Connect with us

متاورس به زبان ساده

منتشر شده

در

متاورس به زبان ساده

با توسعه فناوری بلاک چین بسیاری از مفاهیمی که قبلاً فقط به عنوان تئوری مطرح بودند اکنون شروع به شکل گیری واقعی می کنند. یکی از آن ها دنیای مجازی است که ما آن را متاورس می نامیم. ایده متاورس برای اولین بار توسط نیل استفنسون در رمان علمی تخیلی «تصادف برف» در سال 1992 مطرح شد. در اوایل دهه نود این ایده فقط یک رویا محسوب می شد اما با ظهور فناوری بلاک چین این رویا به واقعیت تبدیل شد.

متاورس چیست؟

متاورس به فضای مجازی ایجاد شده در اینترنت با استفاده از فناوری های سه بعدی می گویند. این مفهوم مستقیماً با فناوری هایی مانند بلاک چین، واقعیت افزوده و ترکیبی، NFT و بسیاری از پیشرفت های سال های اخیر مرتبط است. در متاورس کاربر در فضای مجازی غوطه ور می شود که در آن می تواند هرکاری که در زندگی واقعی انجام می دهد را انجام دهد مانند بازدید از موزه، ملاقات با مردم، خرید املاک و خیلی کارهای دیگر. کارشناسان معتقدند ایجاد یک متاورس مبتنی بر بلاک چین می تواند دنیای مجازی شگفت انگیز جدیدی را درست کند که نحوه تعامل همه افراد درگیر را تغییر خواهد داد.

متاورس چیست؟
متاورس چیست؟

چگونه به متاورس دسترسی پیدا کنیم؟

دو فناوری برای توسعه و رشد متاورس مهم است: واقعیت مجازی و واقعیت افزوده. واقعیت مجازی یک محیط سه بعدی شبیه سازی شده است که کاربران را قادر می سازد تا با یک محیط مجازی به گونه ای تعامل داشته باشند که واقعیت را آنطور که از طریق حواس ما درک می شود نمایش دهد. واقعیت مجازی در حال حاضر از طریق یک هدست VR قابل دسترسی است. واقعیت افزوده نسبت به VR غوطه ورتر است به عنوان مثال بازی Pokemon Go یک نمونه اولیه از AR می باشد از دیگر محصولات واقعیت افزوده می توانیم به عینک گوگل و نمایشگرهای هدآپ در شیشه جلوی خودروها اشاره کنیم.

دسترسی به متاورس
دسترسی به متاورس

آیا مفهوم متاورس با وب 3 یکسان است؟

یکی دیگر از مفاهیم مهم مرتبط با بلاک چین و متاورس، وب 3 است اما بین این سه مفهوم تفاوت هایی است که نباید با یکدیگر اشتباه گرفت. متاورس بر چگونگی تجربه کاربران اینترنت در آینده تمرکز دارد در حالی که وب 3 بر روی مالک و کنترل آن متمرکز است و هدف اصلی آن حل کاستی های وب 2 مانند نقض داده ها و مسائل مربوط به حریم خصوصی داده ها است. Web3 از بلاک چین برای فعال سازی غیرمتمرکز استفاده می کند و به کاربران اجازه می دهد داده های خود را کنترل کنند.

تفاوت متاورس با وب 3
تفاوت متاورس با وب 3

بلاک چین چه ارتباطی با متاورس دارد؟

امروزه بسیاری از پلتفرم های مبتنی بر بلاک چین از توکن ها و ارزهای دیجیتال استفاده می کنند که اکوسیستمی را برای ایجاد مالکیت و کسب درآمد از دارایی های دیجیتال غیرمتمرکز فراهم می کنند. بدون Blockchain مفهوم متاورس به دلیل کاستی های مختلف ذخیره سازی متمرکز داده ناقص است. بلاک چین می تواند در سطح جهانی به عنوان یک منبع دیجیتالی که براساس اصل عدم تمرکز عمل کند. بلاک چین، متاورس را از ظرفیت های اینترنت سنتی متمایز می کند و دسترسی به هر فضای دیجیتالی را بدون دخالت یک موسسه یا ارگان دولتی فراهم می کند.

ارتباط بلاک چین با متاورس
ارتباط بلاک چین با متاورس

چرا بلاک چین فناوری کلیدی برای متاورس است؟

هر متاورس دارای دو جزء اصلی سخت افزار و نرم افزار است. جزء سخت افزاری شامل انواع کنترلرها است که به کاربران اجازه می دهد به راحتی با واقیت مجازی و یا واقعیت افزوده تعامل داشته باشند. در مورد نرم افزار ما در مورد یک محیط دیجیتال با محتوای در دسترس کاربر صحبت می کنیم. بسیاری از افراد در صنعت به این توافق رسیده اند که نرم افزار باید مبتنی بر فناوری بلاک چین باشد که نشان دهنده یک پایگاه داده غیرمتمرکز امن است که در آن گره های مستقل می توانند در یک شبکه واجد و به روز شده پویا تعامل داشته باشد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار