کنسول بازی

عرضه جهانی کنسول استیم دک

در تاریخ ۲۵ فوریه شرکت ولو (Valve) که یک شرکت تولیدکننده ی بازی های رایانه ای و توزیع دیجیتال است، کنسول دستی خود، استیم دک (Steam Deck) را عرضه کرد. علیرغم برخی کمبود و کاستی ها، مثل عمر باتری محدود، این کنسول توانست نظرات مثبت کاربران را به دست بیاورد.

نحوه فروش کنسول استیم دک

کنسول استیم دک که ممکن است رقیب بالقوه ی کنسول نینتندو سوییچ تلقی شود، در تعداد محدود عرضه شده است و خریداران همچنان منتظر خبر زمان پیش فروش هستند. این پیش فروش شامل خرید کشورهای خارج ایالات متحده، کانادا، کشورهای اتحادیه ی اروپا و انگلیس میشود. بااین حل شرکت ولو دارد تمام تلاشش را میکند تا Steam Deck را در آینده ی نزدیک آماده ی عرضه در کشورهای دیگر نیز بکند.

پورت های استیم دک
پورت های استیم دک

شرکت ولو دوشنبه عصر در بیانیه ای کوتاه اعلام کرد که دارد فکری به حال محدودیت فروش استیم دک میکند. یعنی امکان فروش Steam Deck در کشورهای دیگر تا پایان سال ۲۰۲۲ وجود دارد. با اینکه اسمی از این کشورها نبردند، ولی اشاره هایی به ژاپن شده است. یعنی طرفداران سراسر دنیا باید زمان بیشتری را منتظر این کنسول بمانند.

نقدهای کنسول استیم دک

وبلاگ کوتاکو (Kotaku) که یک وبگاه بازی های ویدیویی است، در نقد خود اشاره کرد که استیم دک برای طرفداران پروپاقرص کنسول های دستی مثل نینتندو سوییچ بسیار مناسب است. نقدهای دیگری هم برای این کنسول نوشته شده است که بیشتر به ظرفیت زیاد فهرست بازی های مناسب به این کنسول اشاره کرده اند.

لیست بازی های استیم دک
لیست بازی های استیم دک

کاربردهای کنسول Steam Deck

کنسول Steam Deck از نظر حمل کردن با کنسول نینتندو سوییچ چندان تفاوتی ندارد. ولی برای بازی های اکشن کنسول استیم دک مناسب تر است چون پردازه اش نسل دوم پردازنده های Zen است که هیچ مشکلی در اجرای بازی ها پیش نمی آید.

برگزاری مسابقات بازی های مبارزه ای گاهی برای گیمرهای FGC (Fighting Game Community) گاهی درست مثل کابوس میماند. اکثر بازی های مبارزه ای برای مایکروسافت ویندوز منتشر میشود و برگزاری مسابقات بازی های مبارزه ای با کامپیوتر کار سختی است. یکی از دلایلش گرانی سیستم های بازی است، ولی Steam Deck کار را آسان کرده است و میتواند کنسول بازی مناسبی برای چنین سبک بازی هایی باشد.

طراحی استیم دک
طراحی استیم دک

مسئله ی محدودیت بازی ها به احتمال قوی شامل استیم دک نمیشود. خیلی از بازی های سبک مبارزه ای برای کنسول های بازی سونی منتشر میشود و بازیکنان کنسول بازی مایکروسافت نمیتوانند این بازی ها را تجربه کنند. ولی بیشتر بازی های کنسول های سونی برای کامپیوتر نیز عرضه میشود. از آن جهات که بیشتر عناوین روی Steam قابل اجرا است، به طور بالقوه روی Steam Deck هم میشود بازی کرد. یعنی شما به آرشیو بزرگ استیم دسترسی پیدا میکنید. مثلاً بازی Steet Fighter 5 از الان برای اجرا روی کنسول استیم دک تأیید شده است.

بازی های استیم دک
بازی های استیم دک

ویژگی های کنسول Steam Deck

در اصل استیم دک مثل یک کامپیوتر جیبی قوی میماند و با گیم پد بی سیم پلی استیشن سونی یا PS5 DualSense و الیت سری دو سازگاری دارد. حافظه ی داخلی با کارت حافظه میکرو SD قابل افزایش است. علاوه بر دکمه های اصلی دارای چهار دکمه در پشتش است که قابل برنامه دادن هستند. کنسول Steam Deck دارای دو تاچ پد است که جای موس را میگیرد تا راحت تر بازی های نیازمند کیبورد و موس را بازی کنید. حتی میتوانید هدفون و هدست های بی سیم و کیبوردهای بی سیم را هم به این کنسول وصل کنید.

البته شاید چندان عادلانه نباشد که از همین الان کنسول Steam Deck را موفق بنامیم، چون همچنان محدودیت در بخش انتشار دارد. شرکت ولو اعلام کرده است که به زودی خبرهای بیشتری درباره ی این کنسول منتشر خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا