موبایل

مزایا و معایب روت کردن اندروید

به جرات میتوان ادعا کرد اکثر کاربران دستگاه‌های اندرویدی حداقل یک بار واژه “روت کردن ” به گوششان خورده است. “روت” در لغت به معنی “ریشه” است. یعنی دسترسی به فایلهای سیستمی و امکان اجازه تغییرات در آن را برای کاربران اندرویدی فراهم میکند. اما حتماً از خودتان میپرسید دسترسی به فایلهای سیستمی و اصلی سیستم عامل چه کمکی به استفاده ما از دستگاه اندرویدی‌مان میکند؟
دسترسی روت دارای فواید و مضراتی هست که ابتدا بصورت تیتروار آنها را لیست میکنیم و در ادامه با آی تی بازار همراه باشید تا به توضیح هر یک از آنها بپردازیم.

روت کردن اندروید

فواید روت کردن:

استفاده از رام‌های کاستوم :

رام در اصل فریمور و یا همان سیستم عامل گوشی اندرویدی شماست که با روت کردن امکان تغییر در آن و استفاده از رام‌های سفارشی شده حرفه ای با امکانات بیشتر و همچنین ظاهری زیبا و جذاب تر در رابط کاربری شما با تلفن و یا دیوایس اندرویدی‌تان را فراهم میکند. استفاده از این رام‌ها میتواند تاثیرات مثبت و منفی‌ای بر روی میزان مصرف باتری دستگاه شما داشته باشد که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

نصب برنامه و بازی بر روی مموری کارت :

یکی از امکانات جالب و بسیار کاربردی روت کردن امکان نصب برنامه و بازی‌ها بر روی کارت حافظه یا همان مموری کارت دستگاه است که کمک خواهد کرد شما استفاده کمتری از حافظه داخلی دستگاهتان داشته باشید که این امر باعث خواهد شد سرعت و کارایی تلفن و یا تبلت شما بهتر شده و از شر هنگ و کرش کردن برنامه و بازی ها تا حد زیادی خلاص شوید.

Overclock و Underclock:

اورکلاک به معنی افزایش فرکانس CPU هست که باعث سرعت بخشیدن به عملکرد آن شده، اما کلاک دستگاه شما در کارخانه و توسط شرکت سازنده مقداری تنظیم شده که مصرف باتری در حد معقول بوده تا بیش از حد باتری استفاده نشود.
شما برای اجرای برنامه و بازی‌های گرافیکی سنگین ممکن است نیاز به پردازشگری قوی تر از پردازشگری که دستگاهتان در اختیارتان گذاشته است داشته باشید که با اورکلاک این امکان برای شما فراهم خواهد شد اما باید به خاطر داشته باشید که اورکلاک باید خیلی با دقت انجام شود تا موجب گرمای بیش از حد سی پی یو و در نتیجه سوختن آن نشود همچنین باید بدانید که با اورکلاک مصرف باتری بالا رفته و ممکن است باتری خیلی زود خالی شود.
پس میتوان گفت مزایای آندرکلاک کردن هم کاهش مصرف باتری است که میتوانید با تنظیم درست آن مدت زمان بیشتری از باتری دستگاهتان استفاده کنید.

نصب برنامه‌های مخصوص :

یک سری از برنامه‌ها طوری طراحی شده اند که برای نصب و استفاده از آنها میبایست حتماً دستگاهی روت شده در اختیار داشته باشید که برنامه بتواند به فایلهای سیستمی که قبل از روت در دسترس نبوده اند دسترسی پیدا کند. در زیر با تعدادی از برنامه‌های مهم که نیاز به روت کردن دارند بهمراه کاربرد آنها آشنا خواهید شد:
Greenify
برنامه‌ای که کمک میکند برنامه های باز مانده در به طور کامل بسته شوند و برنامه هایی که برایش تعریف میشوند تا زمانی که شما آنها را فراخوانی نکردید باز نشوند و باعث درگیر شدن رم، مموری و سی پی یو شما نشوند که این امر کمک بسیار زیادی به کاهش مصرف باتری شما میکند.
CPU Tuner
این برنامه به شما امکاناتی نظیر تغییر دادن فرکانس سی پی یو در بالاترین و پائین ترین حد را میدهد که میتوانید با استفاده از آن مصرف باتری را کاهش (یا با اورکلاک افزایش) دهید.
BatteryCalibration
بعد از نصب و راه اندازی رام جدید همیشه رام جدید النصب مقدار باتری باقی مانده در در هنگام نصب را 100% شناخته که این اتفاق باعث این میشود شما مقدار استفاده شده قبل از نصب رام جدید را کاملاً از دست بدهید و عملاً باتری دستگاهتان زودتر تمام شود.
مضرات روت کردن:
1.ابطال گارانتی دستگاه
به این دلیل که شما دسترسی کنترل سخت افزار دستگاهتان را در اختیار دارید شرکت های گارانتی کننده روت شدن گوشی را در شرایط ابطال گارانتی قرار داده اند.
2.بریک شدن گوشی
بریک به معنی آجر است و به این مفهوم که اگر در هنگام روت کردن گوشی یا تبلت یکی از مراحل را به اشتباه انجام دهید دستگاه شما به نابودی کامل رسیده و دیگر فرقی با یک تکه آجر نخواهد داشت.
آموزش روت کردن اندروید

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. سلام،روت کردن اندروید همان طور که در مقاله ای در آی تی بازار گفتید مزایا و مضراتی داره،از فاید آون میشه به اورکلاک اشاره کرد،اورکلاک باعث افزایش فرکانس سی پی یو میشه،که این کار باعث سرعت بخشیدن به عملکردش میشه و از طرفی هم باید خیلی با دقت انجام بشه تا باعث سوختن و گرمای بیش از حد سی پی یو نشه ممنونم بابت توضیحاتتون.

  2. من خودم وقتی از مزایای آن با خبر شدم علاقه مند ه اینکار شدم و لی الان که معایبی همچون بریک شدن آن و اینکه دسترسی داشتن به اطلاعات کامل آن و هک راحت شدن دیگر دست به این کا نزدم در این مقاله ای تی بازار بیشتر وقت را روی مزایای آن گذاشته است و معایب ان را زیاد نگفته البته مزایای ان بسیارمهم است مزیت هایی مانند اورکلاک کردن سی پی یو و نصب کاستوم رام را می توان اشاره کرد. که بسیار خوب در این مقاله به آن اشاره شده است.

  3. سلام،خوب هستید،در رابطه با روت کردن اندروید میخواستم بگم که یک سری از برنامه ها طوری طراحی شده اند که برای نصب آنها باید حتما دستگاهی روت شده در اختیار داشته باشیم،که برنامه بتونه به فایل های سیستمی که قبل از روت در دسترس نبودن دسترسی پیدا کنه،برنامه هایی مثل CPU TUNER و … که در سایت خوب آی تی بازار هم به اون اشاره شده،مرسی از سایت خیلی خوبتون و از مقاله های کاربردی تون.

  4. روت کردن اندروید مزایا و معایب خودش رو داره،در کل روت کردن به معنی ریشه است،یعنی دسترسی به فایل های سیستمی و امکان اجازه آن در تغییرات رو برای کاربر فراهم میکنه،از جمله فایده های اون میشه به نصب برنامه و بازی بر روی مموری کارت اشاره کرد،و از مضرات آن هم میشه به ابطال گارانتی دستگاه و بریک شدن گوشی را نام برد،سپاس گزارم از سایت آی تی بازار .

  5. باور کنید میخواستم با خوندن آموزش شما گوشیمو روت کنم ولی وقتی مضرات روت کردن اندروید رو خوندم کپ کردم و پشیمون شدم

    1. حمید جان مطمئناً پیکان با این مشخصات فنی که شما فرمودید خیلی بهتر از قبل خواهد بود ولی بزرگترین مشکل این است که اگرهمان بدنه با تغییرات جزئی بکار گرفته شود با مشکلات آیرودینامیکی گذشته , مصرف بنزینش اقتصادی نخواهد بود . ولی امیدواریم اگر به بازار آمد با تغییرات کلی و روز دنیا تولید شود.در مورد هماهنگی با تاکسیرانی ما متاسفانه اختیاراتی نداریم ای کاش شما خواسته ای مربوط به صنف رایانه و ماشینهای اداری از ما داشتید.موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا