Connect with us

نقد و بررسی بازی Horizon Forbidden West

منتشر شده

در

بازی Horizon Forbidden West

شرکت گوریلا گیمز (Guerrilla Games) که یک شرکت توسعه دهنده ی بازی های ویدیویی برای استودیوهای پلی استیشن به شمار میرود، در تاریخ ۸ فوریه ۲۰۲۲ (۲۹ بهمن ۱۴۰۰) بازی Horizon Forbidden West را عرضه کرد که با واکنش های مثبتی از سمت منتقدان و بازیکنان همراه بود. این بازی دنباله روی بازی Horizon Zero dawn (۲۰۱۷) است که یک بازی جهان باز در سبک نقش آفرینی اکشن به شمار میرود.

مبارزه در بازی Horizon Forbidden West
مبارزه در بازی Horizon Forbidden West

داستان بازی Horizon Forbidden West

شخصیت اصلی بازی Horizon Forbidden West همچنان الوی است. دختر جوانی که شکارچی و تیرانداز ماهری است که در جهانی پرجنب و جوش  باز به جنگ موجودات مکانیکی میرود و دنیا را بیشتر کاوش میکند. جهانی باز در اختیار الوی قرار دارد که میتواند ماموریت های اصلی و فرعی مرتبط با داستان را به سرانجام برساند. چون این بازی دنباله روی بازی Zero Dawn به شمار میرود، بهتر است اگر نسخه ی اول را تجربه نکرده اید، زودتر به سراغش بروید، چون ممکن است برای کسی که اولین بار است سراغ این بازی میرود، خیلی چیزها گیج کننده و نامفهوم باشند. البته باید به این نکته اشاره کرد که در ابتدای بازی خلاصه ای از داستان بازی قبل میبینیم و مونولوگ های الوی داستان بازی Zero Dawn را مدام یادآوری میکنند.

شخصیت اصلی بازی Horizon Forbidden West
شخصیت اصلی بازی Horizon Forbidden West

اهمیت داستان بازی Horizon Forbidden West

داستان بازی Horizon Forbidden West تقریباً شش ماه پس از داستان، بازی اول رخ میدهد. بااینکه الوی توانست بر دشمن غلبه کند و جان مردم زیادی را نجات بدهد، اما دنیا هنوز در خطر است و الوی تنها کسی است که میتواند نجاتش بدهد. در بازی قبل دختری طردشده از قبیله اش بود. اما این بار دوباره الوی که دختری باتجربه و ماهر شده است، به ماموریت پر رمز و راز میرود. دوست الوی، وارل، در همان ابتدای بازی شما را همراهی میکند.

این بار تمرکز اصلی بازی Horizon Forbidden West بیشتر روی داستان است تا گیم پلی. در بازی قبل تمرکز آنقدر روی گیم پلی بود که داستان بازی چندان به چشم نمی آمد. در اصل در بازی جدید هر شخصیت داستان و زندگی خودش را دارد و اینطوری نیست که به سرنوشتش برای پیش بردن داستان اصلی نیازی باشد. ماجرای الوی این بار بیشتر حول کشمکش های درونی اش میچرخد. همانطور که اشاره کردیم، الوی با خودش صحبت میکند و بااینکه طولانی بودن این مونولوگ ها گاهی گیمر را کلافه میکند، ولی نویسندگی مونولوگ ها به خوبی انجام شده است. الوی در بازی جدید از منطقه امن ذهنی خودش پا به بیرون میگذارد تا خودش را در دنیای شک و تردیدهایش ببیند و همین به بازی اول معنا میبخشد.

طراحی شخصیتها در بازی Horizon Forbidden West
طراحی شخصیتها در بازی Horizon Forbidden West

Horizon Forbidden West دقیقاً خواسته های بازیکنان در بازی قبل را برآورده کرده است. دنیای این بازی سراسر ماموریت ها، شخصیت ها، محیط خوش ساخت و جنگ های بینظیر در مقابل ماشین های مرگبار است. سازندگان بسیاری از سلاح های بازی را گسترش داده اند. میشود گفت که کمر بازی دوم را زیر جاه طلبی های خودشان برای رسیدن به سطح مطلوب خم کرده اند. به همین دلیل گاهی این قضیه به حدی پیش میرود که حس میکنید دنیاسازی کمتر در چشم است.

الوی در طول بازی Horizon Forbidden West با شخصیت های پیچیده ای درگیر میشود. شخصیت هایی خاکستری که با اینکه گاهی از الوی میترسند، ولی او را ناجی دنیای خودشان میدانند. پس دنیا یک بار دیگر به الوی نیاز دارد.

گیم پلی بازی Horizon Forbidden West

باید تا جای ممکن در بازی Horizon Forbidden West از درگیری با روبات های غول پیکر پرهیز کنید، چون یک حرکت اشتباه به مرگ شخصیت شما می انجامد. باید با نقشه پیش بروید. بااینکه اسلحه های جدید و دشمنان تازه ای را در بازی دوم داریم، اما هسته ی اصلی مبارزات حفظ شده است و کشف دنیای اطراف تقریباً درست مثل گذشته است. درست مثل گذشته دشمنان را وارسی میکنید و نقاط ضعفشان را درمی آورید یا وقت میگذارید و راز پازل های مرموز را حل میکنید.

تیراندازی و مخفی کاری از کلیدهای اصلی گذراندن مراحل به شمار میروند و راه رسیدن به پایان داستان را برایتان هموار میکنند. گیم پلی بازی آنقدر سرگرم کننده است که حتی ماموریت های جانبی هم دل گیمر را نمیزنند. اگر بازی در جایی آنقدر سخت شد که نتوانستید ادامه بدهید، میتوانید بدون هیچ نگرانی سطح سختی را به Easy mode یا Story mode  تغییر بدهید. طراحی بازی آنقدر روان است که کاملا با دسته های PS5 DualSense سازگاری دارد و تجربه ی بهتری را در اختیار مخاطب قرار میدهد.

گیم پلی بازی Horizon Forbidden West
گیم پلی بازی Horizon Forbidden West

نقدهای گیم پلی بازی Horizon Forbidden West

بازی که تقریباً با ماموریت های فرعی ۳۲ ساعت به طول می انجامد، قطعاً نقص های خودش را هم دارد؛ بااینکه گوریلا گیمز ظاهر شخصیت الوی را کمی تغییر داده است، ولی رد پای استفاده از مدل های بازی قبل به چشم میخورد. مثلاً بااینکه پیشرفت های گرافیکی بیشماری را در طول بازی Horizon Forbidden West شاهد هستیم، اما بعضی انیمیشن های کوچک بازی یک و دو یکسان بوده اند. مثل قلاب چنگکی الوی. اینجا منتقدین کمی سختگیری به خرج داده اند و گفته اند که استودیو تنبلی به خرج داده است که البته در کل چیز بدی هم نیست. بسیاری از استودیوها سعی میکنند با ساخت دوباره ی بعضی از بخش ها از زمان و هزینه ی اضافی جلوگیری کنند. و آنقدرها هم روی انیمیشن تأثیری نمیگذارد که همه ی گیمرها متوجه شوند.

درست مثل بخش هایی که برخی حرکات الوی از بازی اول کپی شده بود، گوریلا گیمز در جاهای دیگری هم تنبلی به خرج داده است. مثلاً گاهی فقط یک محل و روش برای بالارفتن از دیوار وجود دارد و شاید کمی در ذوق گیمر بخورد که الوی از پس چیزی به این سادگی برنمی آید.

طراحی در بازی Horizon Forbidden West
طراحی در بازی Horizon Forbidden West

گرافیک بازی Horizon Forbidden West

گوریلا گیمز این بار اشتباه بازی قبل را تکرار نمیکند و حالات چهره ی شخصیت ها برایش از اهمیت زیادی برخوردار است. جزئیات چهره ها آنقدر طبیعی و زنده است که احساسات گیمر را در جاهای مختلف درگیر کند. این چیزی است که در بازی اول کمتر شاهدش بودیم و همین پیشرفت بزرگی برای بازی دوم به حساب می آید.

اگر بازی Horizon Forbidden West را روی پلی استیشن ۵ تجربه میکنید، باید گفت که قرار است شاهد بسیاری از صحنه های نفسگیر گرافیکی باشید. جزئیات گرافیکی بینظیر هستند و این بازی شاید بتواند جزئیات گرافیکی کنسول بازی را بهتر به مخاطب معرفی کند. مثلا در صحنه ای که الوی بالای کوه ایستاده است، تابش نور خورشید را روی هواپیما میبینیم که آنقدر رنگ ها زنده به نظر می آیند که دل مخاطب را میبرند. جهان باز آنقدر جزئیات دارد که مدام دلتان میخواهد از صحنه ها اسکرین شات بگیرید. ویرانه ها، شن های صحرایی، دریاچه ها، قله های برفی و بسیاری چیزهای دیگر که بازی را یکی از بهترین بازی های امسال از نظر گرافیکی میکند.

صحنه های زیبا در بازی Horizon Forbidden West
صحنه های زیبا در بازی Horizon Forbidden West

جمع بندی:

در هر صورت بازی Horizon Forbidden West یک تجربه ی جامع و لذت بخش است که توجه بسیاری از گیمرها و منتقدین را نیز به دست آورده است. این بازی انحصاری پلی استیشن سونی شاهکاری کم نظیر است که نباید لذت تجربه اش را به هیچ وجه از دست بدهید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار