ماینینگ

چه عواملی قیمت بیت کوین در بازار را تعیین می کند؟

سوالی که همیشه در بازار ارز دیجیتال مطرح می شود این است که چه عواملی قیمت بیت کوین را در بازار تعیین می کنند؟ گروه خاصی در این امر دخالت دارند یا عوامل دیگری دست به دست می دهند تا قیمت ارز دیجیتال در بازار کاهش یا افزایش پیدا کند. در حال حاضر بیت کوین یکی از امن ترین روش های سرمایه گذاری محسوب می شود، اما همچنان افراد برای ورود یا سرمایه گذاری در این بازار مردد هستند. استفاده از بیت کوین برای خرید کالا و خدمات روز به روز در حال افزایش است. از مزیت ‌های دارا بودن این ارز دیجیتال این است که امکان خرید برای کاربران کشورهای تحت تحریم‌ های مالی در سطح جهانی وجود دارد.کاربران به وسیله آن می ‌توانند بدون نیاز به کارت های اعتباری بین المللی، از خدمات و سرویس های سایت های مختلف استفاده کنند.

بیت کوین روشی امن برای سرمایه گذاری

لیست قیمت ارز دیجیتال

عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین به صورت کلی توسط درخواست های عرضه و تقاضا تعیین می ‌شود. اما به صورت جزئی ‌تر عواملی وجود دارند که می‌ توانند بر روی نوسان قیمت آن تاثیرگذار باشند. برای نمونه قانون ‌گذاری ‌ها و ممنوع اعلام کردن استخراج یا خرید و فروش بیت کوین در یکی از کشورهای بزرگ از نظر اقتصادی، می ‌تواند بر روی قیمت آن تاثیر بسزائی داشته باشد. وضعیت توسعه، تصمیمات توسعه ‌دهندگان، رویدادها و اتفاقات مهم در سطح جهانی نیز از جمله عوامل دیگری هستند که می‌توانند بر روی قیمت ارز دیجیتال تاثیر بگذارند.

هر چند باید گفت که بازار ارزهای دیجیتال به دلیل قرار داشتن در مراحل ابتدایی خود، هنوز نوسانات زیادی را تجربه می کند. از طرفی گاهی اوقات با عرضه یا تقاضاهای صورت گرفته توسط سرمایه گذاران بزرگ با تغییرات شدیدی روبرو می شود. سرمایه‌ گذاران بزرگی که در اصطلاح به آنها نهنگ ها گفته می شود، مقدار بسیار زیادی بیت کوین دارند و فعالیت آن ‌ها در بازار موجب تکان خوردن شدید قیمت ‌ها می‌شود.

عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت بیت کوین

دلایل کاهش و افزایش قیمت بیت کوین

بی‌ ثباتی ‌های اقتصادی می ‌توانند ناشی از جنگ ‌های داخلی، تورم‌ های رو به افزایش و مهارنشدنی و مسائل دیگر باشند. بنابراین افراد در این حالت ها به دنبال راهی برای حفظ ارزش مایملک خود هستند. قانون‌ گذاری ‌های مثبت در عقد قراردادهای مالی کلان بین المللی می‌تواند به نفع قیمت بیت کوین تمام شود. باید در نظر داشت که ارز دیجیتال در اصل از دل بحران مالی سال ۲۰۰۸ بر آمده است.

بنابراین هر شرایطی که به بی ‌ثباتی اقتصادی در سطح جهانی منجر شود، می ‌تواند توجهات را به سمت این ارز دیجیتال به عنوان ابزاری که توانایی ذخیره ارزش را دارد، جلب کند. بنابراین توجهات ویژه در سال اخیر به سمت بازار ارز دیجیتال کاملا منطقی به نظر می رسد، چرا که تلاطم شرایط اقتصادی ناشی از بحران کرونا برای همه افراد نگران کننده بوده است. ضمن اینکه شرکت های بزرگ هم در حال پیدا کردن راهی برای سرمایه گذاری در این بازار هستند. از جمله اپل در حال ورود به بازار ارز دیجیتال است که این موضوع باعث ترغیب شرکت های دیگر و افزایش قیمت بیت کوین خواهد شد.

دلایل کاهش و افزایش قیمت بیت کوین

در مقابل عواملی که منجر به افزایش قیمت بیت کوین می شوند، اعلام ممنوعیت ‌های استخراج و خرید و فروش از مهم ترین عواملی هستند که می توانند قیمت بیت کوین در دوره ‌های زمانی کوتاه ‌مدت را به طور محسوسی کاهش دهند. از طرفی به دلیل اینکه سرمایه ‌گذاران عمده، بخش زیادی از این ارز دیجیتال را در اختیار دارند، قیمت بیت کوین نیز با بازارهای سهام همبستگی زیادی پیدا کرده است. به همین دلیل زمانی که وضعیت بازارهای سهام نامشخص و نزولی باشد، قیمت بیت کوین نیز احتمالا در سرازیری قرار می‌گیرد.

اما شاید مهم ترین عامل کاهش قیمت، ترس معامله ‌گران و سرمایه‌ گذاران در بازار ارز دیجیتال باشد که دلیل عمده آن هم به جو روانی بازار باز می ‌گردد. حرکت نهنگ‌ ها و کاهش عمدی قیمت توسط آنها از دلایل دیگری است که با هدف خارج کردن سرمایه گذاران کوچک از بازار صورت می گیرد. در هر صورت بازار فروش تجهیزات ماینیگ و کیف پول سخت افزاری هم این روزها حسابی داغ است. از طرفی هر روز شاهد روی کار آمدن انواع کیف پول ارز دیجیتال هستیم. این موضوع نشان می دهد افراد بیشتری در حال ورود به بازار پر هیجان پول مجازی و بیت کوین هستند.

شیما ترابی

دانش آموخته زبان انگلیسی و روانشناسی هستم. چندین مقاله در زمینه های مختلف منتشر کرده ام و به مباحث حوزه فناوری اطلاعات بسیار علاقمند هستم. تولید محتوا از علائق اصلی من بوده و در حال حاضر در این حوزه فعالیت می کنم. همکاری با آی تی بازار و تیم حرفه ای این مجموعه از افتخارات کارنامه کاری من می باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. شاید رد سطح جهانی فعالیت روی بیت کوین خیلی پولساز و خوب باشه اما در ایران مثل همه چی باید کمی تعلل و دست دست کرد، دید ایا مسائل تحریم و ممنوعیت جلودار فعالیت ما نخواهد شد یا سدی برای ما میشه، نباید سریع همه سرمایه مان را در این راه بگذاریم جون بیت کوین هم مانند بقیه موارد قطعا در اینجا یه سری محدودیت ها برای ما خواهد داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا