تجهیزات شبکه

معرفی محصولات میکروتیک و نمایندگی فروش MikroTik در ایران

عنوان مطلبی است که امروز همکاران سایت آی تی بازار در در واحد فنی تصمیم به بررسی کمپانی میکروتیک , محصولات , دلایل موفقیت , ویژگیهای تجهیزات شبکه Microtik   , معرفی سیستم عامل و نمایندگی فروش محصولات این برند محبوب در ایران را گرفته اند  در ادامه بااخبار آی تیهمراه باشید .

میکروتیک| MikroTik نام یک شرکت اروپایی واقع در کشور لاتویا می باشد که در سال 1995 با رویکرد تولید و توسعه تجهیزات روتر و سیستم های وایرلس برای ISP ها و WISP ها تاسیس شده است. در همین راستا این شرکت ابتدا در سال 1997 سیستم عامل خود را تحت نام RouterOS تولید نموده است که همچنان آن را بروز رسانی کرده و تا به امروز بر روی دستگاه های خود از این سیستم عامل استفاده می کند.  میکروتیک سیستم عامل RouterOS خود را در آن زمان ابتدا برای سخت افزارهای PC موجود در بازار توسعه داد و با توجه به محبوبیتی که بوجود آمد و پیشرفت چشمگیری که داشت، در سال 2002 شروع به تولید سخت افزار خود نمود و برای اولین بار سخت افزارهای خود را با نام  روتربورد میکروتیک ، به بازار عرضه نمود.

معرفی محصولات میکروتیک و نمایندگی فروش MikroTik در ایران

دلایل اصلی محبوبیت محصولات میکروتیک

  • 1 – علت اصلی محبوبیت تجهیزات و راهکارهای شبکه مبتنی بر میکروتیک این بود که طراحان و کارشناسان شبکه میتوانستند با هزینه های مقرون به صرفه، سناریو های پیچیده خود را که از قابلیت های متنوع لایه 2 و 3 شبکه همانند فایروال، تنطیم و کنترل ترافیک، ایجاد تونل های متنوع  و … بهره میبردند، بوسیله سیستم عامل میکروتیک به راحتی پیاده سازی نمایند.
  • 2 – با ترکیب روتربوردهای میکروتیک با کارت های وایرلس شرکت های بزرگ تولید کننده کارت های وایرلس همچون Ubiquiti و Compex امکان بوجود آوردن رادیو های انتقال دیتای خیلی کارآمد و متنوع بر اساس نیاز مشتری بوجود آمد.

در ابتداروتربوردهای میکروتیکاز پردازنده هایی با معماری MIPS استفاده میکردند و تنها با کمک بوردهای میکروتیک و جعبه های میکروتیک یا شرکت های تولید کننده تجهیزات جانبی میکروتیک همچون RF Elements و یا Acconet میشد اپلاینسی به صورت دست ساز و اسمبل شده به عنوان روتر ایجاد نمود، ولی به مرور زمان وبا افزایش قدرت میکروتیک و پیشرفت تکنولوژی، امروزه میکروتیک انواع روترهای اترنت و وایرلس و اوت دور خود را به صورت یک دستگاه کامل و شکیل با تجهیزات نصب در اختیار مشتری قرار می دهد و دیگر نیازی به اسمبل کردن و ساختن یک روتر دست ساز نمی باشد. در حال حاضر با توجه به قدرت شرکت میکروتیک در تولید سخت افزار های به روز و پر کارآمد؛ و با پیشرفت سیستم عامل این شرکت در بهره برداری بهینه از منابع این سخت افزار ها ، میکروتیک دست به تولید انواع  روتر ها از روتر های کوچک و ارزان قیمت گرفته تا روترهای High End پر قدرت و چند هسته ای با پردازنده های قوی تحت نام Cloud Core Router  زده است که با در اختیار داشتن 36 هسته 1.2 گیگاهرتزی با سرعت و قدرتی باور نکردنی می توانند بیش از 20,000,000 بیست میلیون پکت در ثانیه را پردازش کنند!

معرفی محصولات میکروتیک و نمایندگی فروش MikroTik در ایران

درباره سیستم عامل میکروتیک (MikroTik Router OS ) :

پس از مدتی شرکت میکروتیک یک سیستم عامل با نام MikroTik Router OS تولید کرد. این سیستم عامل ، یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس است که روی هر سیستمی حتی سیستم های معمولی به راحتی نصب می شود و قابلیت های زیادی را برای سیستم به همراه می آورد. از جمله این قابلیت های میکروتیک ، VPN ، Firewall ، کنترل پهنای باند ، هات اسپات و قابلیت وایرلس می باشد.

معرفی محصولات میکروتیک و نمایندگی فروش MikroTik در ایران

جالب است بدانید که این سیستم عامل به راحتی می تواند در انواع محیط ها (کوچک ، متوسط و بزرگ) استفاده شود. رابط گرافیکی این سیستم عامل روتر نرم افزاری به نام winbox می باشد که کار کردن با آن بسیار راحت و دلنشین می باشد.

معرفی محصولات میکروتیک و نمایندگی فروش MikroTik در ایران

این سیستم عامل آنقدر قابلیت های گوناگون دارد که می تواند در مصارف مختلف مورد استفاده قرار گیرد. یکی از این قابلیت ها روتر و مسیریاب با قابلیت عملکر و سازگاری با پروتکل های استاندارد مسیریابی می باشد ( استاتیک ، داینامیک). از دیگر قابلیت های آن می توان به آن اشاره کرد که سویچ های میکروتیک لایه ۳ و ۲ در سطح شبکه با قابلیت های فایروالینگ ( دیوار آتش ) را دارد. همچنین فایروال و دیوار آتش بسیار انعطافپذیر با قابلیت Stateful را دارا است ( Filtering , Nat , Mangle ).

معرفی محصولات میکروتیک و نمایندگی فروش MikroTik در ایران

همچنین قابل ذکر است که یکی از قوی ترین روترهای جهان روتر های چند هسته ای میکروتیک می باشد که گزینه ی بسیار مناسبی برای استفاده در core شبکه های بزرگ است.

محصول اصلی میکروتیک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس است که به عنوان MikroTik RouterOS شناخته می شود. با نصب بر روی سخت افزار اختصاصی همان شرکت (RouterBOARD) و یا بر روی رایانه های استاندارد مبتنی بر x86، سخت افزار را به یک مسیریاب شبکه تبدیل می کند و بسیاری از ویژگی های اضافه مختلف را به اجرا در می آورد؛ مانند دیواره آتش، خدمات دهنده و سرویس گیرنده شبکه خصوصی مجازی (VPN) ، شکل دهنده و ارتقا دهنده کیفیت خدمات پهنای باند. همچنین ویژگی نقطه دسترسی (Access Point) و دیگر ویژگی ها را در شبکه های بیسیم بازی می کند. به منظور ارتقای سطح عملکرد این سیستم عامل باید مجوز (لایسنس) هر ویژگی را دریافت کرد. برنامه کاربردی این شرکت برای سیستم عامل مایکروسافت ویندوز، Winbox نام دارد؛ که یک رابط گرافیکی کاربر برای پیکربندی مسیریاب و نظارت بر کارکرد آن فراهم می کند. درعین حال RouterOS امکان دسترسی را از طریق FTP، telnet، و SSH مهیا می کند. به علاوه، برای مدیریت و نظارت یک برنامه کاربردی رابط (API) جهت دسترسی مستقیم از طریق برنامه های کاربردی نیز وجود دارد .

سیستم ‌عامل میکروتیک در واقع همان هسته مرکزی دستگاه‌های میکروتیک اند و مشابه سیستم‌ عامل در روترهای سیسکو عمل می‌کنند. در حال حاضر جدیدترین سیستم‌ عاملی که توسط شرکت میکروتیک ارائه شده نسخه ۵٫۲۲ می‌باشد که نسخه پایدار و قابل اطمینان این سیستم‌ عامل است، البته نسخه آزمایشی ۲/۴ هم برای علاقه‌مندان ارائه شده‌است.

ویژگی های سیستم عامل MikroTik  Router OS

RouterOS  از بسیاری برنامه های کاربردی که توسط ارائه دهندگان خدمات اینترنت استفاده شده می شود پشتیبانی می کند. به عنوان مثال OSPF و سوئیچینگ برچسب چندقرارداری (VPLS / MPLS). پشتیبانی محصول توسط میکروتیک از طریق انجمن و ویکی انجام می گیرد. بدین وسیله نمونه هایی از تنظیمات حرفه ای و کلی ارائه می شود. RouterOS از IPv4 و | پروتکل_اینترنت_نسخه_۴ (IPv4) را و همچنین پروتکل_اینترنت_نسخه_۶ (از IPv6).

پشتیانی رابط های شبکه در این نرم افزار تقریبا شامل تمام رابط های شبکه (NIC) که هسته لینوکس ۲٫۶٫۱۶ پشتیبانی می کند، بجز رابط بی سیم. که در این بین رابط های ساخت Atheros و PRISM مستثنی هستند.

مجوز استفاده

میکروتیکبرای کاهش هزینه‌ ها از مجوزهای‏ مختلفی در بکارگیری دستگاه‌ها استفاده کرده‌است آنچه امروز قابل ارائه است مجوزهای سطح سه، چهار، پنچ و شش است. هرگاه شما دستگاه میکروتیک را خریداری می‌کنید بر روی آن دستگاه شما مجوز استفاده با یکی از سطوح سه، چهار، پنچ و یا ۶ را دارید. هر مجوز امکان مدیریت کاربران بیشتری را در شبکه به شما می‌دهد. بالاترین سطح مجوز که سطح شش است به شما امکان مدیریت در تمامی امکانات و کاربران نامحدود را می‌دهد.

منبع سایت آی تی بازار  : mikrotik.com

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام
    معرفی محصولات میکروتیک و نمایندگی فروش MikroTik در ایران عنوان مطلبی است که امروز همکاران سایت آی تی بازار در در واحد فنی تصمیم به بررسی کمپانی میکروتیک , محصولات , دلایل موفقیت , ویژگیهای تجهیزات شبکه Microtik , معرفی سیستم عامل و نمایندگی فروش محصولات این برند محبوب در ایران را گرفته اند

  2. با سلام خسته نباشید
    این سیستم عامل مبتنی بر لینوکس است که روی هر سیستمی حتی سیستم های معمولی به راحتی نصب می شود و قابلیت های زیادی را برای سیستم به همراه می آورد. از جمله این قابلیت های میکروتیک ، VPN و Firewall و کنترل پهنای باند و همچنین کمتر کسی میتونه این سیتم عامل را هک کنه و دارای سیتم دفعاعی قویه هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا