Connect with us

سبقت AMD از Intel در بازار سهام

منتشر شده

در

سبقت AMD از Intel در بازار سهام

در بازار پردازنده ها AMD و اینتل رقابت شانه به شانه ای باهم دارند و اکنون شرکت AMD از نظر ارزش بازار از اینتل بزرگتر است. ای ام دی برای اولین بار در تاریخ این شرکت با افزایش سهام خود از اینتل پیشی گرفته است. افزایش ناگهانی ارزش بازار AMD پس از خرید پرفروش 49 میلیارد داری شرکت Xilinx رخ داد.

سبقت AMD از Intel در بازار سهام

سهام AMD روز جمعه بیش از 3 درصد افزایش یافت و ارزش بازار 153 دلاری به این شرکت تعلق گرفت. اینتل یک روز پس از درآمد فاجعه باری که انتظارات برای سود آوری را از دست داد و درآمد کاهشی را نشان داد نزدیک به 9 درصد سقوط کرد. ارزش بازار اینتل در پایان معاملات روز جمعه 148 میلیارد بود. تغییرات ایجاد شده عمدتاً نمادین است اما نشان دهنده بازار بسیار رقابتی تر برای تراشه های رایانه شخصی و سرور است، جایی که این دو شرکت مستقیماً باهم رقابت می کنند. AMD تولید را به کارخانه های تولید تراشه های بیرونی واگذار می کند در حالی که اینتل گفته است قصد دارد به ساخت و راه اندازی کارخانه ها ادامه دهد. در سال های اخیر تراشه های AMD از نظر عملکرد بسیار رقابتی تر با محصولات اینتل شده است و حتی برای برخی از برنامه ها از سرعت و کارایی خود نیز فراتر رفته اند.

سبقت AMD از Intel

سبقت AMD از Intel

خرید Xilinx توسط AMD باعث تبدیل 248.38 میلیون سهم Xilinx به 428 میلیون سهم جدید AMD شد و 1.2 میلیارد به سهام موجود AMD اضافه شد که تعداد کل سهام این شرکت را به 1.628 میلیون می رساند و به AMD ارزش بازار 197.75 میلیارد دلاری می دهد که تنها 51 میلیون دلار از اینتل می گذرد.

سقوط سهام اینتل

درآمد اینتل نسبت به سال گذشته 22 درصد کاهش یافته است و این بزرگ ترین افت سهام این شرکت از سال 1999 است. پس از گزارش سودهای ناامید کننده سه ماهه دوم، سهام اینتل در روز جمعه 8 درصد سقوط کرد. اینتل سه ماهه دوم را با زیان خالص 454 میلیون دلاری به پایان رساند در حالی در سه ماهه دوم سال گذشته با درآمد خالص 5 میلیون دلاری به پایان رساند.

سقوط سهام اینتل

سقوط سهام اینتل

مدیر مالی اینتل گفته عوامل پیش بینی به روز در ضعف اقتصادی که ممکن است منجر به تعویق انداختن چرخه های به روزرسانی رایانه شخصی توسط سازمان شود و او معتقد است این افت سهام به این دلیل است که خرید رایانه توسط شرکت های کوچک و متوسط کند شده است. تحلیلگران می گویند اینتل احساس می کند این افت سهام را خنثی کرده است اما مشکلات همچنان وجود دارد و امکان افت مجدد ارزش سهام اینتل در بازار خواهد بود.

با این حال به یاد داشته باشیم اینتل تا حد زیادی شرکتی بزرگ تر است و حدود 75 در صد از سهم کلی بازار X86 را در اختیار دارد. اینتل همچنین درآمد و سود بیشتری در سال نسبت به AMD تولید می کند و ششمین سال رکورد درآمد خود را پشت سر می گذارد. ناگفته نماند که این شرکت تراشه های خود را می سازد و دارای یک شبکه جهانی از کارخانه ها است در حالی که AMD تراشه ها را طراحی می کند و تولید را برون سپاری می کند.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار