سرور

مراحل هشت گانه طراحی، ساخت و بهره برداری از Datacenter

در حال حاضر دیتا سنترها به دلیل اهمیت بالای ذخیره سازی و نگهداری اطلاعات، یکی از مهم ترین بخش های سازمان های بزرگ محسوب می شوند و اهمیت و جود آنها نسبت به گذشته پر رنگ تر شده است. بدین ترتیب برای راه اندازی یک دیتا سنتر نیاز به تجهیزات گسترده ای از جمله سوئیچ شبکه، روتر، سرور، ذخیره ساز و رک می باشد، همچنین برای انتقال اطلاعات و ارتباط دستگاه های اکتیو از تجهیزات پسیو مانند انواع کابل های فیبر نوری، پچ کورد فیبر نوری، پچ پنل می توان استفاده نمود. ساخت و بهره برداری از Datacenter نیز شامل مراحل های زیر می شود:

1- انتخاب مکان احداث مراکز داده

انتخاب مکان احداث مراکز داده یکی از اصلی ترین و مهمترین مراحل محسوب می شود. این مرحله به قدری اهمیت دارد که پرچمداران فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان برای اجرای آن بیش از سه سال زمان صرف می کنند، و تمامی ملاحظات مورد نظر را اعمال می نمایند، در حقیقت نحوه انتخاب مکان مراکز داده، موفقیت و سود آوری یک پروژه دیتا سنتر را مشخص می کند؛ و تعیین کننده اولین مبنای موفقیت کسب و کار دیتا سنتر می باشد.

انتخاب مکان احداث دیتا سنتر

2- طراحی مراکز داده یا دیتا سنتر

مرحله دوم یکی از با اهمیت ترین مراحل اقدامات در ایجاد چرخه مراکز داده محسوب می شود، و زیر بنای اصلی برای داشتن یک دیتا سنتر استاندارد، کلاسیک، مجهز و مدرن است. مهمترین موضوع در مرحله طراحی مراکز داده داشتن نگرش های همه جانبه در طراحی تمام بخش های دیتا سنتر از نظر استراتژی، کسب و کار، توسعه محوری، آینده نگری، ماژولاریتی و….است؛ همچنین اصلی ترین موضوع در مرحله طراحی دیتا سنتر آشنا بودن طراحان به نگرش های نو در طراحی مراکز داده است. این نگرش، طراحان را موظف می کند تا طراحی Datacenter را بر اساس نگرش هایی مانند مراکز داده سبز و یا طراحی برای تغییر انجام دهند.

3- ساخت مراکز داده

این مرحله یکی از دشوار ترین و پرچالش ترین اقدامات در زیست چرخ مراکز داده محسوب می شود. ساخت مراکز داده یک طرح باید بر اساس یک برنامه ریزی دقیق درست و بدون خطا، در اجرا انجام شود. به علت وجود تجهیزات از صنایع مختلف در ساخت دیتا سنتر، این مرحله چالش های فراوانی دارد و مدیریت بر چندین پیمانکار که هر کدام از آنها به صورت همزمان در بخشی از مراکز داده مشارکت دارند، نیازمند تخصص و تجربه بالا در مدیریت پروژه های بزرگ و تسلط بر سامانه های مختلف در این حوزه است.

راه اندازی مراکز داده

4- راه اندازی مراکز داده

در این مرحله سازندگان مراکز داده با همکاری اداره کنندگان و بهره برداران اصلی، نسبت به انجام مرحله راه اندازی به صورت موقت اقدام می کنند. این مرحله از بخش سازه و ساختمان دیتا سنتر شروع شده و با تجهیزات یوتیلیتی تحویل داده می شود و به ترتیب نوبت به تحویل تجهیزات اصلی مراکز داده رسیده و در نهایت راه اندازی زیر ساخت های ارتباطی، سامانه ها و سرویس ها بر اساس متدولوژی های از قبل تعریف شده در این زمینه به پایان می رسد. معمولا در این دوره هر پیمانکار نسبت به تحویل موقت بخش ساخته شده توسط خود اقدام، و اداره کنندگان و بهره برداران اصلی در طول این دوره موقت راه اندازی، اشکالات، نواقص و معایب احتمالی را کتبا به پیمانکار اعلام می کنند؛ و پیمانکار موظف است در مدت مشخص شده یا توافق شده به رفع آنها اقدام نماید. در این مرحله مستندات تهیه شده توسط پیمانکار در اختیار اداره کنندگان و بهره برداران دیتا سنتر قرار می گیرد.

5- بهره برداری از دیتا سنتر

در این دوره تمامی پیمانکاران بخش های ساخته شده را به صورت قطعی تحویل می دهند و در حقیقت مراکز داده به صورت رسمس وارد فاز سرویس دهی و ارائه خدمات می شود. در این مرحله اداره کنندگان و بهره برداران اصلی برای امور نگهداری و تعمیرات مراکز داده به انتخاب خود، به صورت کلی یا بخشی، نسبت به عقد قراردادهای نگهداری وتعمیرات بر اساس استاندارد های انتخاب شده از قبل در این مورد اقدام می کنند.

6- بهینه سازی مراکز داده

این مرحله بسیار هزینه بر بوده و بر اساس نوع طراحی مرکز داده، قدمت آن، کیفیت تجهیزات و سیستم های و سرویس های موجود در مراکز داده آغاز می شود. این مرحله ویژگی ها، استراتژی ها، متدولوژی ها و تکنیک های اختصاصی خاص خود را دارد. قاعده کلی برای شروع این مرحله بازه زمانی است، که از بیش از 50 درصد انرژی طراحی شده دیتا سنتر، در حال استفاده عبور کنیم. در صورتی که به این سطح از مصرف نرسیده باشیم، اقدانات اصلاحی برای توسعه زیر ساخت های مراکز داده به صورت موردی انجام می شود. باید توجه داشت، دوره زمانی بهینه سازی نباید این قدر طولانی شود تا مصرف انرژی طراحی شده مراکز داده به بیش از 70 درصد برسد که در این صورت بهینه سازی اتلاف هزینه بوده و باید با عبور از این مرحله به مرحله مدرن سازی مراکز داده وارد شویم.

بهره برداری از دیتا سنتر

7- مدرن سازی Datacenter

این مرحله موجب افزایش کارایی سرویس ها و ارتقای سطح خدمات قابل ارائه توسط دیتا سنتر، و موجب افزایش رضایتمندی ذینفعان مراکز داده می شود، البته طول عمر زیست چرخ دیتا سنتر را نیز به شدت افزایش می دهد؛ و باعث ایجاد کسب و کارهای جدید در دیتا سنتر می شود. قاعده کلی برای شروع این مرحله بازه زمانی است که بیش از 70 درصد انرژی طراحی شده برای مراکز داده، در حال استفاده عبور می کند. این دوره زمانی نباید این قدر طولانی شود تا مصرف انرژی طراحی شده Datacenter به بیش از 80 درصد برسد، که در این صورت اجرای مرحله مدرن سازی دیتا سنتر بی مورد بوده و اتلاف هزینه محسوب می شود. لازم به ذکر است ممیزی و ارزیابی مراکز داده از مرحله اول تا پایان این مرحله توسط ممیزین ثالث، به عنوان آخرین فعالیت مربوطه به راست آزمایی اقدامات انجام شده، در این بخش خواهد بود.

8- مهاجرت و انتقال دیتا سنتر

در این مرحله دیتا سنتر وارد مسیر کاهش سرویس دهی و انتقال سرویس ها و خدمات مراکز داده جدید می شود. این مرحله نیز شامل دو بخش است: مهاجرت و باز نشستگی. مهاجرت، در فرآیند های اجرایی اهمیت استراتژیک داشته و یکی از پر هزینه ترین و پر استرس ترین بخش ها در این مرحله است. انجام هماهنگی و ایجاد نگرش های نزدیک به هم در بین انتقال دهندگان سرویس ها در مراکز داده فعلی و اداره کنندگان مراکز داده جدید که سرویس ها و خدمات در حال ارائه فعلی را تحویل خواهند گرفت، موضوع مدیریتی به شدت پیچیده و پر از استرس خواهد بود.

شروع این مرحله بازه زمانی است که از بیش از 90 درصد انرژی طراحی شده دیتا سنتر، در حال استفاده را شامل می شود. دوره اجرا تا زمانی که مصرف به سطح 100 درصد مصرف انرژی برسد، ادامه خواهد یافت. یکی از نکات مهم در این زمینه نگه داشت و عملیاتی بودن سرویس ها و خدمات مراکز داده فعلی به عنوان پشتیبان مراکز داده جدید می باشد. بازنشستگی به عنوان بخش دوم، مرحله آخر است، شروع این مرحله دقیقا یکسال بعد از پایان بخش مهاجرت کامل تمام زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری مرکز داده فعلی به جدید خواهد بود.

در این راستا شرکت آدنا سامان ( پرشیا سیستم ) با داشتن سابقه 10 ساله در استاندارد سازی و مدرنیزه کردن زیرساخت دیتا سنتر، موفق به انجام بسیاری از پروژه دولتی و خصوصی شده است، و با داشتن تیمی مجرب و حرفه ای آماده بازدید رایگان و ارائه راه حل های استاندارد سازی زیر ساخت دیتا سنتر و شبکه می باشد.

لیست قیمت محصولات پرشیا سیستم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا