گوناگون

مرورگر اپل محبوب تر از مایکروسافت اج شناخته شد

گوگل کروم مانند دیگر محصولات شرکت گوگل بر تخت پادشاهی نشسته است و رقابت میان دیگر مرورگرها را مشاهده می کند. امنیت بسیار بالا و رابط کاربری بهتر، از دلایل محبوبیت گوگل کروم می باشد. در سه سال گذشته رقابت میان دو مرورگر نسخه دسکتاپ یعنی مایکروسافت اج و سافاری بسیار بالا بوده است. این دو مرورگر در سال های اخیر به روز رسانی های متعددی ارائه کرده اند تا از یک دیگر پیشی بگیرند. هر چند مایکروسافت پا به عرصه چت بات ها گذاشته است و ChatGPT را به موتور جستجوی بینگ آورده است اما نتوانسته است در رتبه بندی مرورگرها مقام چشمگیری بدست بیاورد.

رتبه بندی مرورگرهای نسخه دسکتاپ

طبق آمارهای وب سایت StatCounter که محبوبیت مرورگرها را براساس آمار چند وب سایت معتبر جمع آوری می کند، لیست محبوبیت ترین مرورگرهای نسخه دسکتاپ را اعلام کرده است. در این لیست مانند سال های گذشته گوگل کروم با 66.13 درصد کاربر در رتبه اول قرار دارد و رتبه دوم به مرورگر رسمی شرکت اپل «Safari» تعلق گرفت. در آمارهای منتشر شده نشان می دهد که از مرورگر سافاری 11.87 درصد از کاربران دسکتاپ از آن استفاده کرده اند که جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است و مرورگر مایکروسافت اج با اختلاف کمی یعنی 11 درصد در رتبه سوم قرار گرفت. در مقایسه با سال گذشته سافاری بیش از 2 درصد رشد کرده در حالی که مایکروسافت اج فقط 1 درصد رشد داشته است. از طرفی دیگر گوگل کروم تقریباً با همان درصد سال گذشته به صدر جدول محبوب ترین ها چسبیده است.

رقابت میان سافاری و مایکروسافت اج
رقابت میان سافاری و مایکروسافت اج

این روزها چت بات های مبتنی بر هوش مصنوعی سر و صدای بسیار زیادی به پا کرده اند که در این میان شرکت مایکروسافت تلاش زیادی برای ارائه خدمات هوش مصنوعی کرده است. مرورگر رسمی شرکت اپل در حالی در رتبه دوم قرار گرفته است که مایکروسافت ویژگی چت بات هوشمند «ChatGPT» را به موتور جستجوگر خود آورده است. نکته قابل توجه در مورد مرورگر سافاری که نه باید نادیده بگیریم این است که این مرورگر تنها در سیستم عامل های مخصوص اپل «مک و آی او اس» قابل اجرا می باشد و باعث تعجب است که رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. در ادامه رتبه بندی 6 مرورگر محبوب نسخه دسکتاپ در سال 2023 آمده است:

  1. گوگل کروم: 66.13 درصد
  2. سافاری: 11.87 درصد
  3. مایکروسافت اج: 11 درصد
  4. فایرفاکس: 5.65 درصد
  5. اپرا: 3.09 درصد
  6. اینترنت اکسپلورر: 0.55 درصد
رتبه بندی مرورگرهای نسخه دسکتاپ
رتبه بندی مرورگرهای نسخه دسکتاپ

چرا سافاری از مایکروسافت اج محبوب تر شد؟

گوگل کروم با اختلاف زیاد پراستفاده ترین مرگرو وب در جهان است و رقباتی نزدیک با دیگر مرورگرها ندارد. گوگل کروم اخیراً به روز رسانی جدیدی را منتشر کرده است که 10 درصد سریع تر نسبت به دیگر نسخه هایش می باشد و این شرکت در تلاش است به روز رسانی هایی را ارائه کند تا ویژگی های جدید را به مرورگر خود بیاورد. در رتبه های 2 و 3 بین سافاری و اج رقابت سایه به سایه می باشد. اما سوال اینجاست که مرورگر سافاری به صورت انحصاری برای محصولات اپل است اما در مقابل مایکروسافت اج بر روی تمام سیستم عامل ها قابل اجرا می باشد و چرا در رتبه سوم قرار دارد؟ می توانیم این گونه فرض کنیم که با پایان همه گیری کرونا و رونق بازار تکنولوژی، فروش جهانی مک در سال 2022 و عرضه تراشه های M1 Ultra ،M1 Max ،M1 و M2 باعث شد مک بوک های اپل در سه ماهه چهارم سال 2022 با فروش چشمگیری رو به رو شوند و این می تواند دلیل افزایش استفاده از سافاری شده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا