده در منازل، شرکت ها و سازمان ها بیان کنیم.

 مودم بی سیم بخریم یا مودم کابلی؟

مودم ها را می توان بر اساس تکنولوژی انتقال اطلاعات به دو دسته مودم های با قابلیت بی سیم یا وایفای یا مودم های با پورت شبکه LAN تقسیم بندی کرد. بنابراین قبل از انتخاب و خرید مودم، در مورد بی سیم بودن یا نبودن مودم مورد نیازتان تصمیم گیری کنید. اگر به اتصال بی سیم نیازی ندارید، می توانید با هزینه کمتری به نسبت مودم های بی سیم، نسبت به خرید اقدام کنید. این نکته نیز قابل ذکر است که مودم های بی سیم از نظر احتمال نفوذ دیگران به شبکه، همیشه در معرض خطر هستند. بنابراین اگر به امکان بی سیم بودن مودم نیازی نیست، از نظر امنیتی نیز کار عاقلانه ای است که یک مودم غیر بی سیم انتخاب کنید و یا اگر مودم بی سیم تهیه کردید، قابلیت وای فای آن را غیر فعال کنید.

مودم با قابلیت اتصال از طریق کابل LAN

مودم با قابلیت اتصال از طریق کابل LAN

آنتن مودم

پیش از خریداری مودم بهتر است در سایت تولید کننده محصول در رابطه با تعداد آنتن های داخلی و خارجی مودم مد نظرتان تحقیق نمایید تا بر اساس نیاز های خود بهترین گزینه را خریداری کنید. هر چه تعداد آنتن و گین آنتن بیشتر باشد، مساحت تحت پوشش بی سیم بیشتر خواهد شد. آنتن بیشتر مودم های موجود در بازار که از قیمت متوسطی برخوردار هستند دارای گین 2 تا 3 دسی بل بوده که برای مصارف خانگی بسیار مناسب است.

اما اگر به مساحت تحت پوشش زیادی نیاز دارید، بهتر است که مودمی با سطح گین آنتن بالاتر انتخاب کنید که در نتیجه آن، با افزایش قیمت نیز رو به رو خواهید شد. اگر مساحت تحت پوشش سیگنال وای فای بزرگی مورد نیاز است، میتوانید از دستگاه های تقویت کننده شبکه مانند اکستندر و یا دستگاه های اکسس پوینت بدین منظور استفاده نمایید.

انواع آنتن مودم

انواع آنتن مودم

فرکانس بی سیم مودم

مودم های بی سیم با دو فرکانس 2.4 و 5 گیگاهرتز در بازار عرضه شده اند. مودم های با فرکانس 2.4 گیگاهرتز نسبت به مودم های 5 گیگاهرتز از سرعت کمتر و تداخل رادیویی بیشتری برخوردار هستند اما در عوض مساحت تحت پوشش بیشتری دارند و تا فاصله بیشتری اتصال شما نسبت به مودم قطع نخواهد شد.

مودم های 5 گیگاهرتز نسبت به مودم های با فرکانس 2.4GHz دارای سرعت بیشتری و تداخل رادیویی کمتری هستند که موجب جلب رضایت کاربران گردیده است، اما مساحت تحت پوشش در این شبکه کمتر است و زمانی که فاصله شما تا مودم زیاد شود اتصال کند یا قطع میگردد.

تفاوت مودم 5 گیگاهرتز و 2.4 گیگاهرتز

تفاوت مودم 5 گیگاهرتز و 2.4 گیگاهرتز

البته برخی از مودم ها هستند که با نام dual band شناخته شده اند که از هر دو فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز پشتیبانی می کنند. قبل از انتخاب و خرید مودم اینترنت، به این نکته نیز توجه داشته باشید که در صورت انتخاب مودمی با فرکانس وایرلس 5 گیگاهرتز، دستگاه هایی مانند گوشی موبایل یا لپ تاپ نیز باید دارای قابلیت اتصال به وای فای با فرکانس 5 گیگاهرتز را داشته باشند.

انواع استاندارد شبکه بی سیم

مودم های اینترنت وای فای و تلفن های همراه برای برقراری ارتباط اینترنتی از استاندارد های مختلفی پشتیبانی می کنند. این استاندارد ها هرروز در حال پیشرفت هستند و جای خود را به استاندارد های جدیدتر می دهند که کارایی بیشتری دارند. استاندارد های مختلف 802.11a، 802.11b/g/n یا 802.11ac برخی از استانداردهایی هستند که این روز ها مجموعه فناوری مودم وای فای را تشکیل می دهند.

مودم های بی سیم با استاندارد 802.11b با حداکثر پهنای باند پشتیبانی شده 22 مگابیت بر ثانیه، از اولین شبکه های مودم بی سیم در بازار بودند. پس از گذشت حدود یک سال، مودم های بی سیم با استاندارد 802.11g در دسترس مردم قرار گرفت که از حداکثر پهنای باند 54 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کرد. این شبکه برای سال های متوالی در میان مردم رواج داشت تا زمانی که شبکه 802.11n با حداکثر پهنای باند 600 مگابیت بر ثانیه به بازار آمد و به شبکه وای فای محبوب در میان افراد بدل شد.

مقایسه استانداردهای IEEE در شبکه وایرلس

مقایسه استانداردهای IEEE در شبکه وایرلس

این روزها به لطف پیشرفت علم و دانش شبکه، مودم های بی سیم با استاندارد AC با حداکثر پهنای باند 1750 مگابیت بر ثانیه در بازار عرضه شده اند که علاوه بر پهنای باند بیشتر نسبت به نسل های قبلی وای فای، دارای قیمت بیشتری نیز هستند.

حداکثر تعداد دستگاه قابل اتصال همزمان به مودم بی سیم

اگر قصد خرید مودم بی سیم را دارید، نکته دیگری که لازم است به آن دقت کنید، حداکثر تعداد دستگاه هایی است که به صورت همزمان بتوانند از طریق وای فای به مودم متصل شوند. مودم های گران قیمت تر معمولا از حداکثر اتصال همزمان 32 دستگاه یا بیشتر پشتیبانی می کنند.

برای این که بدانید حداکثر وسایل هوشمند که به مودم شما متصل می شوند چه تعدادی است می توانید در سایت فروشنده مودم اطلاعات مربوطه را کسب نمایید.

راهنمای خرید مودم ADSL

پیش از خرید مودم ADSL باید به طور دقیق توقعات خود از مودمی که قصد خریداری آن را دارید را مشخص نمایید. تعداد زیادی از مودم های ADSL تا به امروز روانه بازار شده اند که هرکدام از آن ها در سرعت مودم، تعداد پورت LAN، امکان اتصال از طریق وای فای و برند تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

برخی از برند هایی که در تولید مودم های ADSL شناخته شده تر هستند شامل مودم دی لینک، هوآوی، مودم ایسوس و غیره می باشد.

مودم ADSL

مودم ADSL

برخی از شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت یا ISP به مشتریان خود توصیه می کنند که برخی از برندها یا مدل های مشخصی از مودم ADSL را خریداری کنند که با تجهیزات شبکه آنها سازگاری بیشتری داشته باشد. بنابراین اگرهنوز نسبت به دریافت خدمات اینترنت ADSL اقدام نکرده اید، در مورد انتخاب مودم با پشتیبانی ISP مشورت کنید.

راهنمای خرید مودم 4G و مودم TD-LTE

آیا کار شما به صورت غیر حضوری است؟ دائما در سفر هستید و هزینه خرید بسته های اینترنتی برای شما به صرفه نیست؟ مجبورید در مکان های مختلف جا به جا شوید و نمی توانید مودم وایرلس خانه تان را با خود به هرجایی ببرید؟

اگر شرایط زندگی شما این طور است پیشنهاد می کنیم که نسبت به خریداری مودم های پورتابل یا قابل حمل اقدام نمایید که بتوانید همواره در مسیر به کارهای خود بپردازید. می توانید برای خرید مودم پورتابل به مودم 4G و یا TD-LTE فکر کنید. جهت اتصال به اینترنت نسل چهارم به یک مودم و یک سیم کارت 4G و جهت اتصال به اینترنت از طریق شبکه TD-LTE به یک مودم TD-LTE نیاز خواهید داشت.

در صورتی که به اینترنت پر سرعت نیاز دارید خرید مودم TD-LTE را به شما پیشنهاد میکنیم. البته قبل از اقدام برای خرید آن مطمئن شوید که محل زندگی شما جزو مناطق تحت پوشش اپراتور ارائه دهنده اینترنت بر بستر TD-LTE می باشد. در حال حاضر امکان خرید مودم های همراه اول، مودم ایرانسل و مودم مبین نت در بازار وجود دارد و البته برخی شرکت ها نیز طی قراردادهایی با اپراتورهای همراه اول و ایرانسل، اقدام به ارائه خدمات اینترنت تحت عناوین دیگر نموده اند.

اگر قصد خرید مودم های 4G یا TD-LTE را دارید، به نکاتی مانند تعداد درگاه های LAN، امکان وای فای، حداکثر تعداد کاربر همزمان متصل شده به وای فای، پورت USB و قابل حمل بودن آن دقت کنید.

راهنمای خرید مودم فیبر نوری

در سالهای اخیر شرکت مخابرات ایران اقدام به ارائه اینترنت فیبر نوری به منازل یا FTTH و اینترنت فیبر نوری برای ساختمان ها یا FTTB نموده است.

در حال حاضر اینترنت FTTH و FTTB با سرعت حداکثر 50 مگابیت در ثانیه به مشترکین ارائه می شود. اگر قصد استفاده از اینترنت FTTH یا FTTB را داشته باشید، به یک مودم فیبر نوری نیاز دارید که از معروف ترین آنها، مودم فیبر نوری هوآوی HG8245H است که علاوه بر داشتن 4 عدد پورت LAN و دو پورت RJ11، قابلیت اتصال وای فای را نیز دارا است.

مودم فیبر نوری هوآوی echoLife hg8245h

مودم فیبر نوری هوآوی echoLife hg8245h

در حال حاضر به دلیل مشکلات زیرساختی، امکان ارائه خدمات اینترنت فیبر نوری به کل کشور وجود ندارد و فقط در برخی از مناطق شهرهای بزرگ ارائه می گردد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینترنت فیبر نوری مخابرات که تانوما نام دارد و همچنین کسب اطلاع از مناطق تحت پوشش آن، به صفحه تانوما شرکت مخابرات رجوع نمایید.

خرید مقرون به صرفه مودم اترنت

مودم های اینترنت بدون قابلیت وایرلس، در رده مقرون به صرفه ترین مودم ها قرار می گیرد که از شبکه Wi-Fi پشتیبانی نمی کند و صرفا از طریق سیم و کابل به لپ تاپ و کامپیوتر شما متصل می شود. بنابراین برای اتصال به مودم اترنت به درگاه LAN و یا پورت USB نیاز داریم. از طریق مودم اترنت می توانید چندیدن دستگاه را برای انتقال داده به یکدیگر متصل کنید، بنابراین اگر قصد خرید مودم مقرون به صرفه برای شرکت یا سازمان خود دارید می توانید نسبت به خرید مودم اترنت اقدام نمایید.

قابلیت Guest Mode در مودم های بی سیم

آیا تا به حال در این موقعیت قرار گرفته اید که مهمان های شما درخواست رمز وای فای داشته باشند و پس از اتصال شروع به دانلود کنند و همه حجم اینترنت شما را در طول یک مهمانی عصرانه به پایان برسانند؟ یا این که همسایه دیوار به دیوارتان برای یک کار ضروری رمز وای فای شما را بپرسد؟

اتصال افراد دیگر به شبکه وای فای بدون نظارت، علاوه بر مصرف ترافیک اینترنت، باعث بالا رفتن ریسک نفوذ به شبکه شما و یا هک شدن دستگاه های دیگر متصل به همان شبکه می شود.

برخی از شرکت های تولید کننده مودم برای حل چنین مشکلاتی، قابلیت Guest Mode را در اختیار شما قرار داده اند. این قابلیت به گونه ای است که می توانید شما یک شبکه روتر بر روی مودم خود نصب می کنید که مهمانان شما را به صورت غیر مستقیم به شبکه وای فای متصل می کند که عدم دسترسی کاربران به شبکه وای فای به عنوان ادمین را دارد و از اعمال هرگونه تغییرات در تنظیمات وای فای جلگیری می کند. اگر قصد خرید مودمی با پشتیبانی از قابلیت مهمان را دارید باید پیش از خرید از طریق سایت تولید کننده و مشخصات فنی به دنبال آن بگردید و سپس از طریق تنظیمات Guest Network این قابلیت را فعال نمایید.

قابلیت Guest mode در مودم های بی سیم

قابلیت Guest mode در مودم های وایرلس

تاثیر گارانتی در خرید مودم

اصولا بهتر است پیش از خریداری هر نوع قطعه الکترونیکی اعم از قطعات کامپیوتر، گوشی موبایل، لپ تاپ، مودم و روتر و غیره به شرکت ها و فروشگاه های معتبری مراجعه نمایید که به شما گارانتی معتبر ارائه می دهند و در صورت بروز مشکل تا مدت مشخصی می توانید به شرکت گارانتی کننده مراجعه نمایید و از گارانتی خود برای رفع مشکل مودم مورد نظر اقدام نمایید.

پرسش های متداول در مورد مودم

  1. برای خریدن مودم ADSL باید به چه نکاتی دقت کنم؟

    در حین خرید مودم ADSL باید به سرعت مودم، تعداد پورت LAN، امکان اتصال از طریق وای فای و برند مودم توجه داشته باشید. همچنین دقت کنید که مودمی را خریداری نمایید که با تجهیزات شما سازگاری بیشتری داشته باشد.

  2. مودم کابلی بخریم یا مودم وایرلس؟

    در صورتی که قصد اتصال بی سیم و از طریق وای فای ندارید بهتر است که مودم کابلی خریداری نمایید. زیرا مودم های کابلی سرعت و امنیت بیشتری دارند و همچنین از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر می باشند.

  3. مودم کابلی سرعت بیشتری دارد یا مودم بدون سیم؟

    معمولا مودم هایی که از طریق کابل و پورت LAN اتصال را برقرار میکنند از سرعت بیشتری نسبت به مودم های وایرلس برخوردار هستند.

  4. بهترین و معروف ترین مودم های ADSL بازار کدامند؟

    از بهترین و معروف ترین مودم های موجود در بازار می توان به تی پی لینک، دی لینک، تاینت، هواوی، یوتل، زیمنس، تندا، ایسوس، تلبس، ایرانسل، مبین نت، شیائومی، همراه اول و آسیاتک اشاره کرد.

  5. چه مودمی برای اینترنت FTTH بخرم؟

    از معروف ترین مودم های FTTH می توان به مودم فیبر نور هوآوی HG8245H اشاره نمود که مجهز به 4 پورت کابل LAN و دو پورت RJ11 می باشد و همچنین از قابلیت اتصال وای فای نیز پشتیبانی می کند.

  6. خرید مودم چقدر هزینه دارد؟

    اگر قصد خرید مودم برای محل زندگی، شرکت، سازمان و محل کار خود را دارید می توانید از حدود قیمت 130000 تومان تا 6 میلیون تومان هزینه کنید تا بتوانید مودمی با سرعت متناسب با نیازهایتان را خریداری نمایید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار