Connect with us

صرافی غیر متمرکز برای معاملات ارز دیجیتال چیست؟

منتشر شده

در

صرافی غیر متمرکز برای معاملات ارز دیجیتال چیست

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی صرافی غیرمتمرکز بپردازیم. یک صرافی غیرمتمرکز یا Decentralized exchange در حقیقت یک بستر برای انجام معاملات مالی به ‌صورت مستقیم و بدون واسطه است. در یک صرافی غیرمتمرکز هیچ ‌فردی به دارایی کاربران دسترسی ندارد و معاملات بدون دخالت سازمان ‌های متمرکز انجام می ‌شود. صرافی ‌ها نقش حیاتی در بازار ارزهای دیجیتال دارند و به ‌عنوان مترادفی برای همین بازارها شناخته می ‌شوند.

اما مشهورترین صرافی‌، برخلاف ذات غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال، به‌ شدت متمرکز هستند. ضمن اینکه سیستم ‌های معاملاتی متمرکز می ‌توانند به دارایی ‌های کاربران دسترسی کامل داشته باشند، در روند معاملات دخالت کرده و حساب هر کاربری را که بخواهند مسدود نمایند. تنها راه ‌حل ممکن برای این مسائل صرافی ‌های غیرمتمرکز هستند. در مدت اخیر توسعه و ایجاد صرافی ‌های غیرمتمرکز رونق گرفته اند و تعداد زیادی از این صرافی پا به عرصه وجود گذاشته اند.

صرافی غیر متمرکز در دنیای ارزهای دیجیتال

لیست قیمت ارز دیجیتال

تعریف و عملکرد صرافی غیرمتمرکز

صرافی غیرمتمرکز یا به اصطلاح DEX، بستری برای انجام معاملات به ‌صورت غیرمتمرکز است و از بلاک چین و قراردادهای هوشمند برای حذف واسطه‌ ها استفاده می‌کند. با یک صرافی غیرمتمرکز کاربران می ‌توانند بدون نیاز به واریز ارزهای دیجیتال به کیف پول صرافی‌ ها، از داخل کیف پول ارز دیجیتال متعلق به خودشان معاملات را انجام دهند. وقتی حرف خرید و فروش و تبادل ارزهای دیجیتال می شود، صرافی‌ هایی نظیر بایننس و کوین بیس اولین چیزی هستند که به ذهن می آیند. علت آن هم این است که سهولت استفاده از آنها و محبوبیت ‌شان باعث شده تا کمتر کسی نیاز به صرافی ‌های دیگر را حس کند. ولی ذات غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال با نحوه کار صرافی‌ هایی نظیر بایننس و کوین بیس در تضاد است.

تعریف و عملکرد صرافی غیرمتمرکز

دلایل پیشرفت صرافی غیرمتمرکز

خطراتی چون هک و سرقت و همچنین امکان بلوکه ‌شدن دارایی ‌ها اصلی ‌ترین خطراتی هستند که دارایی‌ های معامله ‌گران در یک صرافی متمرکز را تهدید می‌کنند. اما در یک صرافی غیرمتمرکز معتبر که کدنویسی بدون ‌نقصی داشته باشد، این خطرات دیگر وجود ندارند. در اینگونه صرافی‌ ها، دارایی ‌ها مستقیم از کیف پول معامله‌ گر برداشت می‌ شود و هیچ شخص ثالثی مدیریت ارزها را بر عهده نخواهد داشت. ضمن اینکه برای فعالیت در صرافی ‌های غیرمتمرکز نیازی به وارد کردن اطلاعات شخصی و حساس نیست و تنها با اتصال یک کیف پول می‌توانید از خدمات یک DEX یا صرافی غیرمتمرکز استفاده کنید.

دلایل پیشرفت صرافی غیرمتمرکز

ایرادی که وجود دارد این است که به علت برخی مشکلات فنی همه ارزهای دیجیتال بر روی صرافی های غیرمتمرکز صورت نمی گیرند. صرافی‌های غیرمتمرکز روی بلاک چین‌های آزاد که قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند را دارند ساخته می‌شوند. اتریوم درحال‌حاضر بزرگ‌ترین میزبان صرافی‌ های غیرمتمرکز است. در مقالات دیگری اطلاعات بیشتری از این نوع صرافی ها را در اختیار خوانندگان آی تی بازار قرار خواهیم داد.

دانش آموخته زبان انگلیسی و روانشناسی هستم. چندین مقاله در زمینه های مختلف منتشر کرده ام و به مباحث حوزه فناوری اطلاعات بسیار علاقمند هستم. تولید محتوا از علائق اصلی من بوده و در حال حاضر در این حوزه فعالیت می کنم. همکاری با آی تی بازار و تیم حرفه ای این مجموعه از افتخارات کارنامه کاری من می باشد.

ا دیدگاه

  1. ثریانژاد

    می 1, 2021 در 9:11 ق.ظ

    خیلی ممنون که اشاره کردین بهداینکه صرافی ها همه ارزهای دیحیتال رو در برنمیگیرند این مشکل خیلی از فعالان این حوزه رو اذیت کرده و البته برتریشون نسبت به صرافی های متمرکز هم عالی بوده

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار