Connect with us

نقد و بررسی بازی جنگ ستارگان، نیروی رهایافته

منتشر شده

در

نقد و بررسی بازی force unleashed

جنگ ستارگان: نیروی رها یافته (Star Wars: The Force Unleashed) یکی از بازی های ویدئویی کمپانی لوکاس آرتز است که اولین بار در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. اخیراً این بازی بر روی کنسول نینتندو سوییچ در دسترس قرار گرفته است.

انتشار بازی Force Unleashed روی کنسول سوییچ

وقتی نینتندو تصمیم گرفت این بازی را برای سوییچ در دسترس قرار بدهد، سعی داشت روی نوستالژی بازی های جنگ ستارگان سرمایه گذاری کند، ولی نتیجه ی حاصل شده آنقدرها هم دلچسب نیست. این بازی بر روی نینتندو سوییچ حتی ویژگی های بازی اصلی را هم حفظ نکرده است.

وقتی بازی Star Wars: The Force Unleashed در سال ۲۰۰۸ منتشر شد، حداقل در بازی های دنیای جنگ ستارگان عملکرد خوبی از خود به جا گذاشت. هنوز بسیاری منتظر هستند تا نسخه ی بعدی این بازی منتشر شود، ولی خب امید واهی است. قبلاً اعلام شده است که این بازی نسخه ی دیگری نخواهد داشت. البته نسخه های فرعی بازی های جنگ ستارگان همچنان در حال تکثیر هستند و برای مثال همین بازی روی نینتندو سوییچ ارائه شده است.

مبارزه های force unleashed
مبارزه های force unleashed

نظر منتقدان درباره بازی Force Unleashed

در بازی Star Wars: The Force Unleashed گالن مارک (Galen Marek) که به عنوان Starkiller از او یاد میشود و یکی از مریدان مخفی دارث ویدر است، در حال تعلیم است تا به سیث لرد تبدیل بشود. زمانی که بازی برای اولین بار منتشر شد، منتقدان نظرات ضدونقیضی درباره اش داشتند.

برخی از منتقدین بر این باور بودند که داستان این بازی بینظیر است و پایانبندی درستی دارد. حتی سبک تاریک جدیدی را در اختیار بازیکنان قرار میدهد که مراحل رفتن به سوی بدی را طی کنند! چیزی که کمتر در بازی های دیگر میبینیم. در اصل این بازی به بازیکن اجازه میدهد که راه تبدیل شدن به یک سیث لرد را به صورت تمام و کمال طی کند.

نبرد در بازی force unleashed
نبرد در بازی force unleashed

اما خب انتقادهایی هم در مورد گیم پلی و فضاسازی بازی به آن وارد بود که با وجود همه ی این ها، بازی فروشی جهانی داشت و در همان ماه اول انتشار به یکی از پرفروش ترین بازی های ایالات متحده و استرالیا تبدیل شد. کمپانی لوکاس حتی اعلام کرد که تا فوریه سال ۲۰۰۹ توانست ۵.۷ میلیون نسخه از این بازی را برای تمام کنسول ها بفروشد و روند فروش این بازی از تمام بازی های دیگرش بیشتر است.

بازی force unleashed
بازی force unleashed

تجربه ی بازی Force Unleashed روی کنسول دستی

بازی Star Wars: The Force Unleashed  و در کل دنیای جنگ ستارگان همیشه طرفداران پروپاقرص خودش را داشته است، برای همین وقتی اعلام شد که روی نینتندو سوییچ در دسترس قرار گرفته است، طرفدارانش به سرعت نسخه ی جدید را خریداری کردند تا روی نینتندو تجربه اش کنند.

تجربه ی بازی Star Wars: The Force Unleashed روی کنسول دستی میتواند کاملاً متفاوت باشد. از این نظر که گشت زنی در کهکشان ها حالا با کیفیتی متفاوت در دسترسشان قرار گرفته است و میتوانند از چشم انداز جذاب دیگری تجربه اش کنند.

گیم پلی force unleashed
گیم پلی force unleashed

برخی از طرفداران همیشگی جنگ ستارگان اما دلیل قطعی برای این کار نیاز ندارند و همیشه میخواهند تمام دنیای جنگ ستارگان را کاوش کنند. کسانی هم که قبلاً فرصت این کار را نداشتند، برای دیدن استارکیلر و راه رسیدنش به قدرت هیجان زده بودند. خلاصه که همه چیز آماده بود تا بازی بی نقصی روی کنسول نینتندو سوییچ ارائه شود، ولی شرکت نینتندو در اجرای این کار شکست خورد.

پوستر بازی force unleashed
پوستر بازی force unleashed

ویژگی های بازی روی کنسول نینتندو سوییچ

قبل از هر چیز بازیکنان باید بدانند که این بازی اصلاً بازسازی بازی اصلی یا نسخه ی توسعه یافته اش نیست. فقط چند تغییر جزئی در بخش کنترل بازی ایجاد شده است که روی کنسول بازی نینتندو راحت تر اجرا شود. حتی منتقدان گفته اند که همین تغییرات جزئی باعث شده است که حتی از کنسول های قدیمی شرکت مایکروسافت و شرکت سونی هم ضعیفتر عمل کند.

مشکلات گرافیکی

بسیاری از تصویرهای بازی Star Wars: The Force Unleashed مخصوصاً وقتی با حالت دستی بازی میکنید، نقص دارند. بسیاری از تصاویر پس زمینه اصلاً قابل تشخیص نیستند. البته وقتی کنسول به مانیتور یا تلویزیون وصل میشود، تقریباً کمی بهتر میشود، ولی چون این یک کنسول دستی است، اکثر بازیکنان میخواهند تجربه ی بهتری روی حالت دستی داشته باشند.

رنگ های بازی آنقدر در هم آمیخته هستند که برای مثال یک گل قرمز با نوار سلامتی قاتی میشود و نمیشود درست از هم تشخیصشان داد. حتی رنگ جنگل ها و لباس استارکیلر هم همین مشکل را دارد و از لحاظ بصری رنگ ها با رنگ های موجود پس زمینه ترکیب شده اند. این مسئله هنگام مبارزه ها بیشتر به چشم می آید.

بازی force unleashed نیتندو سوئیچ
بازی force unleashed نیتندو سوئیچ

گیم پلی بازی Force Unleashed

تجربه ی مبارزات بازی Star Wars: The Force Unleashed روی این کنسول بازی هم چنگی به دل نمیزند. استارکیلر توانایی پرتاب لایت سیبر، رعد و برق با نیرو، قدرتمندشدن با نیروی تاریکی و آسیب زدن شدید به دشمنان را دارد، اما روی کنسول سوییچ قدرت های استارکیلر به صورت خام در دسترس بازیکن قرار گرفته است. در اصل در هر مبارزه همان سبک اصلی روی دشمنان تکرار میشود و از جذابیت های استفاده از قدرت های مختلف کاسته شده است.

مبارزه با stormtroopers
مبارزه با stormtroopers

این مشکل کوچکی نیست. قدرت شخصیت استارکیلر در بازی Star Wars: The Force Unleashed یکی از مؤلفه های اصلی این بازی به شمار میرود. اما در نسخه ی سوییچ به جای اینکه تمرکز روی پیشرفت مبارزات و پیروزی از طریق گیم پلی باشد، همه ی مبارزات بدون دلیل مشخص اتفاق می افتد و پیروزی ها بیش از حد آبکی و سریع است. بیشتر اتفاقات بازی دلیل درستی ندارند و همه ی عناصر گیم پلی بدون حس انگیزی در گیمر پیش میروند. از گیم پلی ضعیف گرفته تا تصاویر کدر و درهم، همه میتوانند روند بازی را کسل کننده کنند.

starkiller در بازی force unleashed
starkiller در بازی force unleashed

مشکل دوربین در طول بازی

مشکل چرخش دوربین هم در بازی  Star Wars: The Force Unleashed میتواند واقعاً آزاردهنده باشد. گیمر ممکن است در بخش مبارزه با دشمنان بزرگتر حتی کلافه تر هم شود. دوربین در حساس ترین مواقع مدام به صورت خودکار زوم میشود یا فوکوس میکند. حتی گاهی چرخش ۱۸۰ درجه ای میکند. گاهی دوربین به صورت خودکار کاملاً میچرخد و جهت دیگری را نشان میدهد.

بازی force unleashed نیتندو
بازی force unleashed نیتندو

جمع بندی:

طول زمان بازی Star Wars: The Force Unleashed چند ساعت بیشتر نیست، اما همین مشکلات گرافیکی و گیم پلی و مشکلات فنی باعث میشوند تا بیشتر از حد معمول طول بکشد. بسیاری از بازیکنان از نسخه ی سال ۲۰۰۸ خاطره ی خوبی دارند، اما متأسفانه نسخه ی سوییچ به بازی اصلی وفادار نیست. کم و کاستی های بازی آنقدر زیاد هستند که بازی آن روی کنسول نینتندو سوییچ توصیه نمیشود.

بازی Star Wars: The Force Unleashed که پیشتر برای کنسول بازی مایکروسافت و کنسول بازی سونی منتشر شده بود، در ۲۰ آپریل روی کنسول نینتندو سوییچ عرضه شد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار