Connect with us

نقد و بررسی بازی Dying Light 2

منتشر شده

در

بازی Dying Light 2

بالاخره بعد از مدت ها انتظار و تأخیرهای پی در پی به خاطر شیوع ویروس کرونا، بعد از تقریباً هفت سال نسخه‌ی دوم بازی Dying Light منتشر شد و در هفته اول انتشار توانست سه میلیون بازیکن را پای این بازی بنشاند. بازی (Stay Human) Dying Light 2 برای کنسول های پلی استیشن ۴ و ۵، ایکس باکس وان، سری اس و ایکس، نینتندو سوییچ و کامپیوتر عرضه شده است. این بازی توسط شرکت تکلند که شرکتی لهستانی است، منتشر شده است که پیشتر برای انتشار بازی هایی مثل ندای خوارز و جزیره مرده شناخته میشود.

خط اصلی داستان بازی Dying Light 2

بازی Dying Light 2 بازی ترسناک و نقش آفرینی اکشن با مضمون آخرالزمانی زامبی است. داستان بازی در شهری به اسم Villedor و در سال ۲۰۳۶ رخ میدهد. ایدن کالدول (Aiden Caldwell) با صداپیشگی جونا اسکات برای یافتن خواهرش میا (Mia) وارد شهر میشود. ایدن آخرین بار خواهرش را در بچگی دیده است و فلشبک های ضعیف هم حتی قرار نیست به ایدن کمک زیادی بکنند تا خواهرش را زودتر پیدا کند. در اصل فلشبک ها تأثیر چندانی در روند داستانی بازی ندارند. در اصل هدف تیم سازنده بازی این بار نشان دادن مجدد انسانیتِ درون هسته ی داستان است که در این امر تا حدودی شکست میخورد.

حفظ انسانیت بازی Dying Light 2
حفظ انسانیت بازی Dying Light 2

تصمیمات بازیکنان در طول بازی حائز اهمیت است و بر پایان داستان و محیط تأثیر میگذارد. در اصل بازیکن حین برخورد با جناح های مختلف باید تصمیمات مختلفی هم بگیرد که نگاه شخصیت های غیرقابل‌بازی را نیز به ایدن تغییر میدهد. بازی میتواند چندنفره هم شود، ولی در بخش کوآپ بازی هم باگ های خودش را دارد.

صداگذاری و دیالوگ ها در بازی Dying Light 2

به غیر از دشمنان که حسابشان جداست، در طول مسیر داستان بازی Dying Light 2 با چندین و چند شخصیت برخورد میکنیم که همه میخواهند ایدن مشکلشان را حل کند. شاید این شخصیت ها متنوع باشند، ولی ضعف صداگذاری و دیالوگ های نه چندان قوی در همان ابتدا در ذوق بازیکن میزند. البته لازم به ذکر است که صداپیشگی جونا اسکات شایسته ی تقدیر است و یکی از نقاط قوت بازی به حساب می آید. ولی شرکت سازنده تلاش زیادی در بخش صداگذاری نکرده است. در کل به این صورت است که هرچه شخصیت کم اهمیت تر میشود، صداگذاری هم ضعیف تر میشود.

شاید بگویید که دیالوگ نباید همیشه آنقدر پر آب و تاب و مفهومی باشد، که تا حدودی صحیح است. ولی وقتی استانداردها رعایت نمیشود، بازیکن هم دوست ندارد شخصیت های بیشتری در بازی ببیند و ترجیح میدهد با همان شخصیت اصلی یعنی ایدن سر کند. چون تنها شخصیتی است که حس شخصیتی واقعی را به بازیکن القا میکند.

جنگ در شب بازی Dying Light 2
جنگ در شب بازی Dying Light 2

این یکی از بزرگترین ضعف های بازی محسوب میشود، چون بازی (Stay human) Dying Light 2 هم مثل بازی Elden Ring که هنوز یک هفته به زمان عرضه اش برای کنسول های بازی مختلف باقی مانده است، یکی از مورد انتظارترین بازی های ۲۰۲۲ بوده است.

گیم پلی بازی Dying Light 2

به دلیل انشعابات مسیرها و تعدد ماموریت ها در بازی Dying Light 2، ۵۰۰ ساعت محتوا ارائه شده است که اگر تصمیم بگیرید به این شکل بازی کنید، شاید لذت بیشتری ببرید اما به طور کلی خط داستانی اصلی کمی حوصله می خواهد و کاوش در جهان باز شاید بتواند برای بازیکن سرگرم کننده تر باشد.

البته میتوانید با مهارت پارکور آزادانه روی سقف ساختمان ها بپرید و ماموریت های مختلفی را که سر راهتان سبز میشوند، انجام بدهید. اما همین مراحل هم ممکن است به دلیل تکرار و یکنواختی بعد از چند ساعت آنقدر آزارتان بدهد که بیخیال آن شوید. مکان های تاریکی هم هستند که امکان کشف آن ها و انجام مراحل تا حدودی غیرممکن است، چون زامبی ها در طول روز به خاطر نور خورشید به مکان های تاریک پناه میبرند و شکستشان دشوار میشود.

پارکور بازی Dying Light 2
پارکور بازی Dying Light 2

ضعف ها و قوت های بازی Dying Light 2

نمیشود گفت که بخش های نبرد بازی Dying Light 2 بخش ضعیف آن هستند، اما به اندازه ی پارکور قوی نیستند. جدا از مبارزات هیجان انگیز با زامبی ها، مبارزه با انسان ها کسل کننده است. چون حرکات مدام محدود شده است. باید جاخالی بدهید و ضربه بزنید. اما در مورد زامبی ها اینطور نیست. هنوز هم ممکن است دسته ای به شما حمله کنند و ترس و تلاش برای بقا آدرنالین خونتان را حسابی بالا ببرد. تفاوت شرایط در شب و روز یکی از جذابترین ویژگی های بازی است.

جنگ با انسان ها در بازی Dying Light 2
جنگ با انسان ها در بازی Dying Light 2

شب ها طبق معمول زامبی ها وحشی تر میشوند و در طول روز به خاطر نور خورشید تحرک کمتری دارند. ابزارهایی مثل قلابگیر و پاراگلایدر هم در کنار پارکور به بازیکن امکان گشت زنی راحت تر در شهر را میدهد. هنگام گشت زنی میتوانید ضایعات و منابع مختلف را برای ارتقا و ساخت سلاح های جدید جمع آوری کنید.

پاراگلایدر بازی Dying Light 2
پاراگلایدر بازی Dying Light 2

بخش مخفی کاری به بازی Dying Light 2 اضافه شده است که آن هم چنگی به دل نمیزند. شاید در مواردی حتی یاد بخش های نفوذ به پایگاه دشمن در بازی های Far Cry بیفتید و همه چیز برایتان یک تقلید احمقانه به نظر بیاید. هوش مصنوعی دشمنان به طوری است که گاهی قبل از تکمیل نوار detection حمله میکنند و طراحی محیط طوری است که چمن های اطراف برای مخفی شدن آنقدر بلند نیستند. همین باعث میشود بازیکن قید مخفی کاری را بزند و تمرکزش را روی مبارزه یا فرار با مهارت پارکور بگذارد.

ضربات شاید محدود باشد، اما تنوع سلاح ها برای بازیکن متقاعدکننده است. برای سلاح ها امکان ارتقا فراهم شده است که در مبارزات کار را برای بازیکن راحت تر میکند.

گرافیک بازی دایینگ لایت 2

اما گرافیک بازی Dying Light 2 چشم نواز است. رنگ ها و طراحی و جزئیات محیط و ساختمان ها و طراحی چهره ی زامبی ها بینظیر است. مخصوصا طراحی ابرها هوش را از سر میپراند. صدالبته نورپردازی فوق العاده ای دارد که در فضاهای بسته هم حتی دل بازیکن را نمیزند. حتی باگ ها به آن شدت نیست که روان بازیکن را آزار بدهد یا جلوی پیشرفت بازی را بگیرد. کیفیت تصاویر روی کنسول های بازی سونی یا کنسول های بازی مایکروسافت حتی چشمگیرتر هم میشوند.

گرافیک بازی Dying Light 2
گرافیک بازی Dying Light 2

جمع بندی:

در کل بازی Dying Light 2 شاید چیزی نباشد که طرفدارها انتظارش را داشتند و شرکت سازنده هم آنقدر برایش غوغا به پا کرد. مشخصا باگ های محدود بازی در طی بروزرسانی های بعدی حل میشوند و بازی بدی هم نیست و یکی از بهترین بازی ها در سبک خودش به حساب می آید. مخصوصاً اگر طرفدار بازی های جهان آزاد باشید، میتوانید در کنار خط اصلی داستان نهایت لذت را از آن ببرید.

 

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار