بازی و سرگرمیمعرفی بازی

نقد و بررسی بازی Sifu

در سال ۲۰۱۷ استودیو Sloclap بازی Absolver را در سبک هنرهای رزمی منتشر کرد که به بازیکنان اجازه میداد به صورت آنلاین بتوانند در دنیای فانتزی منحصر به فردی از این تجربه ی ناب لذت ببرند. تازه ترین بازی این استودیو Sifu است که یک بازی در سبک اکشن ماجراجویی و Beat ’em Up است که برای مایکروسافت ویندوز، پلی استیشن ۴ و پنج در دسترس قرار گرفته است.

mission بعدی بازی sifu
mission بعدی بازی sifu

داستان بازی Sifu

داستان بازی Sifu آن‌قدرها پیچ و تاب ندارد. داستان یک انتقام ساده است. هشت سال پیش گروهی از اراذل و اوباش به رهبری فردی به اسم Yang که سال ها پیش از مدرسه اخراج شده بود، تمامی افراد مدرسه را به قتل میرسانند. Yang برای پیداکردن دانشی اسرارآمیز دست به این حمله میزند. پس از مبارزه استاد را به قتل میرساند و بعد دستور قتل دختر یا پسربچه ی حاضر در آنجا را میدهد. این کودک در اصل شخصیت اصلی داستان بازی سیفو است و تعیین جنسیتش با بازیکن است. کودک بعد از کشته شدن با نیرویی جادویی زنده میشود و سفر خود برای انتقام از قاتلین پدرش را شروع میکند.

مربی در بازی sifu
مربی در بازی sifu

گرافیک و موسیقی بازی

موسیقی بازی چنگی به دل نمیزند و گرافیک بازی آنقدر چشم نواز نیست که هوش را از سر بازیکن بپراند، ولی کیفیت همه چیز حساب شده و منطقی است و به مذاق بازیکن خوش می آید. مخصوصاً اگر بازی را پلی استیشن ۵ سونی تجربه میکنید. یعنی میتوان گفت که تنها مشکلش شاید دوربین باشد که گاهی دشمن حین مبارزه در پشت سرتان قرار میگیرد و چون نمیتوانید با چند نفر همزمان مبارزه کنید، نوار سلامتیتان کاهش بیابد.

گیم پلی بازی  Sifu

هر بار که در مبارزه شکست بخورید، طلسم جادویی شما را زنده میکند. ولی هر بار که کشته شوید، طبق حساب و کتاب Death Counter یک الی چند سال به عمرتان اضافه میشود. مثلاً بعد از اولین مرگ یک ساله میشوید، اما بعد از چند بار باختن در عرض چند ثانیه پنج یا شش ساله میشوید. این روند پیری بازی Sifu آنقدر شسته و رفته عمل میکند که راحت میتواند پیشرفت شما در بازی را نشان بدهد و به مرور حتی موهای شخصیت سفید میشود و به صورتش چین و چروک می افتد.

سیستم مبارزه ی بازی Sifu حول حرکات کونگ فوی باک می طراحی شده است که در زبان چینی به نام «ابرو سفید» است و قدمتی هزارساله دارد. ضربات سبک باک می معمولاً جریان دار و پر از ضربات خردکننده است. در اصل مبارزه شامل دفاع در زمان دقیق و به کار گیری کامبوهای مختلف است. گاهی در یک لحظه چنان ضربه ای میشود به دشمن وارد کرد که همزمان هم میز بشکند و هم شیشه ها خرد شوند. دشمنان بازی بسیار قوی هستند و با چند ضربه میتوانند مقدار زیادی از نوار سلامتی بازیکن را کم کنند. اما هرچه دشمن را شکست بدهید، نوار سلامتیتان به مرور پر میشود. اما نوار پرشده نسبت به بخشی که از دست داده اید، کمتر است. مبارزات گروهی بازی سیفو چالش برانگیز است و باید تمام زورتان را بزنید و از عنصر تاکتیکی استفاده کنید تا نگذارید عمرتان را کم کنند.

بازی مبارزه ای sifu
بازی مبارزه ای sifu

هر قسمت از بازی سیفو یک چالش بزرگ است و بازیکن باید تلاش زیادی کند تا هر مرحله را به پایان برساند. اگر بازیکن به سن هفتادسالگی برسد، طلسم میشکند و باید بازی را مجدداً از اول شروع کنید. در اصل هر مرحله را با سنی که به دست آورده اید شروع میکنید و این شانس برنده شدن شما را کمتر میکند. البته منطق هم همین را حکم میکند، ولی نبود راهنمایی های طول بازی و ناآگاهی از حمله ی دشمن باعث میشود که مجبور شوید چندین و چند بار بازی را از سر بگیرید. به همین دلیل شاید بتوان گفت بازی Sifu برای هیچکس «آسان» نبوده و نیست.

شاید یکی از اعصاب خردکن ترین بخش های بازی Sifu دشمنی باشد که خارج کادر بازی قرار دارد. دشمنان خارج کادر مدام در مبارزات شما اختلال ایجاد میکنند و این به کم شدن نوار سلامتی کمک زیادی میکند. شما میتوانید توانایی هایتان را هم ارتقا بدهید که در بعضی موارد، مثل پرتاب اشیای محیط سمت دشمن، حکم حیاتی برایتان دارد و به برد شما کمک میکند. البته کشته شدن و افزایش سن در مواردی باعث میشود که مهارت ها از بین بروند، بنابراین بازیکن در این موارد باید از سر این مهارت ها را کسب کند و شاید این بازی کنسول بازی برایش کسل کننده شود.

مبارزه در بازی sifu
مبارزه در بازی sifu

جمع بندی:

در کل بازی Sifu جدا از طرفداران این سبک از بازی، مناسب کسانی است که از فیلم های تکراری هنرهای رزمی خسته شده اند و به دنبال تجربه ای ناب و تازه میگردند. گیم پلی روان اما سخت بازی چالش هایی را پیش روی بازیکن قرار میدهد که تجربه ای بینظیر را برایش رقم میزند. میتوانید بازی را روی کنسول های بازی مایکروسافت ویندوز، پلی استیشن ۴ و ۵ تجربه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا